Viser opslag med etiketten Ungarn. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Ungarn. Vis alle opslag

onsdag den 16. november 2016

Ungarns regering investerer i open source kontorarbejdsplads

Ungarns regering har besluttet at investere hvad der svarer til 600.000 EUR i et pilotprojekt i forsøget på at skabe en komplet arbejdsplads (PC-konfiguration) baseret på open source software. Arbejdspladsen skal i første omgang bestå af et program til e-mail, en webbrowser og en kontorpakke. Samtidig skal der udvikles et sæt skabeloner til kontorpakken.

Baggrunden er at regeringen føler sig bundet af altid at skulle købe ind hos den samme gruppe af forhandlere, hvilket betyder kunstigt høje priser.

Til at overvåge pilotprojektet premierministerens kontor engageret sammen med National University of Public Service.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/156821

lørdag den 21. maj 2016

Ungarn øger brugen af open source

Den Ungarske regering påtænker at øge brugen af open source software og åbne standarder i den offentlige sektor. Det fremgår af et cirkulære, som er udsendt den 18 maj, hvoraf det fremgår, at den øgede brug skal gå hånd i hånd med landets spirende open source sektor.

Et eksempel er NISZ, det statsejede nationale informations- og kommunikationsbureau, som straks er gået i gang med at implementere en open source kontorpakke. Desuden er det planen at NISZ efterfølgende skal kunne levere undervisningsmateriale i open source kontorpakken til den øvrige offentlige sektor.

Desuden vil Ungarn puste liv i landets "Free Software Competence Centre", som ellers blev lukket i 2014.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/151625

onsdag den 30. september 2015

Ungarsk projekt er tæt på at fejle

En række interoperabilitetsproblemer truer et implementeringsprojekt hos den Ungearske centraladministration. Mange af regeringens softwareløsninger kan nemlig ikke håndtere åbne dokumentstandarder, som f.eks. ODF (Open Document Format).

På LibreOffice konferencen i Aarhus fortalte Gabor Kelemen, som arbejder som IT-medarbejder i et af kontorene i regeringen, om problemerne.

"Brugerne forventer fuldstændig interoperabilitet med Microsoft Office".

Erstatningen af MS Office med LibreOffice på henved 18,000 maskiner blev ikke prioriteret, fortæller Kelemen. Man forventede at LibreOffice bare virkede uden videre, så der blev ikke indgået supportkontrakt eller gjort særlige forberedelser med f.eks. at omlægge skabeloner og omprogrammere makroer.

På konferencen i Aarhus konkluderede Kelemen at overgangen til LibreOffice foreløbigt må betragtes som en fiasko, idet projektet mangler politisk opbakning: “Overgangen forudsætter politisk enighed og opbakning og mange beslutningstagere skal overbevises før det kan lykkes.”

Beskrivelse af foredraget: https://conference.libreoffice.org/2015/the-program/talks/migration-user-experiance-and-marketing/#Free%20Software%20in%20the%20Hungarian%20Government%20Office
Præsentationen: https://conference.libreoffice.org/assets/Conference/Aarhus/Slides/GaborKelemen.pdf
Artikel: https://joinup.ec.europa.eu/node/146055