Byen Nancy i Frankrig bruger hvor det er muligt fri og open source, både til tjenester, der vedrører direkte til borgere og til dens interne operationer, herunder omkring 90% af byens 900 pc-arbejdsstationer.
Nancy bruger open source til at levere moderne, online selvbetjeningsløsninger til sin befolkning på ca. 104.000. Hele borgerforholdskæden styres af open source software, siger Romain Pierronnet, byrådsmedlem og fortaler for brugen af gratis software i den offentlige forvaltning.
Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/collection/open-source-observatory-osor/news/modern-online-services
For at involvere borgerne bruger de Decidem, som er en portal til borgerinvolvering, der er udviklet som open source af den spanske by Barcelona. Dette blev for eksempel brugt til at organisere en afstemning på omkring 3000 borgere til at beslutte skoletid og ferieplanlægning og til at organisere en afstemning om en miljøforandring, der involverede 5000 deltagere og 200 forskellige planer.
I slutningen af dette år vil Nancy have afsluttet sit skifte LibreOffice. LibreOffice bruges på 810 (90%) af de 900 pc-arbejdsstationer i Nancy.
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
Viser opslag med etiketten Open source. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Open source. Vis alle opslag
fredag den 20. december 2019
torsdag den 19. december 2019
CERN og fri software
I 2020 planlægger den europæiske forskningsorganisation CERN at erstatte sin proprietære mailserver med Kopano, et open source-alternativ. Det vil også snart afsløre en ny portal til at guide dens softwareudviklere og give andre adgang til og bidrage til CERN-software.
Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/collection/open-source-observatory-osor/news/open-source-culture
Det stigende fokus på og brug af open source blev annonceret ved en netværksmiddag i Zürich, Schweiz, arrangeret af CH Open, den schweiziske open source-gruppe, den 29. november. Præsentationen af Tenaglia gør dette til den første offentlige begivenhed, hvor CERN taler om sine planer om at bruge mere open source-software.
Om CERN og fri software
CERN har været involveret i fri og open source-projekter i årtier. Forskningsorganisationen startede World Wide Web, skabte verdens første websted i 1989 og gjorde det tilgængeligt som open source i 1993.Open source skaber vækst i Europa
Overalt i Europa vil antallet af job, der er relateret til open source-software vokse med ca. 8% i de kommende fire år, langt mere end i andre dele af it-sektoren. Det fremgår af et forskningsprojekt fra Frankrigs open source-brancheorganisation m.fl. I Frankrig vil den samlede open source-jobvækst være 8,4%, i Tyskland 7,3%, Storbritannien 7,7% og i resten af Europa 8,3%.
Læs forskningsresultatet her: https://cnll.fr/media/2019_CNLL-Syntec-Systematic-Open-Source-Study.pdf
Af studiet fremgår en tydelig sammenhæng mellem væksten i de enkelte lande og landenes offentlige sektors kultur inden for specifik udvikling og integration af heterogene systemer samt en historisk stor investering fra offentlige myndigheder.
Rapportens forfattere mener at Europa har en unik mulighed for at gå foran i udviklingen af Open Source.
Af natur består open source markedet i høj grad af services. Dette skyldes at open source løsninger betragtes som mere egnede for skræddersyede slutløsninger end tilfældet er med traditionel software. Open source benyttes af samme årsag ofte i forbindelse med specifikke løsninger, som kræver ekstra services og integration. Open source er især til stede i innovativ teknologi (Cloud, AI osv.), Som kræver mere integration end mere moden teknologi.
Rapporten er udgivet af CNLL, SyntecNumérique, Systematic og teknowlogy Group.
Læs forskningsresultatet her: https://cnll.fr/media/2019_CNLL-Syntec-Systematic-Open-Source-Study.pdf
Af studiet fremgår en tydelig sammenhæng mellem væksten i de enkelte lande og landenes offentlige sektors kultur inden for specifik udvikling og integration af heterogene systemer samt en historisk stor investering fra offentlige myndigheder.
Rapportens forfattere mener at Europa har en unik mulighed for at gå foran i udviklingen af Open Source.
Af natur består open source markedet i høj grad af services. Dette skyldes at open source løsninger betragtes som mere egnede for skræddersyede slutløsninger end tilfældet er med traditionel software. Open source benyttes af samme årsag ofte i forbindelse med specifikke løsninger, som kræver ekstra services og integration. Open source er især til stede i innovativ teknologi (Cloud, AI osv.), Som kræver mere integration end mere moden teknologi.
Rapporten er udgivet af CNLL, SyntecNumérique, Systematic og teknowlogy Group.
tirsdag den 24. september 2019
Tysklands regering tager skridt imod at undgå leverandør-lockin
Den tyske føderale regering tager skridt imod at reducere afhængighed af IT-leverandørernes leverandør-lockin, meddelte indenrigsministeriet torsdag. ”For at sikre vores digitale suverænitet ønsker vi at reducere afhængigheden af få it-udbydere,” citerer en pressemeddelelse minister Horst Seehofer.Ministeriet siger, at det vil starte pilotprojekter med alternative softwareløsninger i samarbejde med landets delstater og EU.
Ministeriets bekymringer afspejles i en undersøgelse bestilt af ministeriet. Rapporten fremhæver databeskyttelsesrisici såsom softwareløsninger, der transmitterer telemetri, samt problematisk international lovgivning.
Undersøgelsen påpeger, at der er alternativer til rådighed - både proprietær og open source. Forfatterne anbefaler, at regeringen, når de træffer beslutninger om it-systemer, tager hensyn til tab af kontrol, privatlivets fred og juridiske risici, reduceret fleksibilitet og reduceret kapacitet til at innovere.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/collection/open-source-observatory-osor/news/towards-digital-sovereignty
mandag den 3. juni 2019
Mangler vi en open source-strategi for den offentlige sektor?
En undersøgelse fra IDA IT viser, at størstedelen af ingeniører arbejder med open source og er glade for det. Den positive indstilling til open source findes både på ledelsesniveau, blandt mellemledere og i IT-afdelingen.
Undersøgelsen viser også at 54% erklærer sig delvis enig eller helt enig i, at Folketinget bør udarbejde en open source strategi for den offentlige sektor.
Du kan læse mere om undersøgelsen her: https://www.version2.dk/artikel/undersoegelse-tre-ud-fire-ingenioerer-anvender-open-source-1088096
Undersøgelsen viser også at 54% erklærer sig delvis enig eller helt enig i, at Folketinget bør udarbejde en open source strategi for den offentlige sektor.
Du kan læse mere om undersøgelsen her: https://www.version2.dk/artikel/undersoegelse-tre-ud-fire-ingenioerer-anvender-open-source-1088096
tirsdag den 29. januar 2019
Karlsruhe uddanner gymnasielærere i open source
Karlsruher Institut für Technologie (KIT) i Tyskland har etableret et institut med speciel fokus på open source.
F.eks. kan gymnasielærere blive undervist i udviklingsværktøjer, udviklingsprocesser og juridiske aspekter ved open source.
Det kan du læse mere om her: https://joinup.ec.europa.eu/news/future-computer-teachers
Open source bliver mere og mere betydende i samfundet, og specielt i relation til databeskyttelse er det vigtigt at kildekode er tilgængelig. Det forklarer professor Jörn Müller-Quade i en pressemeddelelse.
F.eks. kan gymnasielærere blive undervist i udviklingsværktøjer, udviklingsprocesser og juridiske aspekter ved open source.
Det kan du læse mere om her: https://joinup.ec.europa.eu/news/future-computer-teachers
Open source bliver mere og mere betydende i samfundet, og specielt i relation til databeskyttelse er det vigtigt at kildekode er tilgængelig. Det forklarer professor Jörn Müller-Quade i en pressemeddelelse.
tirsdag den 26. juni 2018
Slesvig-Holsten vil udelukkende bruge open source software
På sigt vil Slesvig-Holsten udelukkende satse på gratis software. Det har landdagen besluttet efter indstilling fra regeringen. Frem til begyndelsen af 2020 skal delstatens IT-eksperter gøre rede for, hvordan og hvornår en omstilling til såkaldt open source kan gennemføres.
Det skriver Jyske Vestkysten: https://www.jv.dk/nordtyskland/Delstat-vil-udelukkende-bruge-gratis-software/artikel/2622963
Version2: https://www.version2.dk/artikel/nordtysk-delstat-vil-have-open-source-applaus-databeskyttelseskommissaer-1085528
"Open source er samlet set ikke nødvendigvis billigere at anvende. Det drejer sig snarere om at modarbejde magtkoncentrationer på markedet, så man ikke er afhængige af enkeltvirksomheder. Det giver mening i forhold til økonomi og IT-sikkerhed."Det udtaler Joschka Knut, som er pressetalsmand i Slesvig-Holstens miljøministerium.
Det skriver Jyske Vestkysten: https://www.jv.dk/nordtyskland/Delstat-vil-udelukkende-bruge-gratis-software/artikel/2622963
Version2: https://www.version2.dk/artikel/nordtysk-delstat-vil-have-open-source-applaus-databeskyttelseskommissaer-1085528
onsdag den 28. februar 2018
Når det regner på præsten...
Den udvikling der foregår i regi af LibreOffice er meget mere end LibreOffice. Projektet har et enormt omfang, og er afhængig af en række andre open source projekter.
Ud over løbende vedligeholdelse og fejlrettelser, er der senest tilføjet mulighed for at opmærke ord i den personlige ordbog med bøjningsregler (Grammatik af).
Hunspell
Hunspell er den motor, som udfører stavekontrol og synonymordbogen i LibreOffice, men det er et eksternt projekt, som anvendes af mange andre open source programmer, blandt andet Open Office, KOffice og Firefox/Thunderbird.Ud over løbende vedligeholdelse og fejlrettelser, er der senest tilføjet mulighed for at opmærke ord i den personlige ordbog med bøjningsregler (Grammatik af).
Document Liberation Project
Dette projekt er samlingen af import- og eksportfiltre fra LibreOffice, som er udskilt i et særskilt projekt, som andre projekter også har nytte af. De forbedringer der sker i import og eksportfiltrene, slår altså igennem i mange andre programmer også.Andre mindre bidrag
- Pootle er det værktøj vi bruger til at oversætte LibreOffice til dansk og mere end 100 andre sprog. LibreOffice har bidraget til udvikling og vedligeholdelse af Pootle igennem mange år.
- Askbot er det internationale suppportforum (ask.libreoffice.org). Her har LibreOffice bidraget med en internationalisering, ikke bare af programmet, men også af indholdet.
- Gerrit Code Review er et workflow-system som anvendes i sammenhæng med Git. LibreOffice har rettet en række fejl i programmet.
- Det er blandt andet en udvikler fra LibreOffice som vedligeholder CppUnit, som er et program til at lave test af kode med C++.
- PDFium er blevet beriget med en række offentlige API'er for at kunne teste PDF-eksporten i LibreOffice.
- XMLSec har haft nytte af at vi i LibreOffice kan digitalt signere OOXML-filer.
Bidrag
Alle disse forbedringer er muligt, blandt andet på grund af de mange pengedonationer TDF modtager. Du kan give et bidrag her: www.libreoffice.org/donate/
Etiketter:
bidrag,
Document Liberation Project,
Hunspell,
Open source,
Pootle
tirsdag den 16. januar 2018
Først var det München - nu er det Barcelona
Rygterne har svirret i nogle uger, og nyheden er da også nået til danske medier. Bystyret i Barcelona har gennemført et pilotprojekt, hvor 1.000 PC'ere i en kort periode har kørt Linux og en række open source programmer, herunder LibreOffice.
For lige at afslutte den historie med München. Kommunalbestyrelsen har besluttet at det giver god mening at bruge 100 mio euro (!) til at migrere fra Linux til Microsoft, i stedet for at opnormere IT-afdelingen efter 5-10 års udsultning. Nå men vi må håbe vælgerne husker det næste gang.
Barcelona er hovedstad i den spanske region Catalonien, som for nyligt har erklræret sig uafhængig af Spanien (se Wikipedia for detaljer: https://da.wikipedia.org/wiki/Catalonien )
At Barcelona er positive overfor tanken om open source software er ikke noget nyt. Eksempelvis blev Open Office konferencen i 2007 afholdt på Universitat de Barcelona. Jeg deltog selv i konferencen, og jeg oplevede hvordan uddannelsessystemet i Catalonien støtter op om de fællesskaber der opbygges omkring enkelte initiativer.
Noget af det som understreges i diverse udtalelser fra bystyret, er muligheden for at engagere lokale ressourcer og derved understøtte lokal erhvervsudvikling:
Barcelona plans move to open source software https://www.itwire.com/open-source/81377-barcelona-plans-move-to-open-source-software.html
City of Barcelona moving away from proprietary software https://joinup.ec.europa.eu/news/public-money-public-code
Barcelona vil skifte fra Windows til Linux
https://www.version2.dk/artikel/barcelona-vil-skifte-windows-linux-1084041
El Ayuntamiento de Barcelona rompe con el ‘software’ de Microsoft https://elpais.com/ccaa/2017/12/01/catalunya/1512145439_132556.html
For lige at afslutte den historie med München. Kommunalbestyrelsen har besluttet at det giver god mening at bruge 100 mio euro (!) til at migrere fra Linux til Microsoft, i stedet for at opnormere IT-afdelingen efter 5-10 års udsultning. Nå men vi må håbe vælgerne husker det næste gang.
Barcelona er hovedstad i den spanske region Catalonien, som for nyligt har erklræret sig uafhængig af Spanien (se Wikipedia for detaljer: https://da.wikipedia.org/wiki/Catalonien )
At Barcelona er positive overfor tanken om open source software er ikke noget nyt. Eksempelvis blev Open Office konferencen i 2007 afholdt på Universitat de Barcelona. Jeg deltog selv i konferencen, og jeg oplevede hvordan uddannelsessystemet i Catalonien støtter op om de fællesskaber der opbygges omkring enkelte initiativer.
Noget af det som understreges i diverse udtalelser fra bystyret, er muligheden for at engagere lokale ressourcer og derved understøtte lokal erhvervsudvikling:
For at øge den interne udvikling af teknologi planlægger byrådet at ansætte 65 programmører, hvoraf halvdelen vil deltage i det kommunale institut for IT.
Hvad angår outsourcing af arbejde i forbindelse med overgangen til open source, hævder byrådet at have udviklet etiske standarder til at engagere "lokale virksomheder, der arbejder med open source og agile metoder".
Barcelona plans move to open source software https://www.itwire.com/open-source/81377-barcelona-plans-move-to-open-source-software.html
City of Barcelona moving away from proprietary software https://joinup.ec.europa.eu/news/public-money-public-code
Barcelona vil skifte fra Windows til Linux
https://www.version2.dk/artikel/barcelona-vil-skifte-windows-linux-1084041
El Ayuntamiento de Barcelona rompe con el ‘software’ de Microsoft https://elpais.com/ccaa/2017/12/01/catalunya/1512145439_132556.html
Etiketter:
Barcelona,
Catalonien,
LibreOffice,
Open source,
Spanien
tirsdag den 14. november 2017
Til helvede med Linux, for vi vil ha' Mircorosft
Socialdemokraterne og de konservative har flertal i byrådet, og de er, trods flere eksperters advarsler, besluttet helt at droppe Linux og open source til fordel for Microsoft-produkter.

Endelig slutter denne politiske farce, som beviser, at vedholdenhed betaler sig. Hvert fald hvis man er politiker og absolut vil blande sig i administrationen. Jeg vil gætte på at IT-afdelingen i München om seks måneder er tømt for erfarne og dygtige medarbejdere. De dygtigste medarbejdere vil enten selv sige op, eller de vil "blive gået".
Tidligere artikler: http://libreofficedk.blogspot.dk/search/label/M%C3%BCnchen
München vil droppe Linux helt og køre Windows 10 over hele linjen i 2020: https://www.version2.dk/artikel/munchen-vil-droppe-linux-helt-koere-windows-10-hele-linjen-2020-1082746
Munich council: To hell with Linux, we're going full Windows in 2020: https://www.theregister.co.uk/2017/11/13/munich_committee_says_all_windows_2020/
mandag den 18. september 2017
Public money -> public code
31 organisationer, heriblandt The Document Foundation, har sendt et åbent brev ( https://publiccode.eu/openletter/
) til en række politikere. I det åbne brev argumenterer
organisationerne for, at software som udvikles af detr offentlige for
skatteydernes penge, som udgangspunkt altid skal være open source, og
dermed blive tilgængelig for offentligheden.
torsdag den 16. februar 2017
Erklæring fra The Document Foundation
Erklæring fra
The Document Foundation om drøftelse i Münchens byråd om
at gå tilbage til Windows og Microsoft Office
Af Italo Vignoli, 14. februar 2017, venligst oversat af Jesper Hertel.
The
Document Foundation er en uafhængig, velgørende enhed og hjemsted for
LibreOffice. Vi har fulgt udviklingen i München med store bekymringer og
vil gerne udtrykke vores skuffelse over at se, at et mindretal af
politikerne tilsyneladende ignorerer de ekspertråd, som de har søgt.
Rygter
om at München kommune vil gå tilbage til Microsoft Windows og Microsoft
Office er blevet lækket regelmæssigt siden valget af borgmester Dieter
Reiter, som blev beskrevet som en "Microsoft-fan", da han blev
interviewet af bladet Stadtbild i 2014.
Borgmester
Dieter Reiter bad Accenture, en Microsoft-partner, om at udarbejde en
rapport om situationen vedrørende München kommunes it-infrastruktur,
hvilket resulterede i et 450-siders dokument, hvor de vigtigste
spørgsmål blev identificeret som organisatoriske og ikke relateret til
open source-styresystemer og -applikationer.
I
en tid med åbne data og gennemsigtighed i den politiske
beslutningsproces er vi glade for, at rapporten nu er gjort tilgængelig
for offentligheden (https://www.ris-muenchen.de/ RII/RII/DOK/SITZUNGSVORLAGE/ 4277724.pdf).
Ifølge
rapporten havde kun en mindre del af brugerne (mellem 18 % og 28 %,
baseret på forskellige applikationer) alvorlige softwareproblemer, som
ville kunne løses ved at migrere disse brugere til Windows og Microsoft
Office. Faktisk angav 15 % af brugerne alvorlige problemer vedrørende
Microsoft Office.
I
virkeligheden foreslår Accenture-rapporten en afkobling mellem
operativsystem og applikationer for at reducere afhængigheder på
klientniveau. For at sikre dette bør både Windows og LiMux udrulles i en
grundlæggende konfiguration, som omfatter både operativsystemer og
applikationer, såsom LibreOffice, kalender og e-mail, som kræves af alle
enheder og selvstændige tjenesteydere. Den grundlæggende konfiguration
bør udvides afhængigt af applikationen.
På
trods af anbefalingerne vil byrådet i München onsdag den 15. februar
drøfte et forslag – indgivet af et mindretal af byens rådmænd – om at
installere Windows 10 og Microsoft Office 2016 på alle arbejdsstationer i
2020. Dette vil koste skatteyderne knap 90 millioner euro over de næste
seks år, hvilket er en 35 % forværring i forhold til de 66 millioner
euro i Accentures forslag.
Hertil
kommer, ifølge skøn fra byrådsmedlemmer fra det grønne parti Die
Grünen, at yderligere 15 millioner euro vil skulle bruges til at
erstatte eller opgradere pc'er, som fungerer perfekt til det letkørende
operativsystem Linux, men som ikke kan køre selv en basiskonfiguration
af Windows 10.
Sidst
men ikke mindst vil de fleste udgifter i forbindelse med køb af
Microsoft-licenser bidrage til bruttonationalproduktet for Irland (hvor
alle Microsoft-produkter, der sælges i Europa, kommer fra) snarere end
til lokale virksomheder, som supporterer de open source-løsninger, der
anvendes i dag. Dette er en temmelig slående forskel i fordelingen af
skatteydernes penge, som bør overvejes nøje.
Bortset
fra omkostningsforværringen ignorerer det diskuterede forslag
hovedårsagen bag Münchens oprindelige beslutning om at migrere fra
proprietær software til open source-software, nemlig uafhængighed fra en
enkelt softwareleverandør og overgangen fra proprietære
dokumentformater til standarddokumentformater.
Selv
om forslaget knytter Microsoft Office-dokumentformater til
"industristandard"-konceptet, bør det gøres klart, at alle Microsoft
Office-dokumenter er proprietære og formatet bevidst tilsløret, og at
dokumenterne derfor er uhensigtsmæssige i forbindelse med
interoperabilitet, selv om formatet er blevet anerkendt af
internationale standardiseringsorganisationer , såsom ISO. Hvis et
standarddokumentformat skal betragtes som et sådant, skal det
implementeres i den virkelige verden og ikke kun være beskrevet på
papir.
Hvis
det nuværende forslag bliver godkendt, vil München ikke kun miste den
leverandøruafhængighed, de har søgt at opnå de sidste 12 år, men vil i
stedet følge en strategi, der ignorerer den nuværende tendens, hvor der
kræves åbne dokumentstandarder i lande som Storbritannien, Frankrig,
Sverige, Holland og Taiwan.
I
stedet for at investere i uddannelse omkring åbne dokumentstandarder,
for at øge anvendelsen og dermed reducere omkostningerne til
interoperabilitet, vil München anvende et pseudo-standarddokumentformat,
som er kendt for at skabe problemer, selv når man opgraderer fra en
tidligere version af samme Microsoft Office-software.
På
baggrund af ovenstående overvejelser mener The Document Foundation, at
det forslag, der skal drøftes onsdag den 15. februar, er et betydeligt
tilbageskridt for München kommune, med en betydelig stigning i
udgifterne, et ukendt niveau af skjulte omkostninger relateret til
interoperabilitet, samt en tvivlsom brug af skatteydernes penge.
mandag den 13. februar 2017
Kort og godt om hvor hunden ligger begravet
Open source software, og for den sags skyld også freeware er gratis i indkøb, men bestemt ikke gratis at anvende og vedligeholde.
Omkostningerne afhænger naturligvis af hvem du er. Er du studerende eller privatperson er forholdene måske simple, men er du en virksomhed, organisation eller offentlig myndighed er sagen en helt anden.
På samme måde bør ejerskab, uafhængighed og markedskonkurrence også indgå i en virksomheds eller myndigheds business case.
Under alle omstændigheder skal det overvejes hvilket økonomisk økosystem du og din virksomhed ønsker at deltage i. Et system, som er baseret på at investorer skal have afkast af deres ejendom, eller et hvor ejendommen tilhører fællesskabet, og hvor de udgifter du har, kan kanaliseres præcis i den retning der passer ind i dine og din virksomheds interesser?
Omkostningerne afhænger naturligvis af hvem du er. Er du studerende eller privatperson er forholdene måske simple, men er du en virksomhed, organisation eller offentlig myndighed er sagen en helt anden.
Startgebyr
- Indkøb: Indkøbsprisen er nul kroner, så ikke noget der.
- Hardware: Programmet skal jo afvikles på enten en server eller på PC'ere. Måske er der konsekvenser for omkostningerne ved at indføre open source software. Konsekvenserne kan være positive eller negative
- Oplæring: Måske skal brugerne på kursus, eller der skal afsættes intern tid til oplæring. Det gælder uanset om det er open source eller proprietær software.
- Implementering: Installation og konfiguration, Import af data fra tidligere systemer. Integration med andre systemer
- Tilpasninger. Også her er der ikke forskel på open source og proprietær software.
- Forretningsmæssige omstillinger: Måske skal forretningsgangen lægges om, eller måske skal medarbejdere og kunder bare vænne sig til noget nyt.
Løbende omkostninger
- Mere oplæring. Kundskaberne skal vedligeholdes.
- Vedligeholdelse i form af opgraderinger, tilpasninger og udvikling.
- Support: Support skal der til, uanset om det er internt eller eksternt.
- Deltagelse i fællesskabet: Selvom det ikke er påkrævet, så giver det som regel god mening at deltage i fællesskabet bag et open source projekt. De fleste projekter er meritokratiske, så dem der deltager og bidrager, er også dem der har indflydelse.
Fordele
Fordelene ved at anvende open source software er mange.- Det er dig som bruger (f.eks. hvis du er IT-chef i virksomheden) som anlægger strategien, f.eks. for i hvilken udstrækning der skal tegnes ekstern service- og support. Vælger du at bidrage og deltage i projektet, kan du skalere op og ned efter økonomisk formåen. Det er vel at mærke dig som forbruger der bestemmer prisen, og ikke producenten. Du kan også selv anlægge strategi for opgraderingsfrekvens og serviceniveau.
- Omkostningerne ligger som nævnt primært på interne løn-kroner, hvilket også betyder at kompetencerne bygges op inde i din egen virksomhed, og ikke hos en leverandør. Hvis du vælger at benytte en ekstern leverandør til f.eks. service- og support, er du ikke bundet af en enkelt udbyder. Du kan shoppe mellem flere, hvilket øger konkurrencen.
- Du har selv ejerskab af både software og data. Da kildekoden er tilgængelig, vil du altid kunne få data ud igen. Og hvis du er smart, har du valgt et stykke software, som anvender åbne standarder, således at exit-omkostningerne reduceres til noget nær ingen ting.
- Det er lettere at kontrollere IT-sikkerhed og dermed forhold omkring privatliv (databeskyttelse osv.), idet kildekoden er frit tilgængelig. Har du ikke selv kompetencer til at review'e koden, kan du lade en uafhængig ekstern part gøre det for dig.
Konklusion
Gratis software er ikke gratis. Det er lidt som at få foræret en hund. Hunden er gratis, men det er ikke gratis at holde hund. Heller ikke selv om indkøbsprisen var 'gratis'. Er du hundejere, ved du hvad jeg mener. Men mon ikke de fleste hundeejere også har tænkt på hvad det egentlig koster at have hund? Jo, men den business case indeholder også en lang række bogstaveligt talt 'bløde' fordele.På samme måde bør ejerskab, uafhængighed og markedskonkurrence også indgå i en virksomheds eller myndigheds business case.
Under alle omstændigheder skal det overvejes hvilket økonomisk økosystem du og din virksomhed ønsker at deltage i. Et system, som er baseret på at investorer skal have afkast af deres ejendom, eller et hvor ejendommen tilhører fællesskabet, og hvor de udgifter du har, kan kanaliseres præcis i den retning der passer ind i dine og din virksomheds interesser?
onsdag den 16. november 2016
Ungarns regering investerer i open source kontorarbejdsplads
Ungarns regering har besluttet at investere hvad der svarer til 600.000 EUR i et pilotprojekt i forsøget på at skabe en komplet arbejdsplads (PC-konfiguration) baseret på open source software. Arbejdspladsen skal i første omgang bestå af et program til e-mail, en webbrowser og en kontorpakke. Samtidig skal der udvikles et sæt skabeloner til kontorpakken.
Baggrunden er at regeringen føler sig bundet af altid at skulle købe ind hos den samme gruppe af forhandlere, hvilket betyder kunstigt høje priser.
Til at overvåge pilotprojektet premierministerens kontor engageret sammen med National University of Public Service.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/156821
Baggrunden er at regeringen føler sig bundet af altid at skulle købe ind hos den samme gruppe af forhandlere, hvilket betyder kunstigt høje priser.
Til at overvåge pilotprojektet premierministerens kontor engageret sammen med National University of Public Service.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/156821
mandag den 17. oktober 2016
Hvilken kontorpakke skal man vælge til undervisningen i folkeskolen?
Google eller Microsoft. Hvilken kontorpakke skal man vælge til undervisningen i folkeskolen? Aarhus mener, begge løsninger er gode. København siger, Office365 er den bedste løsning.»Landet ligger således, at Københavns Kommune er en Microsoft-kommune,«
Kilde: https://www.version2.dk/artikel/koebenhavns-kommune-office365-forbereder-eleverne-paa-virkelig-verden-991601
fredag den 26. august 2016
Uganda vil spare med open source
Regeringen i Uganda opfordrer både private virksomheder og offentlige myndigheder til at øge deres effektivitet og konkurrenceevn ved hjælp af open source software.
IT-minister Frank Tumwebaze fortæller at regeringskontorer gradvist vil indarbejde brugen af open source software for at reducere omkostningerne i den offentlige sektor.
Ministeren fortæller at regeringen bruger omkring 40 millioner USD om året alene på licenskøb fra f.eks. Oracle og Microsoft. Han fortæller at open source software vil resultere i enorme besparelser. Besparelserne vil blive anvendt på andre underfinansierede områder lover han.
Kilde: http://www.telecompaper.com/news/uganda-to-cut-costs-with-open-source-software--1159174
IT-minister Frank Tumwebaze fortæller at regeringskontorer gradvist vil indarbejde brugen af open source software for at reducere omkostningerne i den offentlige sektor.
Ministeren fortæller at regeringen bruger omkring 40 millioner USD om året alene på licenskøb fra f.eks. Oracle og Microsoft. Han fortæller at open source software vil resultere i enorme besparelser. Besparelserne vil blive anvendt på andre underfinansierede områder lover han.
Kilde: http://www.telecompaper.com/news/uganda-to-cut-costs-with-open-source-software--1159174
mandag den 22. august 2016
Østrig: 200.000 Euro til offentlige open source projekter
Den østrigske regering har bevilget op til 200.000 Euro til open source projekter inden for eGovernent, eHealth, eLearning, eInclusion, og kommercielle løsninger.
“Open source har en positiv makroøkonomisk effekt og øger mulighederne for brug og udvikling" forklarer Muna Duzdar, chefen for statens digitalisering i en udtalelse.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/154793
“Open source har en positiv makroøkonomisk effekt og øger mulighederne for brug og udvikling" forklarer Muna Duzdar, chefen for statens digitalisering i en udtalelse.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/154793
Schweiz: Byrådet i Bern udarbejder open source vurdering
Byrådet i den schweiziske by Bern har vedtaget at bruge 843.000 schweiziske frank på at få udarbejdet en foranalyse med henblik på at indføre open source programmer til erstatning for flere Microsoft-baserede løsninger. Samtidig skal en open source baseret virtualiseringsløsning etableres som et alternativ til den eksisterende Citrix-platform til integration af virtualiserede applikationer.
Kilde (tysk): http://www.digitale-nachhaltigkeit.ch/2016/08/poc-oss-client-stadt-bern/
Engelsk: https://joinup.ec.europa.eu/node/154928
Kilde (tysk): http://www.digitale-nachhaltigkeit.ch/2016/08/poc-oss-client-stadt-bern/
Engelsk: https://joinup.ec.europa.eu/node/154928
lørdag den 13. august 2016
USA: myndigheder skal gøre kode open source og åben for borgerbidrag
Myndigheder i USA skal være langt bedre til at dele og genbruge kode fra resten af landet. Ny politik kræver, at minimum 20 procent af ny kode bliver open source.
I et tre år langt pilotprojekt skal amerikanske myndigheder tvinges til at gøre en femtedel af nyudviklet kode open source. Samtidig skal koden offentliggøres, så open source-samfundet kan give feedback og sågar bidrage til administrationens software.
Memorandum: https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/omb/memoranda/2016/m_16_21.pdf
Kilder: https://www.version2.dk/artikel/amerikanske-myndigheder-skal-goere-kode-open-source-aabne-borger-bidrag-892224
https://opensource.com/government/16/8/us-government-releases-new-policy-free-code
I et tre år langt pilotprojekt skal amerikanske myndigheder tvinges til at gøre en femtedel af nyudviklet kode open source. Samtidig skal koden offentliggøres, så open source-samfundet kan give feedback og sågar bidrage til administrationens software.
Memorandum: https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/omb/memoranda/2016/m_16_21.pdf
Kilder: https://www.version2.dk/artikel/amerikanske-myndigheder-skal-goere-kode-open-source-aabne-borger-bidrag-892224
https://opensource.com/government/16/8/us-government-releases-new-policy-free-code
søndag den 7. august 2016
10 grunde til at vælge LibreOffice
I en artikel på CIO.COM fremhæver Swapnil Bhartiya ti grunde til at bruge LibreOffice frem for Microsoft Office. Han fremhæver ti punkter, som for ham har været afgørende for valget. De ti grunde er:
Læs hele artiklen her: http://www.cio.com/article/3104627/office-software/10-reasons-you-should-use-libreoffice-and-not-microsoft-word.html
- Interoperabilitet. LibreOffice sikrer i højere grad at dine dokumenter kan åbnes, læses og bearbejdes af andre.
- Fremtidsikkert. Dokumentformatet som anvendes af LibreOffice er en åben standard, som anvendes af andre kontorpakker. Microsofts formater, OOXML, anvendes kun af Microsoft, og hvis/når Microsoft vælger at ændre formatet, opstår der problemer med dokumenter, som er oprettet med en tidligere version.
- Det er open source. Open source byder på en række fordele, som blandt andet betyder at flere end en enkelt virksomhed har mulighed for at forbedre programmet.
- Understøttelse af mange formater: LibreOffice kan åbne dokumenter gemt i en lang række forskellige dokumentformater.
- Pris: LibreOffice er gratis at anvende.
- Direkte integration med Google Drev og andre cloud services.
- LibreOffice fungerer på Windows, Linux og Mac.
- LibreOffice fungerer på Linux mobiltelefoner
- Alle kan foreslå nye funktioner
- Tag kontrol med sikkerheden: Open source programmer er generelt mindre udsat for bagdøre og andre sikkerhedsmæssige problemer.
Læs hele artiklen her: http://www.cio.com/article/3104627/office-software/10-reasons-you-should-use-libreoffice-and-not-microsoft-word.html
Abonner på:
Opslag (Atom)

