Viser opslag med etiketten Østrig. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Østrig. Vis alle opslag

mandag den 22. august 2016

Østrig: 200.000 Euro til offentlige open source projekter

Den østrigske regering har bevilget op til 200.000 Euro til open source projekter inden for eGovernent, eHealth, eLearning, eInclusion, og kommercielle løsninger.

“Open source har en positiv makroøkonomisk effekt og øger mulighederne for brug og udvikling" forklarer Muna Duzdar, chefen for statens digitalisering i en udtalelse.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/154793

torsdag den 12. juni 2014

Wien laver en 'München'


Eller ...
Wien: på "open source"-vej mod München

Der er talt og skrevet meget om hvordan den bayerske hovedstad München for mere end ti år siden tog en dramatisk beslutning om at skille sig af med licensbelagt software, hvilket blandt andet udløste et besøg af selveste Steve Ballmer (tidl. Microsoft).

Sidste år - i 2013 - kom så udmeldingen, at missionen var lykkedes.

Nu har den Østrigske hovedstad Wien besluttet at "laven en München" og kopiere konceptet. Wien ligger faktisk ikke mere 436 km fra München og i begge byer tales tysk, så mon ikke de har talt sammen allerede.

Projektet har været i gang i nogle år, men Wien er, som de selv siger, noget efter München.

Wien er ikke nogen lilleput-by. Bystyret har 60.000 ansatte, som servicerer omkring 1,8 mio. indbyggere.

Kilde: "Vienna: on the Open Source Path to Munich": http://blogs.computerworlduk.com/open-enterprise/2014/06/vienna-on-the-open-source-path-to-munich/index.htm

Læs også: "How Munich rejected Steve Ballmer and kicked Microsoft out of the city" http://www.techrepublic.com/article/how-munich-rejected-steve-ballmer-and-kicked-microsoft-out-of-the-city/