Viser opslag med etiketten Tyskland. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Tyskland. Vis alle opslag

tirsdag den 24. september 2019

Tysklands regering tager skridt imod at undgå leverandør-lockin

Den tyske føderale regering tager skridt imod at reducere afhængighed af IT-leverandørernes leverandør-lockin, meddelte indenrigsministeriet torsdag. ”For at sikre vores digitale suverænitet ønsker vi at reducere afhængigheden af få it-udbydere,” citerer en pressemeddelelse minister Horst Seehofer.

Ministeriet siger, at det vil starte pilotprojekter med alternative softwareløsninger i samarbejde med landets delstater og EU.

Ministeriets bekymringer afspejles i en undersøgelse bestilt af ministeriet. Rapporten fremhæver databeskyttelsesrisici såsom softwareløsninger, der transmitterer telemetri, samt problematisk international lovgivning.

Undersøgelsen påpeger, at der er alternativer til rådighed - både proprietær og open source. Forfatterne anbefaler, at regeringen, når de træffer beslutninger om it-systemer, tager hensyn til tab af kontrol, privatlivets fred og juridiske risici, reduceret fleksibilitet og reduceret kapacitet til at innovere.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/collection/open-source-observatory-osor/news/towards-digital-sovereignty

mandag den 15. juli 2019

Office 365 bliver forbudt til skolebrug i tysk delstat

Office 365 bliver forbudt til skolebrug i tysk delstat: frygter masseovervågning fra USA
Microsoft har ikke leveret den fornødne garanti for, at elevdata fra brug af Office 365 ikke udsættes for amerikansk masseovervågning. Derfor har den tyske databeskyttelseskommissær i delstaten Hessen nu indført forbud mod softwareløsningen. 
...
Udviklingen er resultatet af flere års debat i Tyskland om, hvorvidt tyske skoler og andre offentlige institutioner overhovedet skal bruge Microsoft-software.
Det skriver Version2 i en artikel: https://www.version2.dk/artikel/office-365-bliver-forbudt-skolebrug-tysk-delstat-frygter-masseovervaagning-usa-1088484

tirsdag den 29. januar 2019

Karlsruhe uddanner gymnasielærere i open source

Karlsruher Institut für Technologie (KIT) i Tyskland har etableret et institut med speciel fokus på open source.

F.eks. kan gymnasielærere blive undervist i udviklingsværktøjer, udviklingsprocesser og juridiske aspekter ved open source.

Det kan du læse mere om her: https://joinup.ec.europa.eu/news/future-computer-teachers

Open source bliver mere og mere betydende i samfundet, og specielt i relation til databeskyttelse er det vigtigt at kildekode er tilgængelig. Det forklarer professor Jörn Müller-Quade i en pressemeddelelse.

tirsdag den 26. juni 2018

Slesvig-Holsten vil udelukkende bruge open source software

På sigt vil Slesvig-Holsten udelukkende satse på gratis software. Det har landdagen besluttet efter indstilling fra regeringen. Frem til begyndelsen af 2020 skal delstatens IT-eksperter gøre rede for, hvordan og hvornår en omstilling til såkaldt open source kan gennemføres.
"Open source er samlet set ikke nødvendigvis billigere at anvende. Det drejer sig snarere om at modarbejde magtkoncentrationer på markedet, så man ikke er afhængige af enkeltvirksomheder. Det giver mening i forhold til økonomi og IT-sikkerhed." 
Det udtaler Joschka Knut, som er pressetalsmand i Slesvig-Holstens miljøministerium.

Det skriver Jyske Vestkysten: https://www.jv.dk/nordtyskland/Delstat-vil-udelukkende-bruge-gratis-software/artikel/2622963
Version2: https://www.version2.dk/artikel/nordtysk-delstat-vil-have-open-source-applaus-databeskyttelseskommissaer-1085528

onsdag den 30. september 2015

Tysk PhD: Leverandørspecifikke formater er grundlovsstridige

Den tyske forfatning siger at leverandør-uafhængige IT-standarder er krævet. 
Det er konklusionen i en PhD.-afhandling skrevet af den tyske advokat Felix Greve. Den tyske forfatning kræver mindstekrav for standarder for interoperabilitet ved indkøb af software, hvilket ikke tilbydes af de traditionelle købeløsninger på markedet. At kravet ikke opretholdes er direkte barriere for yderligere brug af open source løsninger i den offentlige administration og andre steder.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/145984

torsdag den 2. oktober 2014

Open source på den politiske dagsorden

I Hamborg har partiet "De Grønne" foreslået at bystyret i Hamborg skal gøre som München, nemlig skifte til open source.

Partiet fremhæver adskillige fordele ved et skifte:
"Skift til open source software aktiverer innovation og øger sikkerheden, og den kommunale administration skal udnytte dette, når de vælger IKT-løsninger. Vi ønsker at statuere et eksempel,"
siger Farid Müller, talsmand for partiet i Hamburg.
"Vi ønsker en exit-strategi for leverandørejet software, der bruges af Hamburgs administration."
De Grønne ønsker at påbegynde en exitstrategi for leverandørejet software:
"Digital suverænitet og  ​​fordelene ved open source skal drøftes."
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/hamburg-greens-call-switch-open-source

Hvordan får vi sat open source på den politiske dagsorden i Danmark? Måske er Aarhus Kommune i gang med at vise vejen med dette initiativ: http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/09/budgetforlig-i-med-open-source.html

tirsdag den 17. juni 2014

Leipzig skifter også

Den tyske by Leipzig skifter også til open source kontorpakkerne LibreOffice og Open Office. Projektet startede i 2012, men de første halvandet år er gået med forberedelser.

Forventningerne er, at i de første fem år vil licensbesparelserne blive slugt af investeringer og exit-omkostninger forbundet med skiftet væk fra Microsoft Office. Derefter forventes besparelser i omegnen af 100.000 Euro.

Beslutningen om at skifte blev udløst af en licensaudit i 2010, hvilket udløste en betragtelig bøde.

Samtidig med skiftet væk fra Microsoft Officepakken skifter kommunen også væk fra Microsofts filformater til fremover at benytte det åbne dokumentformat ODF.

Ifølge en talsmand for Leipzig kræver det mindre indsats at oplære brugerne i de frie kontorpakker end til at lære dem at skifte fra tidligere versioner til nyeste version af MS Office.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/leipzig-switching-open-source-office-suites

onsdag den 26. marts 2014

Croudfunding i Tyskland

OSB Alliance Working Group Office Interoperability er en sammenslutning af adskillige tyske og schweiziske virksomheder og organisationer, som har det fælles mål at forbedre mulighederne for open source og åbne standarder i Centraleuropa. Organisationen tæller adskillige tyske og schweiziske myndigheder.

OSB har for tredje gang igangsat et udbud, hvor private virksomheder kan byde ind på et eller flere af udbuddets områder. Denne gang dækker projektet følgende punkter:
  • Forbedre brevfletning i Writer
  • Forbedre håndering af afsnit i Writer
  • Implementere brugen af typografier i alle dele af Writer
  • Tilknytte typografier til diagrammer i Calc
  • Gøre flere delte funktioner tilgængelige i Calc
  • Udvikle ODF-standard for ændringshåndtering.
I følge planerne skal samtlige punkter være implementeret i LibreOffice ved udgangen af 2014, hvilket betyder release i version 4.4.

Læs pressemeddelelsen (Engelsk) her: http://www.osb-alliance.de/fileadmin/Working_Groups/OfficeInteroperability/Project2/2014-03-24_OSBA_Press_Release_New_LO-AOO_Spec_Released_EN.pdf

tirsdag den 14. januar 2014

Pas på: Det rykker tættere og tættere på

Den tyske delstat Schleswig-Holstein er gradvis i gang med at øge sin brug af fri og open source.

"Brugen af ​​denne type software-løsning er steget i de seneste år, hovedsagelig på området for web- og applikationsservere", forklarer en talsmand. "Vi har stadig afhængigheder til lukkede produkter, da de er nødvendige for bestemte statslige opgaver."

Delstatens pc'ere kører for det meste proprietær software, udtaler talsmanden. Men i sidste kvartal i år, eller i de første tre måneder af 2015, vil delstatens IT-ledelse overveje brugen af ​​open source på pc-arbejdspladser. "Det er en del af en opdatering af vores it-strategi og på grund af det faktum, at vores kontrakter med de nuværende leverandører udløber."



Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/more-and-more-open-source-schleswig-holstein

fredag den 20. september 2013

Tysk/Schweizisk projekt forlænges

En række tyske og Schweiziske offentlige myndigheder (OSB Alliance) har tidligere finansieret et projekt, som skulle forbedre interoperabiliteten med OOXML.

Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.

Du kan læse mere om det projekt her http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.

Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang (indlejrede skrifttyper: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html ), er også gennemført nu.

Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.

Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('tracking changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.

Læs mere om projektet her: https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project