Den årlige internationale LibreOffice konference afholdes i Aarhus i 2015. Aarhus Kommune bliver vært for konferencen, der planlægges i samarbejde med lokale græsrodsforeninger og fællesskabet omkring LibreOffice i Danmark.
LibreOffice er en open source programpakke med de mest almindelige og anvendte kontorprogrammer. LibreOffice er fri software, som man gratis kan downloade, anvende og distribuere. Hvert år afholdes en konference, hvor udviklere, programmører og supportere samles for at diskutere muligheder og forbedringer til den gratis software-pakke.
I september 2015 skal det nye superbibliotek Dokk1 danne ramme om konferencen.
”I Aarhus Kommune ønsker vi at øge anvendelsen af OpenSource software. Det handler naturligvis om at spare penge, men det handler i høj grad også om, at tage ejerskab til de systemer der understøtter vores medarbejdere og vores borgere. LibreOffice er som produkt og community bestemt et koncept vi ønsker at støtte. Vi er altid glade for at tage imod gæster udefra, og vi ser frem til nogle spændende dage, hvor deltagerne også får mulighed for at se vores dejlige by,” siger Bo Fristed, chef for ITK (Innovation, Teknologi, Kreativitet), som er en del af Aarhus Kommune, Kultur og Borgerservice.
Byens hackerspace Open Space Aarhus (OSAA) vil lægge lokaler til det kodesprint, der altid indgår som en del af konferencen. Blandt de foreninger, der bakker op om konferencen, finder vi endvidere Free Software Foundation Europe og Ubuntu Aarhus, der begge har brugt Open Space Aarhus som mødested.
Den internationale LibreOffice konference bliver afholdt i perioden 23. til 25. september. LibreOfiice har sit eget danske fællesskab, og her vækker placeringen af konferencen begejstring.
“Først og fremmest er vi meget glade og taknemmelige over at Aarhus Kommune bakker op om konference. At konferencen i 2015 kommer til Aarhus har stor betydning for det danske fællesskab, og vi ser det bestemt som en anerkendelse af vores hidtidige indsats, og vi håber, at konferencen kan tiltrække nye friske hænder. Specielt håber vi på, at danske udviklere, blandt andet studerende, får lyst til at blive en del af et internationalt udviklermiljø,” siger Leif Lodahl, som er talsmand for LibreOffice i Danmark.
LibreOffice i Danmark påpeger, at placeringen af konferencen skal ses som en anerkendelse af, at danske brugere - både private, virksomheder og offentlige myndigheder - i større og større udstrækning, tager LibreOffice i anvendelse.
For yderligere oplysninger om den internationale LibreOffice konference, kontakt:
Aarhus Kommune (pressekontakt): Line Dybdahl
Free Software Foundation Europe (FSFE)/Open Space Aarhus (OSAA): Carsten Agger
LibreOffice i Danmark: Leif Lodahl
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
Viser opslag med etiketten Aarhus Kommune. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Aarhus Kommune. Vis alle opslag
søndag den 2. november 2014
tirsdag den 23. september 2014
Budgetforlig i med open source
Aarhus Kommune har i budgetforliget for 2015 et afsnit om open source. Det er spændende at open source nu begynder at interessere politikerne i andre sammenhænge end kortsigtede besparelser. Planen er at realisere gevinster over en længere årrække.
http://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Borgmesterens-Afdeling/Budget-og-Regnskab/Budgetforlig-2015/Budgetforlig-2015-2018-DOCX.PDF Afsnittet om open source finder du på side 28.
Læs kommunens notat om open source her: http://gambit.aakb.dk/opensource/Handlingsplan_for_OpenSource_i_Aarhus_Kommune.pdf.
Hvis du har kendskab til lignende forlig andre steder i landet, hører jeg gerne om det.
Open Source
Forligspartierne noterer sig, at Aarhus Kommune er godt på vej på Open Source-området, og at der er udarbejdet en handlingsplan for Open Source i Aarhus Kommune. Forligspartierne forventer, at der i de kommende år skabes målbare gevinster gennem satsningen på Open Source, og ser frem til at følge udviklingen som led i det samlede arbejde, der - som et element i den økonomiske politik - bliver igangsat for at synliggøre planlagte og realiserede effektiviseringsgevinster.
Det forudsættes derfor, at der i de kommende år via Open Source kan realiseres effektiviseringer på 1 mio. kr. i 2016, 2 mio. kr. i 2017 og 3 mio. kr. i 2018 og frem.
http://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Borgmesterens-Afdeling/Budget-og-Regnskab/Budgetforlig-2015/Budgetforlig-2015-2018-DOCX.PDF Afsnittet om open source finder du på side 28.
Læs kommunens notat om open source her: http://gambit.aakb.dk/opensource/Handlingsplan_for_OpenSource_i_Aarhus_Kommune.pdf.
Hvis du har kendskab til lignende forlig andre steder i landet, hører jeg gerne om det.
Abonner på:
Opslag (Atom)

