Viser opslag med etiketten München. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten München. Vis alle opslag

tirsdag den 14. november 2017

Til helvede med Linux, for vi vil ha' Mircorosft

Overskriften er frit oversat fra The Register, som skriver "To hell with Linux, we're going full Windows in 2020".

Socialdemokraterne og de konservative har flertal i byrådet, og de er, trods flere eksperters advarsler, besluttet helt at droppe Linux og open source til fordel for Microsoft-produkter.

Endelig slutter denne politiske farce, som beviser, at vedholdenhed betaler sig. Hvert fald hvis man er politiker og absolut vil blande sig i administrationen. Jeg vil gætte på at IT-afdelingen i München om seks måneder er tømt for erfarne og dygtige medarbejdere. De dygtigste medarbejdere vil enten selv sige op, eller de vil "blive gået".

Tidligere artikler: http://libreofficedk.blogspot.dk/search/label/M%C3%BCnchen
München vil droppe Linux helt og køre Windows 10 over hele linjen i 2020: https://www.version2.dk/artikel/munchen-vil-droppe-linux-helt-koere-windows-10-hele-linjen-2020-1082746
Munich council: To hell with Linux, we're going full Windows in 2020: https://www.theregister.co.uk/2017/11/13/munich_committee_says_all_windows_2020/

torsdag den 16. februar 2017

Erklæring fra The Document Foundation

Erklæring fra The Document Foundation om drøftelse i Münchens byråd om at gå tilbage til Windows og Microsoft Office

Af Italo Vignoli, 14. februar 2017, venligst oversat af Jesper Hertel.

The Document Foundation er en uafhængig, velgørende enhed og hjemsted for LibreOffice. Vi har fulgt udviklingen i München med store bekymringer og vil gerne udtrykke vores skuffelse over at se, at et mindretal af politikerne tilsyneladende ignorerer de ekspertråd, som de har søgt.

Rygter om at München kommune vil gå tilbage til Microsoft Windows og Microsoft Office er blevet lækket regelmæssigt siden valget af borgmester Dieter Reiter, som blev beskrevet som en "Microsoft-fan", da han blev interviewet af bladet Stadtbild i 2014.

Borgmester Dieter Reiter bad Accenture, en Microsoft-partner, om at udarbejde en rapport om situationen vedrørende München kommunes it-infrastruktur, hvilket resulterede i et 450-siders dokument, hvor de vigtigste spørgsmål blev identificeret som organisatoriske og ikke relateret til open source-styresystemer og -applikationer.

I en tid med åbne data og gennemsigtighed i den politiske beslutningsproces er vi glade for, at rapporten nu er gjort tilgængelig for offentligheden (https://www.ris-muenchen.de/RII/RII/DOK/SITZUNGSVORLAGE/4277724.pdf).

Ifølge rapporten havde kun en mindre del af brugerne (mellem 18 % og 28 %, baseret på forskellige applikationer) alvorlige softwareproblemer, som ville kunne løses ved at migrere disse brugere til Windows og Microsoft Office. Faktisk angav 15 % af brugerne alvorlige problemer vedrørende Microsoft Office.

I virkeligheden foreslår Accenture-rapporten en afkobling mellem operativsystem og applikationer for at reducere afhængigheder på klientniveau. For at sikre dette bør både Windows og LiMux udrulles i en grundlæggende konfiguration, som omfatter både operativsystemer og applikationer, såsom LibreOffice, kalender og e-mail, som kræves af alle enheder og selvstændige tjenesteydere. Den grundlæggende konfiguration bør udvides afhængigt af applikationen.

På trods af anbefalingerne vil byrådet i München onsdag den 15. februar drøfte et forslag – indgivet af et mindretal af byens rådmænd – om at installere Windows 10 og Microsoft Office 2016 på alle arbejdsstationer i 2020. Dette vil koste skatteyderne knap 90 millioner euro over de næste seks år, hvilket er en 35 % forværring i forhold til de 66 millioner euro i Accentures forslag.

Hertil kommer, ifølge skøn fra byrådsmedlemmer fra det grønne parti Die Grünen, at yderligere 15 millioner euro vil skulle bruges til at erstatte eller opgradere pc'er, som fungerer perfekt til det letkørende operativsystem Linux, men som ikke kan køre selv en basiskonfiguration af Windows 10.
Sidst men ikke mindst vil de fleste udgifter i forbindelse med køb af Microsoft-licenser bidrage til bruttonationalproduktet for Irland (hvor alle Microsoft-produkter, der sælges i Europa, kommer fra) snarere end til lokale virksomheder, som supporterer de open source-løsninger, der anvendes i dag. Dette er en temmelig slående forskel i fordelingen af skatteydernes penge, som bør overvejes nøje.

Bortset fra omkostningsforværringen ignorerer det diskuterede forslag hovedårsagen bag Münchens oprindelige beslutning om at migrere fra proprietær software til open source-software, nemlig uafhængighed fra en enkelt softwareleverandør og overgangen fra proprietære dokumentformater til standarddokumentformater.

Selv om forslaget knytter Microsoft Office-dokumentformater til "industristandard"-konceptet, bør det gøres klart, at alle Microsoft Office-dokumenter er proprietære og formatet bevidst tilsløret, og at dokumenterne derfor er uhensigtsmæssige i forbindelse med interoperabilitet, selv om formatet er blevet anerkendt af internationale standardiseringsorganisationer, såsom ISO. Hvis et standarddokumentformat skal betragtes som et sådant, skal det implementeres i den virkelige verden og ikke kun være beskrevet på papir.

Hvis det nuværende forslag bliver godkendt, vil München ikke kun miste den leverandøruafhængighed, de har søgt at opnå de sidste 12 år, men vil i stedet følge en strategi, der ignorerer den nuværende tendens, hvor der kræves åbne dokumentstandarder i lande som Storbritannien, Frankrig, Sverige, Holland og Taiwan.

I stedet for at investere i uddannelse omkring åbne dokumentstandarder, for at øge anvendelsen og dermed reducere omkostningerne til interoperabilitet, vil München anvende et pseudo-standarddokumentformat, som er kendt for at skabe problemer, selv når man opgraderer fra en tidligere version af samme Microsoft Office-software.

På baggrund af ovenstående overvejelser mener The Document Foundation, at det forslag, der skal drøftes onsdag den 15. februar, er et betydeligt tilbageskridt for München kommune, med en betydelig stigning i udgifterne, et ukendt niveau af skjulte omkostninger relateret til interoperabilitet, samt en tvivlsom brug af skatteydernes penge.

tirsdag den 14. februar 2017

Går München væk fra open source software af tekniske årsager?


Overvej lige...

Dieter Reiter blev borgmester I München 1. maj 2014. Reiter beskriver sig selv som "Microsoft fan.

Før Reiter blev borgmester, var han økonomisk konsulent for München og han hjalp Microsoft med at etablere sig i byen.

Accenture, firmaet bag en ’uvildig’ rapport som anbefaler at München skal forlade open source og I stedet anvende proprietære produkter, er ni år i træk udnævnt som Microsoft's Alliance Partner of the Year.

Microsoft og Accenture er for nyligt flyttet ind på samme adresse I München og deltog I hinandens åbningsreceptioner.

Accentures rapport fremhæver dårlig administration og organisering som årsag til problemerne, og ikke at der er tale om problemer med noget software.

mandag den 18. april 2016

München har analyseret og vurderet IT-problemerne

Der har i flere omgange været historier om hvordan byen München har skiftet til open source software, og at det har givet flere problemer end hvad der er acceptabelt. Det har jeg skrevet om i flere artikler her: http://libreofficedk.blogspot.dk/search/label/M%C3%BCnchen

Men der har været store problemer, det afslører en rapport fra konsulentfirmaet Accenture. Rapporten afslører at der er problemer, men at problemerne ikke stammer fra beslutningen om at benytte open source software frem for proprietære programmer.

Årsagen skal nærmere findes i, at byen ikke har helt styr på hvilke programmer der reelt skal bruges, og der er simpelthen for mange programmer at vælge imellem. Og så er opsætningen for de forskellige brugere uensartet, hvilket gør det vanskeligt for IT-afdelingen at vedligeholde programmerne.

Rapporten anbefaler at IT-afdelingen begynder en konsolideringsfase, hvor der bliver ryddet op i IT-infrastrukturen og i den anvendte software.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/150878

onsdag den 9. september 2015

München bidrager til LibreOffice

Der er skrevet og sagt meget om Münchens overgang fra Microsoft til open source.

Projektet i byen er nu nået så langt, at medarbejdere i IT-afdelingen er begyndt at bidrage direkte med kode til forskellige projekter.

München har bidraget med hundredvis af fejlrettelser til open source-projekter, mest dog gennem sine eksterne konsulenter. En af dem, Glogowski, bidrog med 96 patches til LibreOffice, der alle indgår i den nyeste version 5. Münchens egne medarbejdere har backportet (tilbageført) hen ved 300 patches (rettelser som er foretaget i 5.0, som også bliver implementeret i 4.1) til den tidligere LibreOffice version 4.1, som anvendes i byen.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/145626

mandag den 24. august 2015

Nej München har INGEN planer om at skifte tilbage

Historien om at München har fortrudt at de for et par år siden skiftede væk fra en traditionel Microsoft platform med Windows og Word og til en helt open source computer, dukker op sådan ca. hvert halve år. Hver gang, og jeg tror det er tredje eller fjerde gang det sker, viser det sig rent ud sagt at være "en storm i et glas vand". Først var det en borgmester som brokkede sig over at hans mobiltelefon ikke var sat op efter et par uger, og denne gang er det to "byrødder" som mener at man ikke kan bruge Skype på Linux.

Hver gang, også denne, viser det sig at historien er en "and". Men hvordan kan det være at sådanne rygter hver gang spredes med lynets hast? Sandsynligvis fordi der i og omkring München er personer og  virksomheder, som ikke er enige i beslutningen, og som har interesse i, at de falske rygter spredes.

Så det er nok ikke sidste gang vi hører historien.

Læs mere om historien her: http://www.ocsmag.com/2015/08/24/no-munich-is-not-considering-ditching-linux-and-going-back-to-windows/

torsdag den 16. oktober 2014

München har IKKE planer om at gå tilbage til Windows

Partiet De Grønne har stillet borgmester Dieter Reiter en række spørgsmål, som skal afdække om München er på vej tilbage til Windows.

Af svarene fremgår det tydeligt, at der ikke er sådanne planer. Her vil jeg kort beskrive et par af konklusionerne fra svarene:
  • Den undersøgelse som har været omtalt, er planlagt som en intern undersøgelse af kommunens generelle status på IT-området, og ikke som det har været beskrevet i flere medier, en vurdering af om Linux skal udskiftes med Windows.
  • Den utilfredshed blandt personalet, der også har været nævnt, viser sig ikke at kunne henføres til Linux versus Windows, men i højere grad om kommunens interne IT-organisation som helhed.
  • På spørgsmål om borgmesteren mener at Windows er mere sikkert end Linux, svarer borgmesteren, at spørgsmålet ikke kan besvares entydigt, men at der ikke er noget der tyder på at Windows er mere sikkert end Linux.
  • På spørgsmålet om økonomiske gevinster bekræfter borgmesteren de tal, som tidligere er fremlagt af IT-afdelingen. Ud over det nævner borgmesteren med at der er yderligere positive effekter, som dog ikke kan kvantificeres.
  • Overgang til Microsoft Windows vil blive særdeles omkostningskrævende, blandt andet som følge af øgede hardwarekrav hvis scenariet er Windows frem for Linux.
  • En stor del af de omkostninger der har været ved overgangen til Linux vil være tabt, hvis scenariet er at gå tilbage til Windows. Dog har Limux-projektet medført en større oprydning i it-landskabet i München, hvilket vil have positive effekter, også hvis valget falder på at Windows er det bedste valg.
  • Borgmesteren nævner også, at en eventuel tilbagevenden til Windows, ikke kan gennemføres hurtigt. Et projekt af den størrelse kræver planlægning og lang tid.
  • Borgmesteren bekræfter også, at den igangværende undersøgelse ikke har haft indflydelse på igangværende projekter, hvilket blandt andet omfatter modernisering af post- og kalenderprogrammer og tværgående fil- og printsystemer.

Læs både spørgsmål og svar her (tysk): http://www.ris-muenchen.de/RII2/RII/DOK/ANTRAG/3456728.pdf
Læs artikel på TechRepublic her: http://www.techrepublic.com/blog/european-technology/is-open-source-really-harder-work-munichs-experience-shows-its-more-complicated-than-that

tirsdag den 19. august 2014

Hvad sker der i München?

Først skriver Version2 med sædvanlig kioskbasker-overskrift, at "München går tilbage til Microsoft efter fejlslagent forsøg med Linux" og Computerworld følger op med "Efter 10 år med Linux: Storby kigger sultent på Windows igen".

http://www.version2.dk/artikel/munchen-gaar-tilbage-til-microsoft-efter-fejlslagen-forsoeg-med-linux-68243

http://www.computerworld.dk/art/231673/efter-10-aar-med-linux-storby-kigger-sultent-paa-windows-igen

Sagen har ulmet nogen tid, og jeg tror der er tale om en storm i et glas vand. I München har der været valg, og der er kommet nye borgmestre (chefer). En af disse chefer er kendt for at være meget pro-Microsoft, og han stiller spørgsmål ved hele ideen om open source og Linux. Han har foreslået at projektet droppes, men er ikke kommet igennem med den idè. Et kompromis er blevet, at der skal laves en uvildig vurdering, hvilket egentlig ikke er unaturligt at gøre, nu hvor projektet er erklæret for afsluttet.

Det har været fremme at der er stor utilfredshed blandt brugerne. Jeg tror på, at hvis en stor organisation skifter farven på tegnestifterne, vil det være muligt at finde nogen der er utilfredse med det. I den forbindelse er der sådan set ikke noget nyt kommet frem de seneste dage. Enhver forandring skaber uro og stiller man de rigtige spørgsmål, kan det formuleres som utilfredshed.

I mine øjne er hele historien udtryk for, hvordan politisk opbakning til et stort projekt er vigtig, men også farlig. I samme øjeblik opbakningen forsvinder, f.eks. efter et valg, starter balladen.

Mere information: http://www.techrepublic.com/article/no-munich-isnt-about-to-ditch-free-software-and-move-back-to-windows/
http://www.cio.co.uk/insight/change-management/orwellian-doublethink-munich-open-source-switch/ 

torsdag den 12. juni 2014

Wien laver en 'München'


Eller ...
Wien: på "open source"-vej mod München

Der er talt og skrevet meget om hvordan den bayerske hovedstad München for mere end ti år siden tog en dramatisk beslutning om at skille sig af med licensbelagt software, hvilket blandt andet udløste et besøg af selveste Steve Ballmer (tidl. Microsoft).

Sidste år - i 2013 - kom så udmeldingen, at missionen var lykkedes.

Nu har den Østrigske hovedstad Wien besluttet at "laven en München" og kopiere konceptet. Wien ligger faktisk ikke mere 436 km fra München og i begge byer tales tysk, så mon ikke de har talt sammen allerede.

Projektet har været i gang i nogle år, men Wien er, som de selv siger, noget efter München.

Wien er ikke nogen lilleput-by. Bystyret har 60.000 ansatte, som servicerer omkring 1,8 mio. indbyggere.

Kilde: "Vienna: on the Open Source Path to Munich": http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2014/06/vienna-on-the-open-source-path-to-munich/index.htm

Læs også: "How Munich rejected Steve Ballmer and kicked Microsoft out of the city" http://www.techrepublic.com/article/how-munich-rejected-steve-ballmer-and-kicked-microsoft-out-of-the-city/

torsdag den 19. december 2013

mandag den 30. september 2013

Tysk/Schweizisk projekt forlænges

En række tyske og Schweiziske offentlige myndigheder (OSB Alliance) har tidligere finansieret et projekt, som skulle forbedre interoperabiliteten med OOXML.

Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.

Du kan læse mere om det projekt her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.

Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang, nemlig indlejrede skrifttyper (http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html), er også gennemført nu.

Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.

Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('track changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.

Læs mere om projektet her:
https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project.