Viser opslag med etiketten Storbritannien. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Storbritannien. Vis alle opslag

onsdag den 24. juli 2019

Storbritannien støtter LibreOffice

Det Britiske regeringsagentur (styrelse) Government Digital Service (GDS) er trådt ind i The Document Foundations Advisory Board. GDS er en del af det britiske centraladministration, og forestår digitalisering af regeringen i Storbritannien.

GDS har været en langvarig tilhænger af vedtagelsen af filformatet ODF, og deres deltagelse i TDF repræsenterer en stærk tilslutning til projektets forpligtelse til fremme af åbne standarder og ODF.

TDF Advisory Board's (AB) primære funktion er at repræsentere tilhængere af projektet og give bestyrelsen (BoD) råd og vejledning. Derudover ligger AB i kernen i LibreOffice-økosystemet, og er som sådan nøglen til den videre udvikling af projektet.


Læs mere: https://blog.documentfoundation.org/blog/2019/07/24/uk-gds-joins-tdf-advisory-board/

torsdag den 28. juli 2016

Her bliver open source taget alvorligt

Den britiske regering søger igennem styrelsen Govenment Digital Service en tværgående Open Source Lead.

Jobopslaget indleder med at fortælle, hvordan Storbritannien igennem længere tid har fokuseret på at indføre og anvende open source, og nu ønsker at styrke fokus på de tværgående effekter. Den nye leder får til opgave at opbygge og vedligeholde samarbejde og fællesskaber både internt og eksternt i forhold til ministerierne og den offentlige sektor.

Der er altså tale om en intern og ekstern open source community manager.

Se det er at tage open source alvorligt.

Læs jobopslaget her: https://www.linkedin.com/jobs/view/169669924

lørdag den 21. november 2015

Engelske vejledninger nu i GitHub

Den britiske regering har tidligere udgivet en vejledning, som primært er målrettet offentlige ansatte og indkøbere i Storbritannien, men indholdet er gjort tilgængelig på frie vilkår.

Vejledningen indledes med dette afsnit:
Den britiske regering har valgt ODF 1.2 som standard for redigerbare kontordokumenter, der skal bruges på tværs af regeringen. ODF1.2 blev valgt som standard for regeringen, fordi det:
  • giver borgere, virksomheder og andre organisationer til at dele og redigere dokumenter med regeringen - og omvendt
  • tillader folk, der arbejder i regeringen at dele og redigere dokumenter med hinanden
  • er kompatibel med en lang række software
  • er en pålidelig langsigtet løsning til lagring og adgang til data
Denne vejledning giver generelle oplysninger om standarden, samt mere detaljerede oplysninger om ledende teknologi officerer og offentlige indkøbere.

Det har jeg skrevet om her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2015/09/storbritannien-udgiver-flere.html

Italieneren Paolo Dongilli har nu konverteret vejledningen fra ODT til opmærkningssproget Pandoc's Markdown og lagt indholdet på GitHub.

Det aktuelle dokument er som den oprindelige udgivelse og bringe ikke noget nyt, hvad angår indhold i forhold til ODF vejledningen fra Cabinet Office for den britiske regering.

Behovet for en forgrening (fork) er opstået, idet de oprindelige dokumenter alene eksisterer som filer. Ved at konvertere indholdet til tekstbaseret opmærkningssprog og placere indholdet i et offentligt arkiv (GitHub), er det muligt at holde styr på versioner og ændringer, og evt. lave yderligere forgreninger, f.eks. oversatte versioner osv.

Find vejledningen her:
Den originale version: https://www.gov.uk/guidance/open-document-format-odf-guidance-for-uk-government
Github: https://github.com/paolodongilli/ODF-Guidance
Mere information: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/editable-version-uk%E2%80%99s-odf-guidance

onsdag den 9. september 2015

Storbritannien udgiver flere vejledninger

Den britiske regering har endnu en gang udgivet en "anbefaling og vejledning" i implementering af ODF. ODF er et krav i Storbritannien.

Vejledningen indgår i en lang række af vejledninger som er udkommet, og som til sammen er et sæt af autoritative regler for brugen af ODF som det eneste udvekslingsformat for redigerbare dokumenter.

Vejledningerne indeholder blandt andet en anbefaling af, hvilke krav britiske myndigheder skal stille til leverandører af software.

Alle vejledninger: https://www.gov.uk/guidance/open-document-format-odf-guidance-for-uk-government
Omtale: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/uk-government-publishes-odf-guidance-0

onsdag den 8. april 2015

Microsoft imødekommer britiske myndigheder med ODF

Fra maj måned bliver det muligt for brugere af Office 365 at eksportere dokumenter i formatet ODF, ligegyldigt hvilket format de oprindeligt havde.

Microsoft har hidtil nægtet at understøtte ODF 1.2, idet denne version endnu ikke er endelig godkendt af standardiseringsorganisationen ISO. Men den britiske beslutning om alene at understøtte ODF, har åbenbart fået Microsoft på andre tanker.

Det ser desuden ud til at Microsoft nu ikke længere har de "indvendinger", som tidligere har forhindret Microsoft i at implementere fuld understøttelse. Et af argumenterne har været, at det ikke kunne lade sig gøre. Men man har som bekendt et standpunkt lige indtil man har et nyt.


Kilder
http://www.version2.dk/artikel/microsoft-imoedekommer-britiske-myndigheder-med-odf-til-office-365-135332
http://www.v3.co.uk/v3-uk/news/2402017/government-beats-microsoft-into-retreat-in-open-file-standards-battle

torsdag den 26. marts 2015

Storbritannien udgiver værktøjskasse for åbne dokumenter

Som jeg tidligere har skrevet om, har Storbritannien besluttet at kun ODF-formatet er anerkendt som udvekslingsformat for dokumenter.

Det kan du læse om her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/storbritannien-vlger-een.html og her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/12/odf-i-storbritannien-hvor-langt-er-de.html.

Organisationen Community for Open Interoperability Standards (Storbritanniens gren af Open Forum Europe) har nu i samarbejde med en række organisationer, firmaer og myndigheder produceret en letforståelig forklaring på, hvad ODF er og hvorfor åbne dokumentformater er så vigtige.

Værktøjskassen består af en lille brochure som forklarer sammenhængene samt en infographic, som viser sammenhængene grafisk.


Værktøjskassen forklares på hjemmesiden sådan her:
Denne værktøjskasse indeholder en mappe med principper og infographic til britiske regerings teknologiledere, til brug i uddannelsen af offentligt ansatte om valgmuligheder og fordele ved brug af ODF. Indholdet i folderen forklarer principper og fordele ved ODF samt en sammenligning af konkurrerende formater, og den række af ODF redigeringsfunktioner der for øjeblikket er til rådighed. Et afsnit indeholder tekniske værktøjer og offentlig kontakter som reference, sammen med uddrag og højdepunkter fra den nuværende britiske regerings politik for åbne standarder. Værktøjskassen forventes at blive suppleret med yderligere dokumenter i fremtiden, heriblandt digitale aktiver og præsentationer.

Du kan finde værktøjskassen her: http://www.openforumeurope.org/library/ODF/odf-toolkit/

torsdag den 18. december 2014

ODF i Storbritannien - hvor langt er de nået?

Storbritannien har valgt en og kun en standard for redigerbare dokumenter. Det har jeg skrevet om tidligere her:

http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/storbritannien-vlger-een.html
http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/den-egentlige-arsag-til-at.html

Hvordan går det så med implementeringen?

Ja det var på forhånd meldt ud, at implementeringen var en langvarig proces, men nu er de første resultater begyndt at dukke op. Det er DEFRA (Department for Environment, Food & Rural Affairs) som nu er kommet med en plan, hvor det forventes en seks måneders testperiode, hvor der blandt andet skal testes LibreOffice og on-line cloud løsninger, samt sikre at personalet bliver uddannet.

Derudover er det nødvendigt at afprøve hvordan LibreOffice arbejder sammen med Microsoft Office, idet Word fortsat indgår i dokumentflow'et som følge af integration med eksisterende fagsystemer.

Efter de seks måneders overgangsperiode, forventer ministeriet udelukkende at arbejde med ODF-dokumenter.

Kilde:
https://www.gov.uk/government/publications/defra-plan-software-for-open-document-formats
https://www.gov.uk/government/publications/defra-plan-software-for-open-document-formats/defra-plan-office-productivity-tools-for-handling-open-document-formats

onsdag den 23. juli 2014

Den egentlige årsag til at Storbritannien har besluttet at benytte ODF?


Briterne har jo været igennem nøjagtig samme diskussion om standardernes modenhed som vi har i Danmark. Briterne har også modtaget høringssvar fra Microsoft og Microsofts partnere, som naturligvis priser OOXML til skyerne. Ligeledes har lobbyister fra diverse open source fællesskaber banket på dørene for at overbevise politikere og embedsmænd om det modsatte. Og de britiske politikere har sikkert været mindst lige så forvirrede som de danske politikere var i 2008, da sagen senest var oppe at vende i Folketinget.

En ting er dog til forskel:
Briterne har taget et bredere perspektiver i overvejelserne, end tilfældet var i Danmark i 2008, hvilket måske skyldes at vi i imellemtiden har været igennem en krise, som er uden sidestykke i nyere tid, og lignende recession er ikke set i Europa siden depressionen i 30'erne.

Første skridt for Storbritannien var, ligesom i Danmark, at beslutte sig for at gennemføre en hel masse digitalisering og indføre selvbetjening i den offentlige sektor. Det er der ikke noget usædvanligt i, for det sker i stort set alle europæiske lande disse år. Det briterne så var, at sådanne massive investeringer lige så godt kunne komme den hjemlige private sektor til nytte, og dermed øge beskæftigelsen og skabe økonomisk vækst. Det svarer til, når vi i Danmark sætter massive anlægsinvesteringer i gang i krisetider. I Storbritannien startede det med en beslutning, som blev kaldt "digital-by-default agenda" https://www.gov.uk/government/publications/government-digital-strategy/government-digital-strategy. hvor hovedformålet var digitalisering og øget selvbetjening, men hvor en af forudsætningerne i strategien er, at opgaverne skal brydes ned i mindre kontrakter og gives til de mindre virksomheder, som normalt er for små til at indgå i større udbud. Netop den type virksomheder er nemlig bedst til at skabe vækst i samfundet. Samtidigt kom regeringen med en vejledning til de offentlige myndigheder i indkøb og anvendelse af open source software, som de kaldte "Open Source Procurement Toolkit" https://www.gov.uk/government/publications/open-source-procurement-toolkit. Det har jeg skrevet om her http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/briterne-skifter-indkbsstrategi.html. Lige præcis open source er nemlig også kendetegnet ved høj vækst.

Samlet set giver det en situation, hvor briterne tager open source og åbne standarder alvorligt, ikke af IT-tekniske årsager, men fordi det giver samfundsmæssig nytteværdi langt ud over de indledende omkostninger. Der er i strategien lagt stor vægt på uafhængighed af eksterne (altså amerikanske) IT-virksomheder og deres praksis med at låse kunderne fast i en bestemt teknologi. Det emne har jeg skrevet om tidligere http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/02/strategisk-udnyttelse-af-open-source.html.

Hvordan hænger det sammen med Danmark?
Konkurrencestyrelsen konkluderede i sin rapport i 2009 at 
Markedet er i høj grad domineret af Microsoft, som skønnes at have en markedsandel på mindst 90 pct.
og
Markedet er præget af en række markedsbarrierer (netværkseffekter, store udviklingsomkostninger, tekniske og praktiske barrierer), som gennem de seneste 10-15 år har gjort det svært for nye aktører at vinde markedsandele,...
og ikke mindst 
De få leverandørskift er med til at give klare indikationer om, at markedet ikke er præget af velfungerende konkurrence. 

Regeringens produktivitetsudvalg "Vækstteamet for IKT og digital vækst" anbefalede i januar 2014, at offentlige IT-indkøb i højere grad skal understøtte danske virksomheders vækstmuligheder, blandt andet ved i højere grad at benytte mindre virksomheder http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx.

Så den burde jo ligge på den flade hånd: Smid OOXML på porten, tag ODF ind i varmen, og lad os skabe nogle arbejdspladser i Danmark frem for i Kina, USA og andre spændende steder.

Siden debatten i Folketinget har ingen, hverken politikere eller embedsmænd, ønsket igen at stikke fingrene i den vipserede. Det er simpelthen for farligt.

Den bevilling fra Folketinget, som tidligere lå til grund for IT- og Telestyrelsens og siden Digitaliseringsstyrelsen "Kompetencecenter for software", er bortfaldet og Softwarebørsen er nedlagt.

Problemet i Danmark har været, at softwareindustriens lobbyister i sin fik overbevist den daværende regering, Folketinget og det meste af det nedsatte ekspertudvalg om, at Microsoft Office og OOXML var mere modent end Open Office og ODF. Det har siden vist sig, et end ikke Microsoft har været i stand til at implementere den standard, de selv var med til at få standardiseret. Det er den dag i dag ikke muligt at gemme dokumenter fra Microsoft Office i formatet OOXML Strict, som er det dokumentformat, som Folketinget m.fl. lagde så megen vægt på.

Så hva' gør vi nu, lille du?
Tja, måske er løsningen at finde nogle dygtigere politikere, men det tror jeg nu ikke er en brugbar løsning. I stedet skal vi måske begynde at lede blandt de politikere vi kender, for et eller andet sted må der da være en enkelt eller to, som forstår sammenhængen mellem offentlige indkøb og dansk erhvervs- og beskæftigelsespolitik. Der må da et eller andet sted være - bare en enkelt eller to - der kan se det fornuftige i, i det mindste, at regne på det. Lad os da for pokker få lavet en national business case, der kan fortælle hvad nettoeffekterne for dansk økonomi vil være, frem for som hidtil, kun at kigge på den enkelte IT-chefs etårige budgetter.

Men måske er briterne bare lidt klogere end os?

tirsdag den 22. juli 2014

Storbritannien vælger een dokumentstandard (ODF)

Minister for the Cabinet Office, Francis Maude fortæller at Storbritannien har valgt en enkelt dokumentstandard når det kommer til udveksling af dokumenter internt og eksternt.
Fremover er det nemlig krævet at offentlige myndigheder benytter godkendte formater, som er

  • HTML og PDF/A for visning af dokumenter
  • ODF for udveksling af redigerbare dokumenter

Ministeren fortæller, at regeringen har været igennem en lang høringsproces, og han takker for de mere end 500 høringssvar og kommentarer han har fået.
Valget er faldet på de nævnte standarder, fordi de bedst understøtter brugernes og samfundets behov.
Bevæggrunde som fremhæves af ministeren er

  • Borgere, virksomheder og frivillige organisationer behøver ikke længere specialfremstillet købesoftware for at åbne og arbejde med dokumenter fra regeringen
  • Folk som arbejder for regeringen vil kunne dele og arbejde med dokumenter i samme format, hvilket reducerer problemerne ved konvertering mellem forskellige formater
  • Regeringskontorerne får mulighed for at vælge det mest passende og omkostningseffektive program, vel vidende at deres dokumenter vil fungere både internt og eksternt

Ministeren fortæller at den langsigtede plan for en bedre økonomi også omfatter at britiske virksomheder kan styrke deres forretning.
De nye standarder vil få øjeblikkelig virkning for alle relevante nyindkøbt af programmer. Regeringen vil arbejde sammen med de forskellige departementer med at publicere vejledninger og implementeringsplaner.
Kilde: https://www.gov.uk/government/news/open-document-formats-selected-to-meet-user-needs

tirsdag den 1. juli 2014

Briterne skifter indkøbsstrategi

Storbritannien

Briterne har, lige som os i Danmark, oplevet en lang række skandaleprojekter inden for det offentlige. Desuden har de konstateret, at de store mastodontprojekter er alt andet end optimale. Blandt andet betyder store projekter, at mindre IT-leverandører ikke kan kvalificere sig til at byde ind på opgaverne, grundet krav til kapital og indtjening.
"Tidligere brugte vi rigtig mange kræfter på indkøbsprocessen og ikke så mange kræfter på det rigtige design af et system. Og så gik hele opgaven til en af de store leverandører. Problemet er, at du mister kontrollen over systemet, og at 90-95 procent af prisen reelt er overhead. Og når du gør det på den måde, har mindre firmaer ikke mulighed for at være med," 
Det forklarer Liam Maxwell, teknisk direktør i Government Digital Services (GDS) – briternes svar på Digitaliseringsstyrelsen til Version2. Og han fortsætter:
"Det har givet os utroligt store besparelser. Sidste år sparede vi omkring 500 millioner pund (cirka 4,7 milliarder kroner), og i år er det nok tættere på én milliard pund, vi vil spare (9,3 milliarder kroner)".
Og han fortsætter:
"Vores største udfordring har været den iboende tro på, at man skal igennem et stort udbud, og dermed vælge store firmaer, for at leve op til EU-reglerne. Men vi har skabt en platform, G-Cloud, som er en slags Ebay-auktion over opgaver, hvor både store og små firmaer kan byde ind på opgaverne.".

Kilde: http://www.version2.dk/artikel/saadan-aabnede-den-engelske-stat-smaa-it-leverandoerer-og-sparede-5-milliarder-67519

Derfor koder vi altid i open source

Skiftet til open source var faktisk en afledt effekt af kampen for at få bedre konkurrence, blandt andet ved at prøve at undgå de klassiske, store udbud, som kun store virksomheder har råd til at byde på.
"Alle nye løsninger bliver kodet i open source, og den primære grund er hastigheden. Så slipper vi for at sidde og skulle håndtere licenser til databaser. Når hastighed er afgørende, som det er for os, så er vores erfaring, at open source er meget bedre.".
I stedet for at sende hele opgaven ud af huset til en ekstern leverandør, er den britiske stat gået over til i høj grad selv at udvikle den grundlæggende arkitektur og så tilføje funktionalitet hen ad vejen. Liam Maxwell fortæller:
"Vi har insourcet kontrollen. I gamle dage ville du gå til et it-selskab, som ville levere det hele, men som også fik hele kontrollen. Vi har haft nogle eksempler, hvor leverandøren har begået en række fejl – men i sidste ende er det staten som kunde, der står med hele risikoen for projektet. Det er meget frustrerende, så den model flytter vi os væk fra," .
Et andet aspekt er økonomien på længere sigt, når et it-system eller en it-service er taget i brug og måske viser sig mere langtidsholdbar end ventet. Tidligere var der ikke fokus på driftsomkostninger og migrationsomkostninger i samme grad som i dag, fortalte it-direktøren.

"Når du ser på udgifter, skal du ikke bare se på, hvad det koster at købe, men også hvad det koster at drive, og hvad det koster at forlade. For en eller anden dag vil du skulle skifte videre til et nyt system. De gamle modeller så kun på, hvad noget kostede i indkøb,«.

Kilde: http://www.version2.dk/artikel/it-chef-den-britiske-stat-derfor-koder-vi-altid-i-open-source-67694