Viser opslag med etiketten Schweiz. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Schweiz. Vis alle opslag

mandag den 22. august 2016

Schweiz: Byrådet i Bern udarbejder open source vurdering

Byrådet i den schweiziske by Bern har vedtaget at bruge 843.000 schweiziske frank på at få udarbejdet en foranalyse med henblik på at indføre open source programmer til erstatning for flere Microsoft-baserede løsninger.  Samtidig skal en open source baseret virtualiseringsløsning etableres som et alternativ til den eksisterende Citrix-platform til integration af virtualiserede applikationer.

Kilde (tysk): http://www.digitale-nachhaltigkeit.ch/2016/08/poc-oss-client-stadt-bern/
Engelsk: https://joinup.ec.europa.eu/node/154928

mandag den 16. november 2015

Schweiz: Byrådet i Bern afviser licensforlængelser

Byrådet i den schweiziske hovedstad Bern har den 12. november beordrede it-afdelingen til at afvikle alle afhængigheder til proprietær software. Byrådet afviser dermed en anmodning om  seksårig forlængelse af licenskontrakter, og insisterer i stedet på en exit plan. Et flertal af byrådsmedlemmer ønsker at byen erstatte proprietær software med open source-løsninger, såsom Linux og LibreOffice.

Dybest set må it-afdelingen fremover kun anskaffe og implementere løsninger, der er platform-uafhængige.

Matthias Stürmer, som er medlem af byrådet i Bern og medlem af udvalget med ansvar for at overvåge it-afdelingen, kalder ændringerne en stor succes. "Et stort flertal i byrådet stemte for at afvikle afhængigheden af blandt andet Microsoft-produkter", sagde han.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/147232

mandag den 14. september 2015

Schweiziske tjekliste for indkøb af open source

En tjekliste med femten gode råd til offentlige myndigheder, som ønsker at anskaffe open source løsninger, er blevet offentliggjort af schweiziske indkøbseksperter. Listen er med til at afdække, de specifikationer for indkøb, som tager denne type software i betragtning, samt hvilke kriterier der risikerer at udelukke open source.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/swiss-checklist-procuring-open-source

lørdag den 28. juni 2014

Schweizisk undersøge det økonomiske potentiale ved open source

Den schweiziske regering planlægger at kortlægge det økonomiske potentiale i de offentlige forvaltningers brug af open source software, når den føderale regering skal revidere sin strategi fra 2005.
Parlamentetsmedlem Edith Graf-Litscher, repræsentant for Sozialdemokratische Partei der Schweiz (SP) i Thurgau, ønsker at vide, om den føderale regering har betænkeligheder ved at vurdere open source mod proprietære alternativer. Hun sendte en liste med syv spørgsmål, bl.a. om regeringernes top-ti proprietære softwareleverandører, med angivelse af beløb, der bruges på licenser og vedligeholdelse. Hun ønsker også at vide, hvad den føderale regering gør for at øge samarbejdet med andre offentlige myndigheder, om brug af open source software. "Hvordan kunne en ledelsesstrategi udvikles, der involverer alle Schweiz 'offentlige forvaltninger?"

I en pressemeddelelse forklarer den schweiziske gruppe ”Digital Bæredygtighed”, at regeringens 2005-strategi har undladt at få offentlige myndigheder til at overveje open sourceløsninger mod leverandørejet software. Mange fortsætter med at bruge proprietære løsninger, og ifølge gruppen indkøbes uden om de offentlige indkøbregler oginteroperabilitet ignorere. Den føderale regerings standardkatalog nævner næsten udelukkende proprietær software, skriver gruppen ", selvom der i de fleste kategorier er brugbare open source alternativer".

Forsømte standard

Gruppen påpeger også, at de offentlige myndigheder forsømmer at understøtte Open Document Format (ODF), hvorved andre tvinges til at bruge proprietære produkter til at behandle regeringens elektroniske dokumenter.

Parlamentetsmedlem Christian Wasserfallen, der repræsenterer FDP, Die Liberalen i Bern, ønsker at den føderale regering undersøger de eksisterende og potentielle fremtidige makroøkonomiske konsekvenser af øget brug af open source software. Han ønsker også at vide, hvilke foranstaltninger den føderale regering kan tage for at øge potentialet for denne type af softwareløsninger.

Gruppeformændene peger på, at en undersøgelse fra 2006 anslår, at Europas offentlige forvaltninger kunne spare omkring 36 procent af deres it-omkostninger ved at øge deres brug af open source. En undersøgelse fra 2012 værdisætter de årlige besparelser ved open source i de europæiske lande til 114 milliarder euro, men at det samlede bidrag til den europæiske økonomi vil antage omkring 342 milliarder  Euro. "Disse undersøgelser viser det enorme økonomiske potentiale ved open source."

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/swiss-study-economic-potential-open-source

søndag den 24. november 2013

Lausanne i Schweiz går all in

Bystyret i Lausanne har ladet sig inspirere af det succesfulde projekt i München, hvor alle kommunens medarbejdere nu benytter computere med open source software.

Lausanne har besluttet at iværksætte et pilotprojekt, hvor Lausanne vil prøve ideen med open source a på en begrænset antal medarbejdere.


Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/swiss-lausanne-piloting-open-source-desktops

onsdag den 30. oktober 2013

Canton Bern: Skattebetalte software skal gøres open source


Administrationen i den Schweiziske kanton Bern har bestluttet at al software som udvikles for skattepenge principielt skal gøre tilgængelig som open source.

Brug af open source software hjælper med at reducere kantonens afhængigheder til bestemte softwareproducenter og på længere sigt vil det reducere omkostningerne. Det skriver Bern-administrationen den 23. Oktober.

Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/canton-bern-tax-funded-software-must-be-made-open-source

fredag den 20. september 2013

Tysk/Schweizisk projekt forlænges

En række tyske og Schweiziske offentlige myndigheder (OSB Alliance) har tidligere finansieret et projekt, som skulle forbedre interoperabiliteten med OOXML.

Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.

Du kan læse mere om det projekt her http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.

Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang (indlejrede skrifttyper: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html ), er også gennemført nu.

Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.

Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('tracking changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.

Læs mere om projektet her: https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project