Viser opslag med etiketten den offentlige sektor. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten den offentlige sektor. Vis alle opslag

mandag den 18. september 2017

Public money -> public code

31 organisationer, heriblandt The Document Foundation, har sendt et åbent brev ( https://publiccode.eu/openletter/ ) til en række politikere. I det åbne brev argumenterer organisationerne for, at software som udvikles af detr offentlige for skatteydernes penge, som udgangspunkt altid skal være open source, og dermed blive tilgængelig for offentligheden.

torsdag den 14. juli 2016

Politiet i Litauen skifter til LibreOffice


http://www.policija.lt/client/images/badge.pngMotivationen har primært været at spare de løbende licenser til Microsoft, men skiftet har vist sig at give mange positive sideeffekter, f.eks. et mere moderne filformat.

Foreløbigt er 8.000 arbejds-pc'ere skiftet, hvilket har betydet en besparelse på mere end en million Euro.
"I begyndelsen syntes det som en uopnåelig drøm at slippe for de store licensomkostninger. Men da vi så at andre virksomheder, kommuner og andre offentlige myndigheder rundt om i Vesteuropa kunne, så måtte det kunne lad sig gøre". 
Sådan udtaler General Deputy Police Commissioner N. MALAŠKEVIČIUS i en pressemeddelelse. Han fortsætter...
"Først efter at vi begyndte omstillingen, gik det op for os, hvor tæt vi var bundet til den tidligere kontorpakke".
Politiet i Litauen har planer om at gå endnu videre, og skifte Windows ud med f.eks. Ubuntu.

Artikel: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/lithuanian-police-switched-libreoffice 

Og mere: https://itsfoss.com/lithuanian-police-switches-libreoffice/

Kilde: http://www.policija.lt/index.php?id=38492

fredag den 16. oktober 2015

Frankrigs open source strategi øger beskæftigelsen dramatisk

Frankrigs open source politik er med til at skabe et bedre marked for franske it-leverandører, siger Didier Tranchier, professor i Innovation ved forskningsinstitut Institut Mines-Telecom.

Professor Tranchier, som underviser og investerer i højteknologiske virksomheder, talte på konferencen Mindtrek OpenMind i Tampere, Finland i september. "Åbne data, åbent indhold og open source har dybe rødder i Frankrig", siger Tranchier. "

Ifølge Tranchier, der er en direkte sammenhæng mellem regeringens politik og den hurtige vækst i open source firmaer.

En rapport fra handelsorganisationen Conseil National du Logiciel Libre, der repræsenterer omkring 300 IT-virksomheder, ansætter den samlede omsætning hos medlemmerne til ca. 2,5 milliarder EUR - eller 6% af den samlede omsætning af Frankrigs samlede software- og IT-virksomheder. "I 2013 havde Frankrigs open source-sektor allerede omkring 30.000 ansatte, og så sine indtægter vokse omkring 68%", udtaler Tranchier.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/146373

torsdag den 23. juli 2015

Frankrig offentliggør handlingsplan for "åbenhed"

Den franske regering har netop offentliggjort sin første "Open Government National Action Plan", som synes meget ambitiøs.

Blandt andet planlægger Frankrig at øge åbenheden omkring f.eks. "offentlige indkøb", "evaluering af politikker", "bidrag til udviklingshjælp" samt "forhandlinger om internationale handelsaftaler". Men der er meget mere end det.

På teknologi-siden omhandler handlingsplanen konkrete tiltag omkring mange emner, f.eks. "Åbne data", "Åbne beregnings- og simuleringsmodeller", "Transformere statens teknologiske ressourcer til en åben platform" o.s.v.

I alt er der 26 konkrete tiltag, som hver især er tildelt til et ministerium og har en fastlagte målsætninger.

Læs mere om handlingsplanen her: https://joinup.ec.europa.eu/node/144717 og her: http://www.opengovpartnership.org/country/france

Den tilsvarende danske handlingsplan er udløbet, og nogen har åbenbart glemt at lave en ny. Den danske handlingsplan, som altså er udløbet, omhandler stort set kun to områder, nemlig offentliggørelse af data samt øget digitalisering (besparelser). Seneste fremdriftsrapport er mere end halvandet år gammel, og synes at henvise til den FORRIGE handlingsplan(?).

Læs mere om den danske handlingsplan her: http://www.opengovpartnership.org/country/denmark

søndag den 8. marts 2015

Den offentlige sektor

I 4. kvartal 2010 var antallet af offentligt ansatte steget til 774.300.
En licens til Microsoft Office koster i omegnen af 700 kroner per person per år. Den offentlige sektor betaler altså i omegnen af 542.010.000 kroner per år for at benytte Microsoft Office.

Vi lader den stå et øjeblik....
Femhundredeogtoogfyrremillionerogtitusinde kroner!
Jeg forstår ikke at der ikke et eller andet sted er en embedsmand, der har fået den gode idé, at regne på om det kan betale sig at stryge den linje i Finansministerens regneark. Jeg ved godt at det ikke er gratis at skifte til LibreOffice, men der er godt nok en god chance for, at det kan gøres for mindre end en halv milliard.

Om den offentlige sektor: http://da.wikipedia.org/wiki/Offentlig_sektor