Viser opslag med etiketten Ubuntu. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Ubuntu. Vis alle opslag

tirsdag den 9. maj 2017

Ubuntu og LibreOffice på rådhuset

Borgerne i Aarhus Kommune har i en årrække mødt Ubuntu og LibreOffice når de skal låne en computer på biblioteket. Det samme gør sig gældende på bibliotekerne i Silkeborg.

Fremover, hvis du skal låne en computer på Ballerup Rådhus, vil du også blive mødt med en Ubuntu-maskine med det velkendte LibreOffice logo.


Ballerup Bibliotek er tilsvarende i gang med at klargøre Ubuntu-maskiner til publikum.

Maskinerne styres af et centralt administrationssystem som er udviklet af kommunerne i fællesskab under navnet OS2BorgerPC.

Læs mere om OS2BorgerPC: https://os2.eu/produkt/os2borgerpc



søndag den 14. september 2014

Grønland

NuukUbuntu er en nystiftet forening, der har til formål at støtte grøn it. Det handler om at udbrede kendskabet til det gratis operativsystem Ubuntu Linux og de tilhørende mange gratisprogrammer, der følger med.

Det er skønt at der også i Grønland er et aktivt open source miljø. Vi ønsker det grønlandske fællesskab velkommen i famillien.

Facebook: https://www.facebook.com/groups/709050502517537/
Hjemmeside: http://nuukubuntu.gl/

søndag den 6. april 2014

Windows XP er død

Med mindre du har en mindre formue parat, er din Windows XP computer død. Om ganske få dage slutter supporten fra Microsoft, og det er måske også på tide. Windows XP har været det foretrukne styresystem i mere end et årti, og det med rette. Windows XP er en fantastsik opfindelse, og har klaret opgaven fantastisk.

Men tiden er altså forbi for denne version af Windows. Det er simpelthen for dyrt for Microsoft at fortsætte med at vedligeholde og sikkerhedsopdatere Windows XP.

Desværre er der verden over rigtig mange mennesker, som endnu ikke har forstået budskabet, at Windows XP ikke længere bliver opdateret. Det udsætter de pågældende computere for en sikkerhedsrisiko som er ud over det sædvanlige. Og det betyder øget risiko, ikke bare for de pågældende brugere, men for os alle sammen. Årsagen er, at de tilbageværende Windows XP maskiner (og dem er der desværre fortsat rigtig mange af), da de kan bruges til at angribe din og min computer.

Derfor er det i alles interesse, at vi får alle disse XP-maskiner ud af systemet. De fleste computere er i dag på internettet, hvilket gør dem til en del af internettet. Og en XP-maskine som bare et par timer hver dag er on-line, kan være et vigtigt redskab for IT-kriminelle, som f.eks. kan bruge maskinen til DDOS-angreb på din eller min hjemmeside.

Derfor bør alle med bare en lille smule indsigt i IT, hjælpe svigermor, bedstefar og gamle Ole henne i nr. 9 med at få opgraderet computeren. Det kan f.eks. være i form af at installere Ubuntu Linux i stedet for Windows XP.

søndag den 22. september 2013

Windows XP

På Microsofts hjemmeside kan du læse:
Support ophører for Windows XP
Support for Windows XP ophører den 8. april 2014. Hvis du kører denne version, når supporten er ophørt, får du ingen sikkerhedsopdateringer til Windows.
Det er et faktum som du skal tage endda meget alvorligt hvis du bruger Windows XP på en eller flere computere. Reelt betyder det at du ikke bør benytte din computer efter denne dato, fordi der ikke længere kommer sikkerhedsopdateringer til den. At bruge internettet fra en sådan maskine til homebanking er nærmest uansvarligt.

Du kan vælge at skifte din computer ud med en nyere model med en mere moderne version af Windows. Men du kan også vælge at beholde din computer og nøjes med at opgradere  operativsystemet. Hvis det er en halvgammel maskine (hvilket det sandsynligvis er), kan du sikkert ikke få et tilfredsstillende resultat ud af at opgradere til Windows 7. Maskinen er simpelthen ikke kraftig nok til det.

I stedet vil jeg foreslå at du prøver at installere Ubuntu Linux på maskinen. Du kan endda installere Ubuntu Linux ved siden af Windows hvis du har lidt ekstra plads. Så kan du tilgå dine filer (i Windows) fra Ubuntu. Hvis du gerne vil prøve Ubuntu af først, kan du faktisk prøve det, uden at installere på din harddisk. Installationsmediet kan nemlig godt fungere som et medie, som du kan afvikle Ubuntu fra, uden at installere det først.

Du kan downloade Ubuntu her: http://ubuntudanmark.dk/download/
Hvis du gerne vil have hjælp til Ubuntu, kan du på Ubuntu Danmarks hjemmeside også se hvor og hvornår der er møde næste gang. Folkene der er altid hjælpsomme og venlige.

fredag den 5. juli 2013

Frankrig: Udenrigsministeriet bruger LibreOffice

Det franske parlamentsmedlem Isabelle Attard har spurgt 37 forskellige myndigheder i Frankrig, om deres praksis med open source software. Det første svar kom fra Udenrigsministeriet, som meddeleler, at open source igennem de seneste 8 år har haft en central rolle i ministeriets IT-strategi.

LibreOffice er ministeriets foretrukne kontorpakke og alle bærbare computere kører af sikkerhedsmæssige årsager Ubuntu Linux.

https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/free-software-central-frances-ministry-foreign-affairs