Danske speakere efterlyses
Konferencens Call-for-paper er åben indtil 15. juli, og vi vil RIGTIG gerne have nogle gode historier fra Danmark.
Har din virksomhed valgt at bruge LibreOffice og har I lavet en genial måde at gøre det på? Kom ud af buske og fortæl det til hele verden.
Læs mere om hvordan du bliver "speaker" her: http://conference.libreoffice.org/2015/call-for-papers/
Danske sponsorer efterlyses
Vi vil også gerne have danske sponsorer til at hjælpe os. Det gælder ikke kun virksomheder, men også organisationer og offentlige instanser, som synes det er en god idè. Vi har brug for opbakning fra så mange som muligt, også meget gerne danske "logoer".
Sponsorpakker fra 7.500 kroner, så det behøver ikke være den helt store udskrivning. Der er også mulighed for at finansiere enkelt-arrangementer, f.eks. en pizza eller en øl til deltagerne.
Læs mere om sponsorpakkerne her: http://conference.libreoffice.org/2015/sponsorship/
Se hvem der allerede er sponsor her: http://conference.libreoffice.org/2015/our-sponsors/
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
Viser opslag med etiketten Aarhus. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Aarhus. Vis alle opslag
tirsdag den 30. juni 2015
tirsdag den 28. april 2015
Året Google Summer of Code
Også i år har LibreOffice en del projekter i Googles studenterprogram.Det bliver spændende at se resultaterne, som vil blive præsenteret på LibreOffice konferencen i Aarhus til September.
| Title | Student | Mentors |
| Implement Apple Numbers import filter | Anurag Kanungo | David Tardon, Fridrich Strba |
| Improving Automated Error Checking | Benjamin Ni | Markus Mohrhard, Katarina Behrens |
| Rework the Expert Configuration dialog | freetank | Caolán McNamara |
| Haskell UNO Language Binding | Jorge Mendes | Michael Stahl, Stephan Bergmann |
| Cleanup internal drawing units in Calc | Krisztian Pinter | Jan Holesovsky, Markus Mohrhard |
| Dynamic Text Chaining and Hyphenation in Draw | matteocam | Fridrich Strba, Thorsten Behrens |
| Reuse Mozillas rolling update mechanism for LibreOffice | Nathan Yee | Jan Holesovsky, Jacobo Aragunde Parez |
| Finishing integration of Firebird backend | Popa Adrian Marius | libobase |
| Integrate gtktiledviewer into GNOME-Documents | pranavk | Miklos Vajna, Michael Meeks |
| Review of the sidebarand its functionality | Rishabh Kumar | Katarina Behrens, Philipz |
| Improve user experience with CMIS | Szymon Klos | Jan Holesovsky, Cedric Bosdonnat |
| More and Better Tests | Varun Dhall | Michael Stahl, Bjoern Michaelsen |
Jeg vil senere komme ind på detaljerne i de enkelte projekter.
Læs mere her:https://www.google-melange.com/gsoc/projects/list/google/gsoc2015
lørdag den 27. december 2014
LibreOffice konferencen
Når konferencen afholdes i Danmark har vi en vis fortrinsret mht. at holde oplæg.
Hvis nogen af nyhedsbrevets læsere har noget interessant at fortælle, så begynd allerede nu at planlægge det. Der er "call for paper" en gang i foråret, og så skal I bare sende bidrag ind. Som udgangspunkt afholdes alle oplæg på engelsk.
Jeg mener vi har noget at byde ind med, f.eks. vores håndtering af sprogværktøjer. Vi har også mulighed for at lave et indlæg om, hvordan vi håndterer og koordinerer oversættelsen. Dansk er faktisk et af de sprog, som er længst fremme mht. oversættelse.
Om konferencen: http://conference.libreoffice.org/
Er der læsere fra Grønland, Island eller Færøerne?
Jeg ved der er tiltag i gang alle tre steder, og det vil være kanon godt, hvis vi kan fortælle noget om det. I LibreOffice er der stor interesse for de smalle sprog.
Er du programmøer?
Der kommer til at være rigtig god mulighed for at lære noget nyt. Hvis du er programmøer og har interesse for at lære at programmere LibreOffice, så vil der blive rig mulighed for det under konferencen. Det vil dog være en god idé at forberede sig, f.eks. ved at kigge på et par "easy hacks" først.
Om easy hacks: https://wiki.documentfoundation.org/Development/Easy_Hacks
Vil du certificeres?
Under konferencen vil der blive mulighed for at blive certificeret "Trainer" eller "Implementer". Hvis du underviser i LibreOffice eller er projektleder for et LibreOffice projekt, så begynd allerede nu forberedelserne. Jeg synes det vil være oplagt, at vi får certificeret mindst et par danskere under konferencen. Kontakt mig hvis du er interesseret.
Om certificering: http://www.libreoffice.org/about-us/certification/
Hvis nogen af nyhedsbrevets læsere har noget interessant at fortælle, så begynd allerede nu at planlægge det. Der er "call for paper" en gang i foråret, og så skal I bare sende bidrag ind. Som udgangspunkt afholdes alle oplæg på engelsk.
Jeg mener vi har noget at byde ind med, f.eks. vores håndtering af sprogværktøjer. Vi har også mulighed for at lave et indlæg om, hvordan vi håndterer og koordinerer oversættelsen. Dansk er faktisk et af de sprog, som er længst fremme mht. oversættelse.
Om konferencen: http://conference.libreoffice.org/
Er der læsere fra Grønland, Island eller Færøerne?
Jeg ved der er tiltag i gang alle tre steder, og det vil være kanon godt, hvis vi kan fortælle noget om det. I LibreOffice er der stor interesse for de smalle sprog.
Er du programmøer?
Der kommer til at være rigtig god mulighed for at lære noget nyt. Hvis du er programmøer og har interesse for at lære at programmere LibreOffice, så vil der blive rig mulighed for det under konferencen. Det vil dog være en god idé at forberede sig, f.eks. ved at kigge på et par "easy hacks" først.
Om easy hacks: https://wiki.documentfoundation.org/Development/Easy_Hacks
Vil du certificeres?
Under konferencen vil der blive mulighed for at blive certificeret "Trainer" eller "Implementer". Hvis du underviser i LibreOffice eller er projektleder for et LibreOffice projekt, så begynd allerede nu forberedelserne. Jeg synes det vil være oplagt, at vi får certificeret mindst et par danskere under konferencen. Kontakt mig hvis du er interesseret.
Om certificering: http://www.libreoffice.org/about-us/certification/
fredag den 21. november 2014
Eleverne i Danmark er mindst dårlige
En international undersøgelse viser at eleverne i de danske folkeskoler ligger nr. 2 på den internationale liste over digitalt indfødte, men Jeppe Bundsgaard, ph.d. og lektor i kommunikative kompetencer ved Institut for Uddannelse og Pædagogik drysser malurt i bægeret. Eleverne i Danmark er mindst dårlige.
Jeppe Bundsgaard er i øvrigt mangeårig deltager i det danske LibreOffice-projekt, hvor han blandt andet har bidraget til forbedring af stavekontrollen.
Her har jeg klippet lidt fra diverse artikler fra danske medier om emnet:
Danske skoleelever virker som digitalt indfødte, når de surfer hjemmevant rundt på internettet og laver film på smartphones og iPads. En gruppe elever laver en video online, mens en anden er ved at lave et digitalt musiknummer, og en tredje er ved at lave en e-bog. Sådan er hverdagen flere steder i den danske folkeskole, hvor IT-maskinparken har fået et stort løft. Tilgangen er intuitiv og kreativ, og eleverne virker, som om de er født med tablets i hånden. Men skinnet bedrager, for i virkeligheden er danske børns kompetencer på IT-området begrænsede. Det afslører undersøgelsen. Vi møder mange elever, for hvem brug af tablets og smartphones er en naturlig del af hverdagen, men som ikke har noget grundlæggende kendskab til, hvordan computere fungerer og er opbygget, og for hvem eksempelvis kendskabet til tekstbehandling og regneark er begrænset. Kun tjekkiske skolebørn har bedre it-evner end danske elever. Men danske børns it-kendskab er stadig meget basalt, viser international undersøgelse. Eleverne reproducerer ting, de allerede kan, og de tilegner sig ikke en bred digital dannelse, som sætter dem i stand til at løse problemer og være kritiske i et digitalt samfund.
Maskinerne virker, men pædagogikken og den didaktiske tilgang ofte er overladt til den enkelte lærer og vedkommendes private kompetencer på området.
Der er altså noget, der tyder på, at danske elever i højere grad opfører sig som forbrugere på internettet. De søger information og skaber nære sociale relationer, men de deltager ikke i en offentlig diskussion. Det betyder, at det hører til sjældenhederne, at danske elever kontrollerer de kilder, de møder på nettet, eller er opmærksomme på, at informationen kommer til dem med kommercielle bagtanker.
Selv om der bliver brugt rigtig meget IT i skoleundervisningen, kommer en stor gruppe elever ikke længere end til helt basal brug af en computer og kan eksempelvis ikke stille sig kritisk over for information på nettet. Over halvdelen af de danske elever er altså på et niveau, hvor de i tekstbehandling ikke når længere end til at kunne lave fed eller kursiv. Der mangler en rød tråd i skolernes tilgang til elevernes digitale dannelse,« siger han og forklarer, at ambitionerne for undervisningen mange steder defineres af IT-vejledere med vidt forskellige uddannelsesmæssige forudsætninger og baggrunde.
Danske skolelærere er blandt dem, der bruger IT allermest på verdensplan, men vi har ikke rigtig besluttet, hvad det er, eleverne skal lære. Danske elever er ikke ret avancerede i deres anvendelse af computere. Særligt i deres brug af internettet til udveksling af information ligger danske elever langt under gennemsnittet i forhold til deres jævnaldrende i de andre deltagende lande.
Eleverne skal have en grundforståelse af, hvordan IT fungerer og at det at kunne bruge sin iPhone til at finde en video ikke er det samme som at være kompetent IT-bruger.
Folkeskolen har de senere år investeret millioner i nye computere, iPads, interaktive tavler og digitale læringsmidler. Forfatterne bag undersøgelsen vurderer, at der ikke har været pædagogiske begrundelser for den massive investering i eksempelvis iPads, og derfor ser man ikke et løft i elevernes kompetencer i forhold til IT. Man har tænkt for meget i teknik og for lidt i pædagogik. De intuitive tablets og digitale læringsmidler har lullet skolerne i søvn, så man i dele af skolevæsnet har taget det for givet, at børn er digitalt stærke.
I Aarhus har kommunen frikøbt en gruppe IT-vejledere og ildsjæle på området fra deres skoler én dag om ugen. Gruppen kalder sig De 32, og deres opgave er at tage de pædagogiske og didaktiske diskussioner, der knytter sig til området og bringe deres viden og ekspertise med ud på de århusianske skoler og brede dem ud til deres kollegaer.
Kilder:
Danske skoleelever mangler IT-kompetencer: http://www.information.dk/516475
Afsløring: Her er der huller i danske børns it-kundskaber: http://www.computerworld.dk/art/232503/afsloering-her-er-der-huller-i-danske-boerns-it-kundskaber
Danske skoleelevers it-kompetencer er blandt de bedste i verden - men har alvorlige mangler: http://www.version2.dk/artikel/danske-skoleelevers-it-kompetencer-er-blandt-de-bedste-i-verden-men-har-alvorlige-mangler
Jeppe Bundsgaard er i øvrigt mangeårig deltager i det danske LibreOffice-projekt, hvor han blandt andet har bidraget til forbedring af stavekontrollen.
Her har jeg klippet lidt fra diverse artikler fra danske medier om emnet:
Danske skoleelever virker som digitalt indfødte, når de surfer hjemmevant rundt på internettet og laver film på smartphones og iPads. En gruppe elever laver en video online, mens en anden er ved at lave et digitalt musiknummer, og en tredje er ved at lave en e-bog. Sådan er hverdagen flere steder i den danske folkeskole, hvor IT-maskinparken har fået et stort løft. Tilgangen er intuitiv og kreativ, og eleverne virker, som om de er født med tablets i hånden. Men skinnet bedrager, for i virkeligheden er danske børns kompetencer på IT-området begrænsede. Det afslører undersøgelsen. Vi møder mange elever, for hvem brug af tablets og smartphones er en naturlig del af hverdagen, men som ikke har noget grundlæggende kendskab til, hvordan computere fungerer og er opbygget, og for hvem eksempelvis kendskabet til tekstbehandling og regneark er begrænset. Kun tjekkiske skolebørn har bedre it-evner end danske elever. Men danske børns it-kendskab er stadig meget basalt, viser international undersøgelse. Eleverne reproducerer ting, de allerede kan, og de tilegner sig ikke en bred digital dannelse, som sætter dem i stand til at løse problemer og være kritiske i et digitalt samfund.
Maskinerne virker, men pædagogikken og den didaktiske tilgang ofte er overladt til den enkelte lærer og vedkommendes private kompetencer på området.
Der er altså noget, der tyder på, at danske elever i højere grad opfører sig som forbrugere på internettet. De søger information og skaber nære sociale relationer, men de deltager ikke i en offentlig diskussion. Det betyder, at det hører til sjældenhederne, at danske elever kontrollerer de kilder, de møder på nettet, eller er opmærksomme på, at informationen kommer til dem med kommercielle bagtanker.
Selv om der bliver brugt rigtig meget IT i skoleundervisningen, kommer en stor gruppe elever ikke længere end til helt basal brug af en computer og kan eksempelvis ikke stille sig kritisk over for information på nettet. Over halvdelen af de danske elever er altså på et niveau, hvor de i tekstbehandling ikke når længere end til at kunne lave fed eller kursiv. Der mangler en rød tråd i skolernes tilgang til elevernes digitale dannelse,« siger han og forklarer, at ambitionerne for undervisningen mange steder defineres af IT-vejledere med vidt forskellige uddannelsesmæssige forudsætninger og baggrunde.
Danske skolelærere er blandt dem, der bruger IT allermest på verdensplan, men vi har ikke rigtig besluttet, hvad det er, eleverne skal lære. Danske elever er ikke ret avancerede i deres anvendelse af computere. Særligt i deres brug af internettet til udveksling af information ligger danske elever langt under gennemsnittet i forhold til deres jævnaldrende i de andre deltagende lande.
Eleverne skal have en grundforståelse af, hvordan IT fungerer og at det at kunne bruge sin iPhone til at finde en video ikke er det samme som at være kompetent IT-bruger.
Folkeskolen har de senere år investeret millioner i nye computere, iPads, interaktive tavler og digitale læringsmidler. Forfatterne bag undersøgelsen vurderer, at der ikke har været pædagogiske begrundelser for den massive investering i eksempelvis iPads, og derfor ser man ikke et løft i elevernes kompetencer i forhold til IT. Man har tænkt for meget i teknik og for lidt i pædagogik. De intuitive tablets og digitale læringsmidler har lullet skolerne i søvn, så man i dele af skolevæsnet har taget det for givet, at børn er digitalt stærke.
I Aarhus har kommunen frikøbt en gruppe IT-vejledere og ildsjæle på området fra deres skoler én dag om ugen. Gruppen kalder sig De 32, og deres opgave er at tage de pædagogiske og didaktiske diskussioner, der knytter sig til området og bringe deres viden og ekspertise med ud på de århusianske skoler og brede dem ud til deres kollegaer.
Kilder:
Danske skoleelever mangler IT-kompetencer: http://www.information.dk/516475
Afsløring: Her er der huller i danske børns it-kundskaber: http://www.computerworld.dk/art/232503/afsloering-her-er-der-huller-i-danske-boerns-it-kundskaber
Danske skoleelevers it-kompetencer er blandt de bedste i verden - men har alvorlige mangler: http://www.version2.dk/artikel/danske-skoleelevers-it-kompetencer-er-blandt-de-bedste-i-verden-men-har-alvorlige-mangler
søndag den 2. november 2014
International LibreOffice konference kommer til Aarhus i 2015
Den årlige internationale LibreOffice konference afholdes i Aarhus i 2015. Aarhus Kommune bliver vært for konferencen, der planlægges i samarbejde med lokale græsrodsforeninger og fællesskabet omkring LibreOffice i Danmark.
LibreOffice er en open source programpakke med de mest almindelige og anvendte kontorprogrammer. LibreOffice er fri software, som man gratis kan downloade, anvende og distribuere. Hvert år afholdes en konference, hvor udviklere, programmører og supportere samles for at diskutere muligheder og forbedringer til den gratis software-pakke.
I september 2015 skal det nye superbibliotek Dokk1 danne ramme om konferencen.
”I Aarhus Kommune ønsker vi at øge anvendelsen af OpenSource software. Det handler naturligvis om at spare penge, men det handler i høj grad også om, at tage ejerskab til de systemer der understøtter vores medarbejdere og vores borgere. LibreOffice er som produkt og community bestemt et koncept vi ønsker at støtte. Vi er altid glade for at tage imod gæster udefra, og vi ser frem til nogle spændende dage, hvor deltagerne også får mulighed for at se vores dejlige by,” siger Bo Fristed, chef for ITK (Innovation, Teknologi, Kreativitet), som er en del af Aarhus Kommune, Kultur og Borgerservice.
Byens hackerspace Open Space Aarhus (OSAA) vil lægge lokaler til det kodesprint, der altid indgår som en del af konferencen. Blandt de foreninger, der bakker op om konferencen, finder vi endvidere Free Software Foundation Europe og Ubuntu Aarhus, der begge har brugt Open Space Aarhus som mødested.
Den internationale LibreOffice konference bliver afholdt i perioden 23. til 25. september. LibreOfiice har sit eget danske fællesskab, og her vækker placeringen af konferencen begejstring.
“Først og fremmest er vi meget glade og taknemmelige over at Aarhus Kommune bakker op om konference. At konferencen i 2015 kommer til Aarhus har stor betydning for det danske fællesskab, og vi ser det bestemt som en anerkendelse af vores hidtidige indsats, og vi håber, at konferencen kan tiltrække nye friske hænder. Specielt håber vi på, at danske udviklere, blandt andet studerende, får lyst til at blive en del af et internationalt udviklermiljø,” siger Leif Lodahl, som er talsmand for LibreOffice i Danmark.
LibreOffice i Danmark påpeger, at placeringen af konferencen skal ses som en anerkendelse af, at danske brugere - både private, virksomheder og offentlige myndigheder - i større og større udstrækning, tager LibreOffice i anvendelse.
For yderligere oplysninger om den internationale LibreOffice konference, kontakt:
Aarhus Kommune (pressekontakt): Line Dybdahl
Free Software Foundation Europe (FSFE)/Open Space Aarhus (OSAA): Carsten Agger
LibreOffice i Danmark: Leif Lodahl
LibreOffice er en open source programpakke med de mest almindelige og anvendte kontorprogrammer. LibreOffice er fri software, som man gratis kan downloade, anvende og distribuere. Hvert år afholdes en konference, hvor udviklere, programmører og supportere samles for at diskutere muligheder og forbedringer til den gratis software-pakke.
I september 2015 skal det nye superbibliotek Dokk1 danne ramme om konferencen.
”I Aarhus Kommune ønsker vi at øge anvendelsen af OpenSource software. Det handler naturligvis om at spare penge, men det handler i høj grad også om, at tage ejerskab til de systemer der understøtter vores medarbejdere og vores borgere. LibreOffice er som produkt og community bestemt et koncept vi ønsker at støtte. Vi er altid glade for at tage imod gæster udefra, og vi ser frem til nogle spændende dage, hvor deltagerne også får mulighed for at se vores dejlige by,” siger Bo Fristed, chef for ITK (Innovation, Teknologi, Kreativitet), som er en del af Aarhus Kommune, Kultur og Borgerservice.
Byens hackerspace Open Space Aarhus (OSAA) vil lægge lokaler til det kodesprint, der altid indgår som en del af konferencen. Blandt de foreninger, der bakker op om konferencen, finder vi endvidere Free Software Foundation Europe og Ubuntu Aarhus, der begge har brugt Open Space Aarhus som mødested.
Den internationale LibreOffice konference bliver afholdt i perioden 23. til 25. september. LibreOfiice har sit eget danske fællesskab, og her vækker placeringen af konferencen begejstring.
“Først og fremmest er vi meget glade og taknemmelige over at Aarhus Kommune bakker op om konference. At konferencen i 2015 kommer til Aarhus har stor betydning for det danske fællesskab, og vi ser det bestemt som en anerkendelse af vores hidtidige indsats, og vi håber, at konferencen kan tiltrække nye friske hænder. Specielt håber vi på, at danske udviklere, blandt andet studerende, får lyst til at blive en del af et internationalt udviklermiljø,” siger Leif Lodahl, som er talsmand for LibreOffice i Danmark.
LibreOffice i Danmark påpeger, at placeringen af konferencen skal ses som en anerkendelse af, at danske brugere - både private, virksomheder og offentlige myndigheder - i større og større udstrækning, tager LibreOffice i anvendelse.
For yderligere oplysninger om den internationale LibreOffice konference, kontakt:
Aarhus Kommune (pressekontakt): Line Dybdahl
Free Software Foundation Europe (FSFE)/Open Space Aarhus (OSAA): Carsten Agger
LibreOffice i Danmark: Leif Lodahl
tirsdag den 21. oktober 2014
International LibreOffice konference kommer til Aarhus i 2015
PRESSEMEDDELELSE
Aarhus, 21. oktober 2014
Den årlige internationale LibreOffice konference afholdes i Aarhus i 2015. Aarhus Kommune bliver vært for konferencen, der planlægges i samarbejde med lokale græsrodsforeninger og fællesskabet omkring LibreOffice i Danmark.
LibreOffice er en open source programpakke med de mest almindelige og anvendte kontorprogrammer. LibreOffice er fri software, som man gratis kan downloade, anvende og distribuere. Hvert år afholdes en konference, hvor udviklere, programmører og supportere samles for at diskutere muligheder og forbedringer til den gratis software-pakke.
I september 2015 skal det nye superbibliotek Dokk1 danne ramme om konferencen.
”I Aarhus Kommune ønsker vi at øge anvendelsen af OpenSource software. Det handler naturligvis om at spare penge, men det handler i høj grad også om, at tage ejerskab til de systemer der understøtter vores medarbejdere og vores borgere. LibreOffice er som produkt og community bestemt et koncept vi ønsker at støtte. Vi er altid glade for at tage imod gæster udefra, og vi ser frem til nogle spændende dage, hvor deltagerne også får mulighed for at se vores dejlige by,” siger Bo Fristed, chef for ITK (Innovation, Teknologi, Kreativitet), som er en del af Aarhus Kommune, Kultur og Borgerservice.
Byens hackerspace Open Space Aarhus (OSAA) vil lægge lokaler til det kodesprint, der altid indgår som en del af konferencen. Blandt de foreninger, der bakker op om konferencen, finder vi endvidere Free Software Foundation Europe og Ubuntu Aarhus, der begge har brugt Open Space Aarhus som mødested.
Den internationale LibreOffice konference bliver afholdt i perioden 23. til 25. september. LibreOfiice har sit eget danske fællesskab, og her vækker placeringen af konferencen begejstring.
“Først og fremmest er vi meget glade og taknemmelige over at Aarhus Kommune bakker op om konference. At konferencen i 2015 kommer til Aarhus har stor betydning for det danske fællesskab, og vi ser det bestemt som en anerkendelse af vores hidtidige indsats, og vi håber, at konferencen kan tiltrække nye friske hænder. Specielt håber vi på, at danske udviklere, blandt andet studerende, får lyst til at blive en del af et internationalt udviklermiljø,” siger Leif Lodahl, som er talsmand for LibreOffice i Danmark.
LibreOffice i Danmark påpeger, at placeringen af konferencen skal ses som en anerkendelse af, at danske brugere - både private, virksomheder og offentlige myndigheder - i større og større udstrækning, tager LibreOffice i anvendelse.
For yderligere oplysninger om den internationale LibreOffice konference, kontakt:
Aarhus Kommune (pressekontakt): Line Dybdahl
Free Software Foundation Europe (FSFE)/Open Space Aarhus (OSAA): Carsten Agger
LibreOffice i Danmark: Leif Lodahl
Abonner på:
Opslag (Atom)


