Viser opslag med etiketten Bern. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Bern. Vis alle opslag

mandag den 22. august 2016

Schweiz: Byrådet i Bern udarbejder open source vurdering

Byrådet i den schweiziske by Bern har vedtaget at bruge 843.000 schweiziske frank på at få udarbejdet en foranalyse med henblik på at indføre open source programmer til erstatning for flere Microsoft-baserede løsninger.  Samtidig skal en open source baseret virtualiseringsløsning etableres som et alternativ til den eksisterende Citrix-platform til integration af virtualiserede applikationer.

Kilde (tysk): http://www.digitale-nachhaltigkeit.ch/2016/08/poc-oss-client-stadt-bern/
Engelsk: https://joinup.ec.europa.eu/node/154928

mandag den 16. november 2015

Schweiz: Byrådet i Bern afviser licensforlængelser

Byrådet i den schweiziske hovedstad Bern har den 12. november beordrede it-afdelingen til at afvikle alle afhængigheder til proprietær software. Byrådet afviser dermed en anmodning om  seksårig forlængelse af licenskontrakter, og insisterer i stedet på en exit plan. Et flertal af byrådsmedlemmer ønsker at byen erstatte proprietær software med open source-løsninger, såsom Linux og LibreOffice.

Dybest set må it-afdelingen fremover kun anskaffe og implementere løsninger, der er platform-uafhængige.

Matthias Stürmer, som er medlem af byrådet i Bern og medlem af udvalget med ansvar for at overvåge it-afdelingen, kalder ændringerne en stor succes. "Et stort flertal i byrådet stemte for at afvikle afhængigheden af blandt andet Microsoft-produkter", sagde han.

Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/147232

søndag den 5. oktober 2014