Viser opslag med etiketten Holland. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Holland. Vis alle opslag

søndag den 18. august 2019

Holland advarer mod Office Online og Office apps

En rapport, der er udarbejdet for det nederlandske justitsministerium, advarer de statslige institutioner om ikke at bruge Microsofts Office Online eller mobile apps på grund af potentielle sikkerheds- og privatlivsrisici.

Det skriver The register : https://www.theregister.co.uk/2019/07/30/dutch_office_online_mobile/

Rapporten er udarbejdet af et konsulentfirma, bestilt af ministeriet, fandt, at Office Online og Office-mobilapperne skulle forbydes fra regeringsarbejde. Rapporten fandt, at apps ikke var i overensstemmelse med det sæt af privatlivsregler, som Redmond har indgået med den hollandske regering.

Det skal dog bemærkes, at den hollandske regering fortsat arbejder sammen med Microsoft for at fjerne disse funktioner, men dog advarer om, at regeringsinstitutioner bør undgå at benytte Office Online og Office-mobile apps.

Rapporten er en del af en større kampagne, som Microsoft fører i EU i kølvandet på GDPR. Redmond-giganten er blevet undersøgt af EU's Data Protection Supervisor for den måde, dens telemetri-værktøjer (som hjælper med at spore fejl og ydeevne) indsamler data om brugere i Europa og derefter gemmer dem på servere, der er befinder sig i USA.

Tidligere på året forbød den tyske databeskyttelseskommissær i delstaten Hessen at anvende Office 365 til skolebrug:
http://libreofficedk.blogspot.com/2019/07/office-365-bliver-forbudt-til-skolebrug.html

mandag den 10. december 2018

Er udenlandske cloud-tjenester sikre?

Office365, Google Docs, Dropbox og Icloud. Du kender sikkert de fleste af dem, og bruger dem måske selv. Jeg gør.

Men måske skal vi begynde at tænke os lidt mere om, før vi tager disse tjenester i brug, uanset om de er gratis eller ej. Er der en fare for at eksempelvis den amerikanske regering (f.eks. via NSA eller CIA), får vores data udleveret?

Spørgsmålet (eller konspirationsteorien) har været oppe før, men efterhånden begynder myndigheder og virksomheder rundt omkring i verden at tage problemstillingen alvorligt.

Den offentlige sektor i Sverige frarådes at bruge ikke-svenske sky-tjenester til at håndtere fortrolige oplysninger, siger regerings advokater.
Sveriges nationale indkøbstjeneste, Kammarkollegiet, er enige om, og opfordrer sveriges IKT-sektor til at tilbyde sky-tjenester, der kan bruges sikkert af landets offentlige sektor.

https://joinup.ec.europa.eu/news/us-office-clouds-unsafe

Microsoft brød de Europæiske regler om databehandling ved, i stor stil og i hemmelighed, at udføre indsamling af private data gennem sine programmer.

Det er ifølge en rapport, som den hollandske regering har bestilt, for at undersøge hvordan informationer fra 300.000 af regeringens medarbejdere, blev behandlet af Microsoft.

Rapporten påviser at Microsoft har indsamlet telemetriske data og andet indhold fra kontorpakken, herunder e-mailtitler og sætninger, hvor oversættelse eller stavekontrol er anvendt, og altså i hemmelighed sendte disse data til servere i USA.

https://www.theregister.co.uk/2018/11/16/microsoft_gdpr/ 

De fleste af disse internationale cloud-udbydere tilbyder løsninger, hvor de garanterer at data ikke forlader serverne i Europa. Spørgsmålet er om de garantier er ret meget værd, hvis retsvæsenet i USA (eller andre steder) tvinger de pågældende virksomheder til at udlevere data?

I Danmark er tendensen at store dele af den offentlige sektor bevæger sig imod at gå helt eller delvist i skyen, hvilket hænger sammen med at Microsoft med licenspriserne presser alle kunder til at gå Office365-vejen. På folkeskoleområdet har hver af de 98 kommuner valgt enten Google eller Office365 som platform.

Spørgsmålet er om det er på tide, at vi i Danmark etablerer vores egen cloud-løsning til den offentlige sektor. Næste spørgsmål er om det er en offentlig opgave at tilbyde en sikker cloud-løsning til borgerne?

torsdag den 13. oktober 2016

Holland gør åbne standarder obligatoriske

Fra 2017 bliver det obligatorisk at bruge åbne standarder i offentlige myndigheder i Holland.

Det er det socialdemokratiske parlamentsmedlem Astrid Oosenbrug, der har stillet lovforslaget, og hun vurderer, at borgere og virksomheder kan spare penge ved at skifte til øget brug af åbne standarder.

Derudover vil interoperabiliteten også øges. Hun opfordrer derfor de offentlige forvaltninger til at overvinde deres frygt for forandring. I lovforslaget er der også instrukser til, hvordan regeringen aktivt bør fremme brugen af open source software.

Kilder:
https://www.version2.dk/artikel/hollands-parlamentet-goer-aabne-standarder-obligatoriske-990574
https://joinup.ec.europa.eu/node/156043

lørdag den 16. april 2016

Hollandsk politiker vil have et open source ressourcecenter

Medlem af det hollandske Parlament Astrid Oosenbrug mener at der bør etableres et open source ressourcecenter i Holland. Hun mener at centraladministrationen mangler grundlæggende viden om open source, hvilket hun mener har negativ betydning for Hollands mulighed for at udnytte potentialet i open source.

Forslaget er kommet frem, efter at den hollandske styrelse for digitalisering har udgivet en rapport, som er negativ stemt overfor øget brug af open source. Astrid Oosenbrug mener at rapporten har flere faktuelle fejl, og overhovedet ikke tager stilling til den forskning, som påviser positive effekter ved brug af open source.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/150836

onsdag den 30. september 2015

Holland følger efter - ODF skal være et krav

Den hollandske Standardiseringsorganisation ønsker at øge brugen af ODF (Open Document Format) ved at gøre den obligatorisk for hollandske offentlige forvaltninger. ODF er en af de påkrævede standarder i Holland, efter en politisk beslutning fra 2007. Imidlertid er ignoreres dokumentformatet af de fleste myndigheder, og dette bør ændres, siger Nico Westpalm van Hoorn, formanden for Standardiseringsorganisation, udtalte han i forbindelse med en ODF Plugfest i Haag.
“Vi må gøre regeringen opmærksom på at ODF skal tvinges i brug" fortæller Westpalm van Hoorn. “Teknisk er der intet der forhindrer det.”
Samtidig oplyser Nico Westpalm at den hollandske standardiserings-organisationer planlægger at deltage i det internationale standardiserings-arbejde ved at indgå i arbejdsgruppen "OASIS ODF technical committee".

Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/dutch-standards-board-mulls-making-odf-mandatory
Og her: http://www.itworld.com/article/2987084/open-source-tools/the-dutch-government-is-determined-to-speed-up-odf-adoption.html

torsdag den 17. september 2015

Holland ignorerer ODF

Den hollandske regering indrømmer at de interne regler om at anvende ODF bliver ignoreret.

Indrømmelsen kom frem under en "ODF Plugfest" i Haag, i Holland.

Det var formanden for det hollandske standardiseringsudvalg Nico Westpalm van Hoorn der på konferencen måtte konstatere, at interne regler ikke har været nok, og at konsekvenserne unægteligt har været øgede udgifter i den offentlige sektor. Udgifter der er en følge af de lukkede leverandørejede formater, som de fleste benytter.


Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/145816

tirsdag den 9. juni 2015

Holland: Myndigheder skal tvinges til at benytte open source software

De offentlige myndigheder som fortsat ignorerer den politiske beslutning om at indføre åbne standarder, og open source, i deres it-løsninger, skal bøde, siger det hollandske parlamentsmedlem Astrid Oosenbrug. "De offentlige myndigheder skal komme i gang med åbne data, åbne standarder og open source. Med al deres snak om at genvinde tilliden blandt deres borgere og skabe et deltagerbaseret samfund, bør de offentlige forvaltninger tage ved lære af  open source communities. "

Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/dutch-mp-wants-sanctions-enforce-open-standards

Den officielle it-politik forlanger at offentlige myndigheder indregner exitstrategier for at slippe af med det leverandør lock-in. "Det er tid til at håndhæve disse politikker", udtaler Astrid Oosenbrug.

torsdag den 23. april 2015

Holland: Parlamentet kritiserer regeringen for ikke at anvende open source

Det hollandske parlament har i forbindelse med gennemgangen af en række kulsejlede IT-projekter, vedtaget en resolution, der i stærke vendinger kritiserer regeringen. Kritikken går på, at regeringen ikke i tilstrækkelig grad fokuserer på at gøre sig uafhængig af enkelte leverandører, som har opnået monopolstatus som leverandør.

Resolutionen lægger vægt på at anvendelsen af open source og i højere grad at leve op til reglerne om åbne standarder, kunne have gjort Holland mindre afhængig af enkeltleverandører.

Parlamentet har derfor aftalt at etablere en uafhængig organisation, som skal kontrollere de store centrale IT-projekter (Bureau ICT-toetsing, BIT).

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/dutch-parliament-vendor-dependence-too-high-cost

fredag den 28. november 2014

Neerijnen, Holland

Så har endnu en kommune i Holland meldt, at udskiftning af MS Office til fordel for LibreOffice er vel overstået. Det fortæller nyhedsmediet Joinup, som er finansieret af Europakommissionen.

I 2011 besluttede direktionen i den hollandske by Neerijnen at udskifte MS Office med open source alternativet LibreOffice. Udskiftningen blev foretaget af kommunens interne IT-afdeling, og projektet blev gennemført på 12 måneder.

Skiftet til LibreOffice har allerede på nuværende tidspunkt sparet kommunen for mellem 9.000 og 13.500 per år, hvilket i runde tal svarer til en euro per indbygger. Besparelsen er alene opnået ved at undgå licensbetaling for MS Office. Besparelsen forventes i de kommende år at blive større, idet udgifterne til blandt andet omskoling af IT-medarbejdere og personale er fraregnet i tallene. Omkostningerne til undervisning vurderes at være omkring 5.000 Euro.

Kommunen fremhæver to uforudsete fordele ved at skifte til LibreOffice:
Personalet kan uden omkostninger installere programmet på en eller flere computere hjemme, hvilket ikke var muligt under den tidligere ordning.
Forbedret support, da svartiderne på åbne supportfora, herunder det hollandske LibreOffice supportforum, er langt kortere end hos Microsoft.

Den eneste ulempe har været, at
Microsoft straks da de hørte om beslutningen, iværksatte en omfattende licensaudit hos kommunen
Andre myndigheder i Holland har svært ved at acceptere, at dokumenter fremsendes i ODF-format, selvom Holland, lige som Danmark, har besluttet at ODF-formatet skal kunne håndteres på lige fod med Microsoft Office formater blandt myndighederne.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/elibrary/case/libreoffice-municipality-neerijnen

tirsdag den 18. november 2014

Forlig om licenser tvinger hollandsk kommune til at opgive LibreOffice

Den hollandske by Arnhem har opgivet at lede efter open source alternativer til Microsoft Office, efter et forlig med Microsoft  om uberettiget brug af Microsoft Office. For at kompensere for ikke at have tilstrækkelige licenser til Officepakken i forbindelse med at byens medarbejdere arbejder hjemme, har Arnhem betalt € 600.000 for nye licenser. Med licensordningen har byen licens til Microsoft Office de næste tre år, siger byens IT-chef, Simon Does.

“Det giver ingen mening ikke at udnytte at vi nu er i besiddelse af licenserne, så vi kigger ikke længere efter billigere alternativer”, udtaler IT-chefen.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/licence-fine-forces-town-drop-move-alternative-office-tools