Viser opslag med etiketten Base. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Base. Vis alle opslag

tirsdag den 13. oktober 2015

Næste version 5.1

Jeg vil begynde en række af artikler, som beskriver nye funktioner i næste version 5.1. Ifølge plane kommer 5.1.0 på gaden i starten af februar næste år.

Brevfletning

Brevfletning i LibreOffice (og faktisk også alle andre kontropakker) er ganske kompliceret. LibreOffice har myriader af kombinationsmuligheder, blandt andet for at flette breve, kartotekskort, etiketter fra datakilder som databaser, regneark og adressekartoteker. Mængden af kombinationsmuligheder gør brevfletning til en ganske kompliceret opgave.
I LibreOffice har det ikke været nemt, blandt andet fordi der skulle oprettes en database som forbindelse mellem flettedokumentet (typisk Writer) og datakilden (f.eks. et Calc-regneark). Et stort problem, fordi det er uklart for brugeren hvorfor databasen blev oprettet, og derfor sletter den. Et andet problem har været at databaseforbindelsen (forbindelsen mellem Writer og databasen) blev gemt i brugerprofilen, og det er dermed ikke muligt at flytte filerne til en anden destination, eller lade en anden bruger anvende fletnignen
Fra og med version 5.1 er det ikke mere nødvendigt at etablere en særskilt database, så der altså kan flettes direkte mellem Writer og Calc.

Læs mere her: http://vmiklos.hu/blog/mail-merge-embedding.html

Se demonstrationsvideo her: https://www.youtube.com/watch?v=5iQFZBOz8rM

 

søndag den 9. august 2015

Dokumentation

Der findes masser af dokumentation rundt omkring, og et af de rigtig gode kilder er Full Circle Magazine som har lavet en række "Special editions" om LibreOffice.

Her er en kompileret udgave med masser af guldkorn, vejledninger og gode råd. Der er også gode introduktioner til nogle af de mere avancerede emner, som Base og makroprogrammering.

Download den her (engelsk): http://fullcirclemagazine.org/2015/08/08/libreoffice-golden-anniversary-special-edition/

torsdag den 31. oktober 2013

Databaseprogrammet Base

Version 4.2 vil være første skridt imod at udskifte den Javabaserede HSQLDB database med Firebird (Se http://en.wikipedia.org/wiki/Firebird_%28database_server%29 ).

Denne ændring vil gøre Base både hurtigere og i fremtiden også lettere at arbejde med.
Vælg selv hvilken database...

søndag den 20. oktober 2013

Databaser og makroer

Databaseværktøjet i LibreOffice har desværre altid været en akilleshæl. For det første er det at abejde med databaser ret kompliceret, og for det andet fordi LibreOffice på dette punkt er noget dårligere end Microsoft Access.

Specielt hvis du har brug for at lave makroer i forbindelse med databaserne, hvilket skyldes at makrosproget i LibreOffice ikke er særlig veludviklet med hensyn til arbejdet med databaser.

Det er der et par gutter der har sat sig for at gøre noget ved. Med en udvidelse får du adgang til en lang række ekstra features i makrosproget, som handler om adgang til databaserne.

Du kan finde komplet dokumentation på hjemmesiden http://www.access2base.com og du kan hente udvidelsen her: http://extensions.libreoffice.org/extension-center/access2base.

I næste version af LibreOffice vil Access2Base være indbygget.