Viser opslag med etiketten åbne standarder. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten åbne standarder. Vis alle opslag

søndag den 3. november 2019

Dokumenter (Fra arkivet november 2009)


Denne artikel er fra nyhedsbrevet i november 2009:

Dokumenter

Skal vi ikke være enige om, at hverken Wordfiler eller OpenOffice.org filer egner sig til at sende og arkivere dokumenter?

Nu har selveste Folketingets Ombudsmand også konstateret, idet han udtaler at
Man kan komme til at ændre indholdet, så man kan ikke være sikker på validiteten”.

Word-dokumenter i en klagesag skiftede dato, hver gang dokumentet blev åbnet og gemt. Derfor bør myndighederne lade være med at bruge formater, som er lette at redigere i.

Efter min mening er der her tale om et eksempel på fuldstændig latterlig uvidenhed og udtryk for mangel på helt basale IT-kompetencer. Hvis man bare har fulgt en lille smule med i debatten om dokument­formater i det offentlige, er det netop understreget at redigerbare filtyper er til – dokumenter der skal redigeres.

Filformatet PDF er helt officielt godkendt som en accepteret standard for afsluttede dokumenter.

Ombudsmanden: Word-filer dur ikke til klagesager
Folketingets ombudsmand

Folketingets udvalgsarbejde

Det var meningen at Folketingets skulle have afsluttet debatten om dokumentformater og dokument­udveksling umiddelbart før efterårs­ferien.
Det endte, endnu en gang med, at Folketinget udskød den endelige beslutning.

It-ordførere: Midlertidig våben­hvile i dokument­format­krigen

Fakta

Fra Konkurrencestyrelsens rapport...
På den danske del af markedet afsættes årligt ca. 1,25 mio. kontorpakker. I 2006 var omsætningen på kontorsoftware på ca. 800 mio. kr., hvilket svarer til ca. 1,5 pct. af den samlede omsætning på it-området i Danmark. Afsætningen fordeler sig på ca. ¼ til privat­kunder og små virksomheder, som anskaffer kontorpakker enkeltvis, og ca. ¾ til erhvervs­kunder, som anskaffer et antal kontorpakker.
Og videre...
Markedet er i høj grad domineret af Microsoft, som skønnes at have en markeds­andel på mindst 90 pct. Da erhvervs­kunderne står for ¾ af alle anskaffelser af kontor­pakker, betyder det, at ca. ⅔ af alle kontor­pakker i Danmark afsættes iht. Microsofts erhvervs­kunde­aftaler, som på forskellig vis tilskynder kunderne til at købe mere og til at blive hos Microsoft.

Desværre er debatten i medierne endt med fuldstændig hæmningsløs mudderkastning og personlige angreb. Ærgerligt at en god diskussion skal ende på den måde, bare fordi der er 800 mio. kroner på spil.

torsdag den 25. april 2019

Når 'det offentlige' køber ind

Undertitlen kunne være: "sker det med bind for øjnene".

Det har været fremme at Københavns Kommune antageligt skal have spildt en masse penge på at indkøbe Office-licenser, uden at tage dem i brug med det samme. Hele sagen afvises af Københavns Kommune med forskellige forklaringer.

Det er fair nok.

Citat fra Berlingske:
"Københavns Kommune har anvendt millioner af kroner på IT-software, der blev købt og betalt for så at samle digitalt støv i mange måneder. Millioner ud af vinduet, siger ekspert."
Svaret fra Københavns Kommune (i korte træk):
"Det  er Koncern  IT’s  vurdering,  at  Københavns  Kommune  har  foretaget  det økonomisk mest fordelagtige indkøb af Office 365."
Hele sagen afdækker dog en række forhold, som gør sig gældende når offentlige myndigheder køber software hos Microsoft. Da jeg læste artiklen i Berlinske og efterfølgende svaret (fra Koncern-IT til Økonomiudvalget), faldt det mig ind, at jeg har hørt historien før:

Når det offentlige køber kontorsoftware, sker det helt og aldeles på Microsofts vilkår. Vi talte rigtig meget om det omkring 2006-2009, hvor vi havde diskussionen om de famøse åbne standarder.

Citat fra "Orientering til Økonomiudvalget om Office 365":
"Den benyttede model for indkøb af licenser er således Microsofts markedsmodel, som Koncern IT ikke har kunne finde eksempler på, er blevet fraveget.

Derudover har Koncern IT før anskaffelsen af Office 365 undersøgt markedet for andre produkter som eventuel kunneanvendes som kontorpakke, men reelt fandtes der ikke alternativer til Microsoft. Der er altså tale om, at Microsoft har en monopollignende status på markedet for kontorpakker, hvorfor forhandlingsudgangspunktet som følge deraf er vanskeligt."
og ...
"Den valgte aftale på SKI 02.06-samlet forventet udgift over 6 år ca. 172 mio. Kr."
I 2009 afleverede Konkurrencestyrelsen sin rapport til Folketinget om markedet for kontorsoftware. Den gang var konklussionen, at Microsoft dominerer markedet, og at der reelt ikke findes alternativer.

Nu kommer det så frem, at der i de mellemliggende 10 år, ikke er sket noget som helst. Markedssituationen er fortsat til Microsofts fordel og til vores (skatteydere) ugunt.

Hvordan kan vi fortsætte med at lade stå til og bare lade som om at alt er godt? Hvorfor tager vi ikke fat om problemerne, og bruger de næste 10 år på at slippe af med de såkaldte bindinger? Jeg er sikker på at det godt kan betale sig. Der er simpelthen så mange penge på spil, at der vil være rigeligt til både at fjerne hindringerne og implementere en bedre og billigere løsning.

Citater fra Konkurrencestyrelsens rapport "Markedet for kontorsoftware" fra 2009:
"Microsoft har således en meget dominerende markedsposition. Denne meget do-minerende markedsposition har Microsoft haft i en årrække, hvor Microsofts kontorpakker har været baseret på proprietære formater. "
"Det fremgår fx af analyserne i denne rapport, at Microsoft – ud over at være den dominerende udbyder på markedet for kontorsoftware – også er den domineende udbyder på markederne for styresystemer og serversoftware, dvs. på de produkter, hvor der er tekniske bindinger ift. kontorsoftware,..."
"2006 var omsætningen på kontorsoftware på ca. 800 mio. kr., "
"Markedet er præget af en række markedsbarrierer (netværkseffekter, store udviklingsomkostninger, tekniske og praktiske barrierer), som gennem de seneste 10-15 år har gjort det svært for nye aktører at vinde markedsandele, selv om de anvender en række forskellige forretningsmodeller som fx lavprispakker, abonnementsordninger eller gratispakker. "
Artikel i Berlinske: https://www.berlingske.dk/samfund/koebenhavns-kommune-beskyldes-for-ekstremt-overforbrug-betalte-mere-end-ti

Office 365: Københavns Kommune har indgået den bedst mulige aftale: https://www.kk.dk/nyheder/office-365-koebenhavns-kommune-har-indgaaet-den-bedst-mulige-aftale

Konkurrencestyrelsens rapport "Markedet for kontorsoftware" fra 2009: https://www.kfst.dk/media/3010/markedet-for-kontorsoftware-12082009-analyse.pdf

torsdag den 13. oktober 2016

Holland gør åbne standarder obligatoriske

Fra 2017 bliver det obligatorisk at bruge åbne standarder i offentlige myndigheder i Holland.

Det er det socialdemokratiske parlamentsmedlem Astrid Oosenbrug, der har stillet lovforslaget, og hun vurderer, at borgere og virksomheder kan spare penge ved at skifte til øget brug af åbne standarder.

Derudover vil interoperabiliteten også øges. Hun opfordrer derfor de offentlige forvaltninger til at overvinde deres frygt for forandring. I lovforslaget er der også instrukser til, hvordan regeringen aktivt bør fremme brugen af open source software.

Kilder:
https://www.version2.dk/artikel/hollands-parlamentet-goer-aabne-standarder-obligatoriske-990574
https://joinup.ec.europa.eu/node/156043

søndag den 29. maj 2016

Rapport fra Rambøll anbefaler at Sverige fokuserer på open source

Den svenske regering har fået udarbejdet en rapport, som tydeligt anbefaler statsforvaltningen at øge brugen af open source.

Rapporten vurderer blandt andet Sverige if forhold til en række andre europæiske lande, herunder Danmark, på forskellige parametre. Blandt andet viser rapporten at både Danmark og Sverige er blandt de lande, hvor emnet har mindst politisk bevågenhed. Herudover er konklusionen at Sverige (og Danmark) ligger i bunden på stort set alle parametre.

Der er simpelthen for lidt bevågenhed og for lidt viden på området.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/151774
Hent hele rapporten: https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/ramboll_rapport_slutversion_-_internationell_utblick_oppen_programvara_31_mars_2016_pdf.pdf

lørdag den 21. maj 2016

Frankrig anbefaler ODF

Den franske regering har opdateret sine vejledninger for interoperabilitet (RGI – Référence Général d’Intéropérabilité) og anbefaler nu ODF som format ved udveksling af informationer med borgerne.

Den første version af RGI var både ODF og OOXML medtaget med status "under observation", men nu er ODF det anbefalede format, og OOXML er fortsat accepteret, men ikke anbefalet.

Vejledningen er udarbejdet af DINSIC (Statens IT-afdeling).

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/151612

I juli 2014 blev ODF vedtaget som standard for redigerbare dokumenter i Storbritannien.

torsdag den 10. marts 2016

Sverige opdaterer listen over åbne standarder

I Sverige har de en liste over godkendte åbne standarder, og listen vedligeholdes løbende. Kammerkollegiet har netop udgivet en opdatering over hvilke åbne standarder der accepteres, f.eks. når der indkøbes IT-løsninger til det offentlige. I denne omgang er der evalueret ikke mindre end 30 nye standarder og protokoller.

I Danmark har vi også en liste over godkendte åbne standarder, og den blev senest opdateret i forbindelse med at PDF/A-1 blev tilføjet i 2011. Ud over det er der ikke sket ændringer siden 2008.

Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/sweden-updates-list-mandatory-it-standards

Læs endnu mere her: http://www.avropa.se/Nyheter/2016/itu/dokumentet-med-oppna-standarder-oversatt-till-engelska--research-on-open-it-standards-translated-to-english/

Læs mere om Sverige og åbne standarder her: http://libreofficedk.blogspot.dk/search/label/Sverige

onsdag den 30. september 2015

Tysk PhD: Leverandørspecifikke formater er grundlovsstridige

Den tyske forfatning siger at leverandør-uafhængige IT-standarder er krævet. 
Det er konklusionen i en PhD.-afhandling skrevet af den tyske advokat Felix Greve. Den tyske forfatning kræver mindstekrav for standarder for interoperabilitet ved indkøb af software, hvilket ikke tilbydes af de traditionelle købeløsninger på markedet. At kravet ikke opretholdes er direkte barriere for yderligere brug af open source løsninger i den offentlige administration og andre steder.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/145984

torsdag den 16. juli 2015

ODF 1.2 er godkendt som ISO 26300:2015

Open Document Format (ODF) 1.2 er offentliggjort som international standard 26300:2015 af ISO/IEC

Open Document Format for Office Applications (ODF) version 1.2, det indbyggede filformat i LibreOffice og mange andre kontorprogrammer, er offentliggjort som international standard 26300:2015 af ISO/IEC.
 
ODF definerer et teknisk skema for kontordokumenter, herunder tekstdokumenter, regneark, diagrammer og grafiske dokumenter som tegninger og præsentationer.

ODF 1.2 er det indbyggede filformat i LibreOffice. I dag er ODF det bedste valg for udveksling af dokumenter, fordi formatet benyttes af en bred vifte af kontorprogrammer og respekteres af programmer af enhver art. ODF gør udveksling af dokumenter, som også kaldes interoperabilitet, muligt i den virkelige verden, og gør brugen af proprietære dokumentformater til et levn fra fortiden. En gang i fremtiden vil der blive fortalt historier om inkompatible dokumentformater imellem to versioner af samme kontorprogram, eller mellem to forskellige kontorprogrammer. Men den tid er snart forbi.

ODF er udviklet af standardiseringsorganisationen OASIS. Den nuværende version af standarden blev offentliggjort i 2011, hvorefter standarden blev sendt til godkendelse hos ISO/IEC i 2014. Standarden er tilgængelig i tre dele: skema, formeldefinition og pakker.

ODF 1.2 kan gratis downloades med disse links::
1. Skema: http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/c066363_ISO_IEC_26300-1_2015.zip
2. Formeldefinitioner: http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/c066375_ISO_IEC_26300-2_2015.zip
3. Pakker: http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/c066376_ISO_IEC_26300-3_2015.zip

Standarden er også tilgængelige fra OASIS ODF TC med dette link: http://docs.oasis-open.org/office/v1.2/OpenDocument-v1.2.html.

ODF 1.2 bruges af alle ledende kontorpakker, samt af en lang række andre programmer. I Storbritannien er ODF-formatet valgt som reference for alle dokumenter, som udveksles med regeringen, og er for øjeblikket foreslået som det eneste format i Référentiel Général d'Interopérabilité 1.9.9 af den franske regering. Hertil kommer, at ODF 1.2 er accepteret som format i stort set alle europæiske lande.

I Danmark bruger vi ikke ODF fordi Folketinget har fyret Ekspertudvalget og nedlagt Kompetencecenter for Software (også kaldet Softwarebørsen). Nu hvor ODF 1.2 er ISO-godkendt er det på tide at vores politikere igen snakker IT-politik og overvejer at indføre åbne standarder.

torsdag den 4. juni 2015

Sverige følger med ... odf frem for docx

Nu følger også Sverige med den tendens, der blev startet af Tyskland, og som senere Frankrig også sluttede sig til. På kontorområdet er ODF den eneste åbne standard for redigerbare dokumenter. OOXML eller Microsoft DOCX betragtes som enten umodne eller som ikke åbne standarder.

Den svenske rigsdag afholdt tidligere på året en konference om emnet, hvilket jeg har skrevet om her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2015/03/den-svenske-rigsdag-afholder-seminar-om.html

I Sverige er det kammarkollegiet, Statens inköpscentral, som i samarbejde med forskere fra universitetet i Skövde har udarbejdet en række standardkontrakter for offentlige indkøb, hvoraf der fremgår en liste over "accepterede" formater. Af listen fremgår, at ODF er det eneste accepterede filformat for kontordokumenter.

Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/sweden-refines-specifications-open-standards
Listen over formater: http://www.avropa.se/contentassets/78feec8000f54e57b71600181a628c00/oppna-standarder---programvaror-och-tjanster-v-1.00-2015-05-26.pdf

mandag den 4. maj 2015

Frankrig følger Storbritannien med ODF

Frankrig er ved at revidere sin politik for interoperabilitet i regeringens IT-systemer. Det foreliggende forslag vil være et løft for Open Document Format (ODF), som den valgte standard for redigerbare dokumenter. De øvrige dokumentstandarder er TXT, PDF og PDF1 / A. Frankrig har offentliggjort et udkast til den nye politik, som er i høring indtil 15. maj.

Hvis Frankrig beslutter at fokusere på at bruge ODF for redigerbare dokumenter, følger de efter et anden europæisk land. Den britiske regering meddelte i juli, at alle statslige organisationer vil skifte til brug ODF for deres redigerbare dokumenter.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/france-interoperability-rules-boost-odf

torsdag den 26. marts 2015

Storbritannien udgiver værktøjskasse for åbne dokumenter

Som jeg tidligere har skrevet om, har Storbritannien besluttet at kun ODF-formatet er anerkendt som udvekslingsformat for dokumenter.

Det kan du læse om her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/storbritannien-vlger-een.html og her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/12/odf-i-storbritannien-hvor-langt-er-de.html.

Organisationen Community for Open Interoperability Standards (Storbritanniens gren af Open Forum Europe) har nu i samarbejde med en række organisationer, firmaer og myndigheder produceret en letforståelig forklaring på, hvad ODF er og hvorfor åbne dokumentformater er så vigtige.

Værktøjskassen består af en lille brochure som forklarer sammenhængene samt en infographic, som viser sammenhængene grafisk.


Værktøjskassen forklares på hjemmesiden sådan her:
Denne værktøjskasse indeholder en mappe med principper og infographic til britiske regerings teknologiledere, til brug i uddannelsen af offentligt ansatte om valgmuligheder og fordele ved brug af ODF. Indholdet i folderen forklarer principper og fordele ved ODF samt en sammenligning af konkurrerende formater, og den række af ODF redigeringsfunktioner der for øjeblikket er til rådighed. Et afsnit indeholder tekniske værktøjer og offentlig kontakter som reference, sammen med uddrag og højdepunkter fra den nuværende britiske regerings politik for åbne standarder. Værktøjskassen forventes at blive suppleret med yderligere dokumenter i fremtiden, heriblandt digitale aktiver og præsentationer.

Du kan finde værktøjskassen her: http://www.openforumeurope.org/library/ODF/odf-toolkit/

onsdag den 11. marts 2015

Den svenske Rigsdag afholder seminar om åbne standarder

Åbent seminar d. onsdag 18. marts 2015 om åbne standarder - Hvordan kan anvendelsen af ​​åbne standarder bidrager til innovation og konkurrenceevne i små virksomheder?

Seminaret præsenterer resultater fra forsknings- ORIOS der analyseret betydningen af ​​at bruge åbne standarder inden for IT-sektoren til at stimulere innovation og konkurrence på markedet, og for at minimere risikoen for forskellige typer af negativ indlåsningseffekter.

Risikoen for leverandør lock-in udsætter private virksomheder, enkeltpersoner og offentlige organisationer for de høje omkostninger og langvarig skadelig afhængighed af bestemte teknologier og individuelle leverandørers løsninger.

Resultater fra ORIOS projekt er blevet offentliggjort i flere videnskabelige fora og præsenteres for et bredere publikum i flere forskellige sammenhænge, ​​både internationalt og nationalt. For eksempel til resultaterne præsenteret og omtalt i forbindelse med EU 's igangværende arbejde gennemføre en guide til brug af åbne standarder og underlaget til den nationale politik på åbne standarder, der er offentliggjort af den britiske regering. Selv gennemførlighedsundersøgelsen vedrørende software og tjenester til staten indkøbscentral på Kammarkollegiet offentliggjorde refereres projektresultater vedrørende åbne standarder. Projektet har modtaget økonomisk støtte fra Fonden. (Se http://www.his.se/orios )

Læs mere her: http://www.his.se/en/Research/informatics/Software-Systems-Research-Group/Article20150318/
Projektet er ledet af Björn Lundell, Professor Ph.D. ved Universitetet i Skövde.
Mere information: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/open-ict-standards-fundamental-small-ict-firms

fredag den 9. januar 2015

Fransk kampagne for åbne standarder i undervisningen

En fransk kampagne er sat i gang med det formål, at der i undervisningsinstitutioner i Frankrig alene benyttes åbne standarder ved kommunikation. Det gælder f.eks. ved opgaveaflevering. Desuden sætter kampagnen fokus på, at skoler, gymnasier og universiteter bør undervise i værktøjer og ikke i konkrete produktnavne. Der ønskes undervisning i tekstbehandling, regneark og præsentationer, frem for Word, Excel og Powerpoint.

Foreløbigt er kampagnen støttet af mere end fem tusind personer, hvoraf mere end 100 er lærere.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/136117

onsdag den 23. juli 2014

Den egentlige årsag til at Storbritannien har besluttet at benytte ODF?


Briterne har jo været igennem nøjagtig samme diskussion om standardernes modenhed som vi har i Danmark. Briterne har også modtaget høringssvar fra Microsoft og Microsofts partnere, som naturligvis priser OOXML til skyerne. Ligeledes har lobbyister fra diverse open source fællesskaber banket på dørene for at overbevise politikere og embedsmænd om det modsatte. Og de britiske politikere har sikkert været mindst lige så forvirrede som de danske politikere var i 2008, da sagen senest var oppe at vende i Folketinget.

En ting er dog til forskel:
Briterne har taget et bredere perspektiver i overvejelserne, end tilfældet var i Danmark i 2008, hvilket måske skyldes at vi i imellemtiden har været igennem en krise, som er uden sidestykke i nyere tid, og lignende recession er ikke set i Europa siden depressionen i 30'erne.

Første skridt for Storbritannien var, ligesom i Danmark, at beslutte sig for at gennemføre en hel masse digitalisering og indføre selvbetjening i den offentlige sektor. Det er der ikke noget usædvanligt i, for det sker i stort set alle europæiske lande disse år. Det briterne så var, at sådanne massive investeringer lige så godt kunne komme den hjemlige private sektor til nytte, og dermed øge beskæftigelsen og skabe økonomisk vækst. Det svarer til, når vi i Danmark sætter massive anlægsinvesteringer i gang i krisetider. I Storbritannien startede det med en beslutning, som blev kaldt "digital-by-default agenda" https://www.gov.uk/government/publications/government-digital-strategy/government-digital-strategy. hvor hovedformålet var digitalisering og øget selvbetjening, men hvor en af forudsætningerne i strategien er, at opgaverne skal brydes ned i mindre kontrakter og gives til de mindre virksomheder, som normalt er for små til at indgå i større udbud. Netop den type virksomheder er nemlig bedst til at skabe vækst i samfundet. Samtidigt kom regeringen med en vejledning til de offentlige myndigheder i indkøb og anvendelse af open source software, som de kaldte "Open Source Procurement Toolkit" https://www.gov.uk/government/publications/open-source-procurement-toolkit. Det har jeg skrevet om her http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/briterne-skifter-indkbsstrategi.html. Lige præcis open source er nemlig også kendetegnet ved høj vækst.

Samlet set giver det en situation, hvor briterne tager open source og åbne standarder alvorligt, ikke af IT-tekniske årsager, men fordi det giver samfundsmæssig nytteværdi langt ud over de indledende omkostninger. Der er i strategien lagt stor vægt på uafhængighed af eksterne (altså amerikanske) IT-virksomheder og deres praksis med at låse kunderne fast i en bestemt teknologi. Det emne har jeg skrevet om tidligere http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/02/strategisk-udnyttelse-af-open-source.html.

Hvordan hænger det sammen med Danmark?
Konkurrencestyrelsen konkluderede i sin rapport i 2009 at 
Markedet er i høj grad domineret af Microsoft, som skønnes at have en markedsandel på mindst 90 pct.
og
Markedet er præget af en række markedsbarrierer (netværkseffekter, store udviklingsomkostninger, tekniske og praktiske barrierer), som gennem de seneste 10-15 år har gjort det svært for nye aktører at vinde markedsandele,...
og ikke mindst 
De få leverandørskift er med til at give klare indikationer om, at markedet ikke er præget af velfungerende konkurrence. 

Regeringens produktivitetsudvalg "Vækstteamet for IKT og digital vækst" anbefalede i januar 2014, at offentlige IT-indkøb i højere grad skal understøtte danske virksomheders vækstmuligheder, blandt andet ved i højere grad at benytte mindre virksomheder http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx.

Så den burde jo ligge på den flade hånd: Smid OOXML på porten, tag ODF ind i varmen, og lad os skabe nogle arbejdspladser i Danmark frem for i Kina, USA og andre spændende steder.

Siden debatten i Folketinget har ingen, hverken politikere eller embedsmænd, ønsket igen at stikke fingrene i den vipserede. Det er simpelthen for farligt.

Den bevilling fra Folketinget, som tidligere lå til grund for IT- og Telestyrelsens og siden Digitaliseringsstyrelsen "Kompetencecenter for software", er bortfaldet og Softwarebørsen er nedlagt.

Problemet i Danmark har været, at softwareindustriens lobbyister i sin fik overbevist den daværende regering, Folketinget og det meste af det nedsatte ekspertudvalg om, at Microsoft Office og OOXML var mere modent end Open Office og ODF. Det har siden vist sig, et end ikke Microsoft har været i stand til at implementere den standard, de selv var med til at få standardiseret. Det er den dag i dag ikke muligt at gemme dokumenter fra Microsoft Office i formatet OOXML Strict, som er det dokumentformat, som Folketinget m.fl. lagde så megen vægt på.

Så hva' gør vi nu, lille du?
Tja, måske er løsningen at finde nogle dygtigere politikere, men det tror jeg nu ikke er en brugbar løsning. I stedet skal vi måske begynde at lede blandt de politikere vi kender, for et eller andet sted må der da være en enkelt eller to, som forstår sammenhængen mellem offentlige indkøb og dansk erhvervs- og beskæftigelsespolitik. Der må da et eller andet sted være - bare en enkelt eller to - der kan se det fornuftige i, i det mindste, at regne på det. Lad os da for pokker få lavet en national business case, der kan fortælle hvad nettoeffekterne for dansk økonomi vil være, frem for som hidtil, kun at kigge på den enkelte IT-chefs etårige budgetter.

Men måske er briterne bare lidt klogere end os?

tirsdag den 22. juli 2014

Storbritannien vælger een dokumentstandard (ODF)

Minister for the Cabinet Office, Francis Maude fortæller at Storbritannien har valgt en enkelt dokumentstandard når det kommer til udveksling af dokumenter internt og eksternt.
Fremover er det nemlig krævet at offentlige myndigheder benytter godkendte formater, som er

  • HTML og PDF/A for visning af dokumenter
  • ODF for udveksling af redigerbare dokumenter

Ministeren fortæller, at regeringen har været igennem en lang høringsproces, og han takker for de mere end 500 høringssvar og kommentarer han har fået.
Valget er faldet på de nævnte standarder, fordi de bedst understøtter brugernes og samfundets behov.
Bevæggrunde som fremhæves af ministeren er

  • Borgere, virksomheder og frivillige organisationer behøver ikke længere specialfremstillet købesoftware for at åbne og arbejde med dokumenter fra regeringen
  • Folk som arbejder for regeringen vil kunne dele og arbejde med dokumenter i samme format, hvilket reducerer problemerne ved konvertering mellem forskellige formater
  • Regeringskontorerne får mulighed for at vælge det mest passende og omkostningseffektive program, vel vidende at deres dokumenter vil fungere både internt og eksternt

Ministeren fortæller at den langsigtede plan for en bedre økonomi også omfatter at britiske virksomheder kan styrke deres forretning.
De nye standarder vil få øjeblikkelig virkning for alle relevante nyindkøbt af programmer. Regeringen vil arbejde sammen med de forskellige departementer med at publicere vejledninger og implementeringsplaner.
Kilde: https://www.gov.uk/government/news/open-document-formats-selected-to-meet-user-needs

tirsdag den 24. juni 2014

Open source hæmmet af OOXML

OOXML er det format som Microsoft benytter til at gemme kontordokumenter i XML-format, også kendt som DOCX, PPTX og XLSX.

Sammenblandingen af ​​forældede og inkompatible versioner af OOXML, hindrer implementering i  alternative open source kontorpakker, viser en undersøgelse offentliggjort på Open Source Observatory og Repository (OSOR). De forskellige OOXML versioner udgør også problemer for de offentlige forvaltninger, der bruger forskellige versioner af Microsoft Office, og uoverensstemmelserne skaber problemer med ældre dokumenter. OOXML-dokumentformatet hindrer altså interoperabilitet mellem kontorpakker.

Dokumentformatet udsætter udviklere af gratis og open source-software for ulemper, da de påtvinges at bruge tid på at programmere funktioner, der sikrer samarbejde med Microsoft Office, og ikke standarden. Undersøgelsen rapporterer om fri software-udvikleres arbejde 'trin-for-trin med at kontrollere udviklingen af ​​deres software med forskellige versioner af den allestedsnærværende Microsoft Office. "I sidste ende vil disse filtre stadig kun leve op til et begrænset antal versioner af Microsoft Office, ikke den fulde OOXML standard."

Undersøgelsen citerer flere førende udviklere fra blandt andet Libre Office. For eksempel Svante Schubert, en af ​​veteranerne i arbejdet med interoperabilitet i kontorpakker, siger: "Du kan udvikle en OOXML-kompatibel implementering, som omfatter alle de obligatoriske OOXML funktioner, men denne implementering vil meget sandsynligt ikke være kompatibel med de fleste af de OOXML-dokumenter, der er derude. "

Offentlige forvaltninger bør ikke stole på dokumentformatet citerer Björn Lundell, professor i datalogi ved universitetet i Skövde i Sverige. Blandingen af OOXML-versioner betyder, at open source kontorpakker ikke kan opnå tilstrækkelig interoperabilitet, siger han. Lundell siger, at hans test viser, at selv Microsoft ikke selv kan håndtere variationerne. I OSOR studiet opfordrer Lundell til en fornyet diskussion om dokumentformat. "Bare en henvisning til proprietær funktionalitet som det vises i forskellige versioner af Microsofts kontorpakke kan ikke bestå prøven."

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/open-source-hindered-ooxml-incompatibilities
Undersøgelsen: https://joinup.ec.europa.eu/elibrary/case/complex-singularity-versus-openness

tirsdag den 25. marts 2014

Understøttelse af OOXML Strict?

Når du bruger nyere versioner af Word eller Excel kan du indstille Microsoft Office til at benytte det dokumentformat, som hedder OOXML Strict. Det er det format, som Microsoft i sin tid lovede skulle være et åbent dokumentformat.

På grund af en forglemmelse har LibreOffice hidtil understøttet dette format. Det vil være tilfældet fremover fra og med version 4.2.3.

Se også denne artikel: https://mmohrhard.wordpress.com/2014/03/18/ooxml-strict-support-in-libreoffice/

tirsdag den 31. december 2013

Jeg har en drøm!

Her omkring jul og nytår sidder vi ofte og kigger tilbage på det år som er ved at være brugt op, og måske kigger vi også lidt fremad mod det nye år. Måske ønsker vi med et nytårsfortsæt at gøre det nye ubrugte år lidt bedre end det aflagte, slidte år vi går ud af.

Jeg har en drøm...
Jeg har et ønske til 2014:
Jeg ville ønske at den offentlige sektor i Danmark vil begynde at tage open source alvorligt.

Danmark har faktisk en helt officielt digitaliseringsstrategi. http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi . Hvor mange gang tror du open source software er nævnt i den? Deprimerende nul gange.

Danmark har desuden en "national handlingsplan for open government" http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/Ny-national-handlingsplan-for-open-government#! og Danmark er da også medlem af Open Government Partnership (OGP) http://www.opengovpartnership.org .

OGP er en international organisation, hvor mere end 50 lande samarbejder om
  • Citizen Participation
  • Corporate Accountability
  • E-Government
  • Open Data
En vital del af OGP er åbne data og open source.

Læser du den nationale danske strategi http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/~/media/Files/Styring/Danmark_Open%20Government%20Handlingsplan%202013-2014_DA_1-sidet%20print.pdf møder du begrebet open source deprimerende nul gange, og det på trods af, at det på den internationale side fremgår at Danmark satser på netop open source http://www.opengovpartnership.org/blog/blog-editor/2012/09/17/national-open-government-camp-denmark . Men open source er måske ikke helt så stuerent her hjemme som i udlandet?

Jeg ville ønske at danske politikere og embedsmænd vil begynde at tage open source software alvorligt, lige som det med store fordele sker i Tyskland, Frankrig, Italien. Ja faktisk alle europæiske lande, bortset fra Danmark, er i gang med at indarbejde open source som en del af den nationale it-strategi.

Vi har da også nogle rigig gode eksempler fra den hjemlige andedam:
Men hvor er statsforvaltningen henne?
"Videncenter for open source og åbne standarder" er nedlagt http://digitaliser.dk/network/1284272? .
"Ekspertudvalget om åbne standarder" er nedlagt.  http://www.digst.dk/Arkitektur-og-standarder/Standardisering/Ekspertudvalget-om-aabne-standarder.aspx

Jeg har en drøm om at Danmark bliver open source.

Godt nytår