Italiens forsvarsministerium deler det e-læringskursus, de udviklede sammen med LibreItalia, organisationen bag LibreOffice i Italien. Kurset er gjort tilgængeligt via LibreItalias hjemmeside, og kildematerialet er tilgængeligt på GitHub. Ministeriet håber offentliggørelsen vil inspirere andre til at genbruge og evt. forbedre kurset kurset.
Kursusmaterialet består af HTML5, videoer og præsentationer. Materialet er på italiensk.
Kilde (engelsk): https://joinup.ec.europa.eu/node/159462
Gihub: https://github.com/libreitalia/VideocorsoLibreDifesa
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
Viser opslag med etiketten undervisning. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten undervisning. Vis alle opslag
søndag den 5. marts 2017
mandag den 17. oktober 2016
Hvilken kontorpakke skal man vælge til undervisningen i folkeskolen?
Google eller Microsoft. Hvilken kontorpakke skal man vælge til undervisningen i folkeskolen? Aarhus mener, begge løsninger er gode. København siger, Office365 er den bedste løsning.»Landet ligger således, at Københavns Kommune er en Microsoft-kommune,«
Kilde: https://www.version2.dk/artikel/koebenhavns-kommune-office365-forbereder-eleverne-paa-virkelig-verden-991601
mandag den 22. februar 2016
Introduktionskursus på lørdag d. 27. februar
På lørdag d. 27. februar afholdes Open Source Days 2016. På konferencen kan du kl. 15:30 få en introduktion til LibreOffice.
Vi kommer ind på nogle af de avancerede funktioner i Writer, som du som professionel bruger kan have nytte af.
Open Source Days: https://opensourcedays.org/
Program: https://opensourcedays.org/sessions
Vi kommer ind på nogle af de avancerede funktioner i Writer, som du som professionel bruger kan have nytte af.
Open Source Days: https://opensourcedays.org/
Program: https://opensourcedays.org/sessions
fredag den 9. januar 2015
Fransk kampagne for åbne standarder i undervisningen
En fransk kampagne er sat i gang med det formål, at der i undervisningsinstitutioner i Frankrig alene benyttes åbne standarder ved kommunikation. Det gælder f.eks. ved opgaveaflevering. Desuden sætter kampagnen fokus på, at skoler, gymnasier og universiteter bør undervise i værktøjer og ikke i konkrete produktnavne. Der ønskes undervisning i tekstbehandling, regneark og præsentationer, frem for Word, Excel og Powerpoint.
Foreløbigt er kampagnen støttet af mere end fem tusind personer, hvoraf mere end 100 er lærere.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/136117
Foreløbigt er kampagnen støttet af mere end fem tusind personer, hvoraf mere end 100 er lærere.
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/136117
Etiketter:
Frankrig,
Internationalt,
undervisning,
åbne standarder
tirsdag den 23. december 2014
Bag scenen: Certificeringsprogrammet
![]() |
| Italo Vignoli |
Italo Vignoli, som står i spidsen for det nye LibreOffice certificeringsprogram, opsummerer hvad der er opnået i 2014 og afslører hvad der kommer til at ske i 2015.
TDF har i november annonceret et ambitiøst certificeringsprogram, som i første omgang kun er åben for ansøgninger fra medlemmer af TDF for så vidt angår certificering for migrering og undervisning. Den første personlige eksamination kommer til at foregå ved FOSDEM konferencen i Bruxelles den 31. januar og den 2. februar 2015. Ansøgningsfristen for eksamination ved FOSDEM er 16. januar 2015.
Næste gang der bliver mulighed for personlig eksamination bliver ved LibreOffice konferencen i Aarhus i september 2015. I den mellemliggende periode vil der om nødvendigt blive foretaget personlig eksamination som videokonferencer.
Foreløbigt er al materiale desværre på engelsk, men selve eksaminationen kan foregå på andre sprog, herunder dansk hvis der er danske ansøgere.
Certificering af udviklere foregår på en lidt anden måde, da det er Engineering Steering Committee (ESC) der forestår certificering af udviklere.
Links
Certificering: http://www.documentfoundation.org/certification/
Ansøgning: http://www.documentfoundation.org/certification/application/
Certificering af udvilere: http://www.documentfoundation.org/certification/developers/
Spørgsmål og svar: http://www.documentfoundation.org/certification/questions-and-answers/
Hvis du er i tvivl, skriv til certification@libreoffice.org:
Etiketter:
certificering,
migrering,
The Document Foundation,
undervisning
fredag den 3. oktober 2014
IT i skolerne
IT-situationen i folkeskolen er anderledes en i traditionel firmastrategier, idet skolerne ikke kan leve med at være bundet af IT-afdelingens regide regler om hvilke programmer der skal og må være installeret. Lærere og elever vil have lov til at være inovative og kreative og afprøve nye muligheder.
Babylonsk forvirring om skole-it http://www.version2.dk/blog/babylonsk-forvirring-om-skole-it-54994
Folkeskolerne er udfordret på økonomien, samtidig med at der forventes mere IT. I den seneste tid har der været en række emner til diskussion i medierne, som alt i alt handler om balancen mellem forældrenes og kommunens økonomi.
Kampen står i den forbindelse mellem to overordnede strategier:
Den økonomiske slagside for svagt stillede familier Hvis skolen vælger at eleverne selv skal medbringe udstyret, udsætter det svagt stillede familier for et enormt pres. Det er faktisk en økonomisk udfordring for lavtlønnede eller forældrer på dagpenge at skulle udstyre to til tre børn med computere.
Lav en billig skole-PC med open source http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/10/01/122347.htm
Forening: BYOD i folkeskolen er et problem http://www.version2.dk/artikel/forening-byod-i-folkeskolen-er-et-problem-68851
Microsoft udleverer gratis software
Med hensyn til software har det endnu en gang været fremme, at Microsoft forærer elever og lærere gratis software. Set i den økonomiske sammenhæng må vi byde initiativet velkommen, men er det nu også en god ide, at lade Microsoft installere software på alle computere, og på hvilke vilkår sker det? Skaber vi på denne måde en forlængelse af den "vendor lock-in" vi har siddet med i mange år?
Microsoft sætter sig tungt på skolerne: Giver gratis Office til studerende http://www.computerworld.dk/art/232021
Google leverer en komplet skoleplatform
Et alternativ til software fra Microsoft er muligheden for at benytte Google Docs m.v. og Google er endnu kommet med en ny mulighed, nemlig Google Education, som er en komplet pakke af løsninger til skolesektoren. Men måske med denne løsning, skaber vi så ikke bare et nyt monopol?
Google giver lærere og elever ubegrænset plads i skyen http://www.version2.dk/artikel/google-giver-laerere-og-elever-ubegraenset-plads-i-skyen-68869
Holbæk-skoler erstatter Office med Google http://www.version2.dk/artikel/holbaek-skoler-erstatter-office-med-google-68687
Jeg tror ikke der er en entydig løsning, som kan og skal bruges af alle skoler. Men jeg synes at der skal lægges en overordnet politik på området, så kommunerne har nogle retningslinjer eller rammer, som de kan agere ud fra.
Efter min mening ligger problemet et helt andet sted, nemlig hos skoleledelsen og lærerne. Hvor er de grundlæggende pædagogiske principper for IT-undervisning? Jeg kender ingen skoler som har en strategi for IT-undervisning. Til gengæld har jeg kendskab til lærere, som, når de bliver spurgt om hvilken computer de anbefaler, siger "Det har jeg ingen mening om, men en Mac går man jo aldrig galt i byen med". Dermed er lærererne medvirkende til at lægge et pres på specielt de elever, som kommer fra svage familier. Familier som for det første ikke er i stand til at sige fra, men som heller ikke har reel mulighed for at efterkomme deres børns ønsker.
Undervisningen skal ændres, så der ikke undervises i brugen af et konkret produkt, men i højere grad i brugen af teknologi i det hele taget. Ungerne skal lære regneark, ikke Excel. Og det kan lade sig gøre, men det forudsætter at skoleledelsen vil det, og at lærerne gider det. Mange steder har skoleledelsen ingen mening om emnet, og lærererne har mange andre ting at koncentrere sig om, så det ender ofte med den letteste løsning, nemlig det de selv bruger der hjemme: Word og Excel.
Undervisningsmaterialet som benyttes er billigt og ofte (uden at nogen er opmærksomme på det) inddirekte betalt af Microsoft gennem partnere. Folkeskolens undervisningsmateriale skal ikke repræsentere en enkelt leverandør af hverken software eller hardware. Materialet skal være lavet inden for de pædagogiske linjer, som den danske folkeskole står for. Derfor skal materialet udvikles af danske lærere og forfattere, måske i regi af lærerforeningen og KL.
Uanset om eleverne selv medbringer sit eget udstyr eller udstyret udleveres af skolen, skal undervisningen sikre, at eleverne lærer at gebærde sig i et samfund, hvor de vil komme ud for forskellige krav, f.eks. at det ikke nødvendigvis er det samme program der er installeret på alle computere.
Og tro mig, der er ingen der er bedre til at skifte device end børn og teenagere. Problemet ligger hos de voksne, her både forældre og lærere. De uge mennesker er som udgangspunkt lige glade med produktmærket. Det er noget de lærer af de voksne. Hvem er det vi voksne spørger til råds, når vi ikke kan finde ud af telefonen? Ungerne naturligvis. De er langt bedre i stand til at sætte sig ind i nye teknologier.
Samtidigt skal undervisningen i de større klasser understøtte, at eleverne lærer at tage stilling selv. F.eks. skal de tage stilling til spørgsmålet om fri og open source software versus kommerciel og proprietær software. De skal lære at tage stilling til piratkopiering, og de skal lære om ophavsret- (og vrang). Hvorfor skrive copyright, når copyleft er bedre? Alle skoleelver kender til copyright, men hvorfor ikke creative commons?
Lad os få holdningerne ind i IT-undervisningen. Det vil gavne både på kort og langt sigt.
Babylonsk forvirring om skole-it http://www.version2.dk/blog/babylonsk-forvirring-om-skole-it-54994
Folkeskolerne er udfordret på økonomien, samtidig med at der forventes mere IT. I den seneste tid har der været en række emner til diskussion i medierne, som alt i alt handler om balancen mellem forældrenes og kommunens økonomi.
Kampen står i den forbindelse mellem to overordnede strategier:
- Eleverne skal selv medbring it-udstyr (Bring your own device (BYOD))
- Udlevere IT-udstyr til eleverne, typisk i form af en Ipad
Den økonomiske slagside for svagt stillede familier Hvis skolen vælger at eleverne selv skal medbringe udstyret, udsætter det svagt stillede familier for et enormt pres. Det er faktisk en økonomisk udfordring for lavtlønnede eller forældrer på dagpenge at skulle udstyre to til tre børn med computere.
Lav en billig skole-PC med open source http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/10/01/122347.htm
Forening: BYOD i folkeskolen er et problem http://www.version2.dk/artikel/forening-byod-i-folkeskolen-er-et-problem-68851
Microsoft udleverer gratis software
Med hensyn til software har det endnu en gang været fremme, at Microsoft forærer elever og lærere gratis software. Set i den økonomiske sammenhæng må vi byde initiativet velkommen, men er det nu også en god ide, at lade Microsoft installere software på alle computere, og på hvilke vilkår sker det? Skaber vi på denne måde en forlængelse af den "vendor lock-in" vi har siddet med i mange år?
Microsoft sætter sig tungt på skolerne: Giver gratis Office til studerende http://www.computerworld.dk/art/232021
Google leverer en komplet skoleplatform
Et alternativ til software fra Microsoft er muligheden for at benytte Google Docs m.v. og Google er endnu kommet med en ny mulighed, nemlig Google Education, som er en komplet pakke af løsninger til skolesektoren. Men måske med denne løsning, skaber vi så ikke bare et nyt monopol?
Google giver lærere og elever ubegrænset plads i skyen http://www.version2.dk/artikel/google-giver-laerere-og-elever-ubegraenset-plads-i-skyen-68869
Holbæk-skoler erstatter Office med Google http://www.version2.dk/artikel/holbaek-skoler-erstatter-office-med-google-68687
Jeg tror ikke der er en entydig løsning, som kan og skal bruges af alle skoler. Men jeg synes at der skal lægges en overordnet politik på området, så kommunerne har nogle retningslinjer eller rammer, som de kan agere ud fra.
Efter min mening ligger problemet et helt andet sted, nemlig hos skoleledelsen og lærerne. Hvor er de grundlæggende pædagogiske principper for IT-undervisning? Jeg kender ingen skoler som har en strategi for IT-undervisning. Til gengæld har jeg kendskab til lærere, som, når de bliver spurgt om hvilken computer de anbefaler, siger "Det har jeg ingen mening om, men en Mac går man jo aldrig galt i byen med". Dermed er lærererne medvirkende til at lægge et pres på specielt de elever, som kommer fra svage familier. Familier som for det første ikke er i stand til at sige fra, men som heller ikke har reel mulighed for at efterkomme deres børns ønsker.
Undervisningen skal ændres, så der ikke undervises i brugen af et konkret produkt, men i højere grad i brugen af teknologi i det hele taget. Ungerne skal lære regneark, ikke Excel. Og det kan lade sig gøre, men det forudsætter at skoleledelsen vil det, og at lærerne gider det. Mange steder har skoleledelsen ingen mening om emnet, og lærererne har mange andre ting at koncentrere sig om, så det ender ofte med den letteste løsning, nemlig det de selv bruger der hjemme: Word og Excel.
Undervisningsmaterialet som benyttes er billigt og ofte (uden at nogen er opmærksomme på det) inddirekte betalt af Microsoft gennem partnere. Folkeskolens undervisningsmateriale skal ikke repræsentere en enkelt leverandør af hverken software eller hardware. Materialet skal være lavet inden for de pædagogiske linjer, som den danske folkeskole står for. Derfor skal materialet udvikles af danske lærere og forfattere, måske i regi af lærerforeningen og KL.
Uanset om eleverne selv medbringer sit eget udstyr eller udstyret udleveres af skolen, skal undervisningen sikre, at eleverne lærer at gebærde sig i et samfund, hvor de vil komme ud for forskellige krav, f.eks. at det ikke nødvendigvis er det samme program der er installeret på alle computere.
Og tro mig, der er ingen der er bedre til at skifte device end børn og teenagere. Problemet ligger hos de voksne, her både forældre og lærere. De uge mennesker er som udgangspunkt lige glade med produktmærket. Det er noget de lærer af de voksne. Hvem er det vi voksne spørger til råds, når vi ikke kan finde ud af telefonen? Ungerne naturligvis. De er langt bedre i stand til at sætte sig ind i nye teknologier.
Samtidigt skal undervisningen i de større klasser understøtte, at eleverne lærer at tage stilling selv. F.eks. skal de tage stilling til spørgsmålet om fri og open source software versus kommerciel og proprietær software. De skal lære at tage stilling til piratkopiering, og de skal lære om ophavsret- (og vrang). Hvorfor skrive copyright, når copyleft er bedre? Alle skoleelver kender til copyright, men hvorfor ikke creative commons?
Lad os få holdningerne ind i IT-undervisningen. Det vil gavne både på kort og langt sigt.
torsdag den 18. juli 2013
Bruxelles skoler bruger også open source
Studerende og lærere på 160 gymnasieskoler i Bruxelles regionen er begyndt at benytte open source software. Siden April måned har regionens IT-afdeling hjulpet skolerne med at modernisere computere, klasselokaler, elektroniske tavler og netværk. Projektet indeholder også et skifte til open source baserede programmer som LibreOffice og Thunderbird (e-mail).
https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/open-source-tablets-and-pcs-schools-brussels-region
https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/open-source-tablets-and-pcs-schools-brussels-region
Etiketter:
Belgien,
Bruxelles,
LibreOffice,
Open source,
skole,
Skoler,
undervisning
torsdag den 11. juli 2013
Frankrig: Højere uddannelser SKAL bruge fri software
Det franske parlament har vedtaget en lov, som bestemmer at når højere uddannelser tilbyder digitale services og undervisningsressourcer, skal det primært være baseret på open source software. Loven er vedtaget i begge parlamentets kamre og siden godkendt af regeringen.
Det er første gang i Frankrig, at open source bliver skrevet ind i loven som det foretrukne, men forventningen er, at der fremover vil komme flere områder til, hvor open source bliver et krav.
https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/french-parliament-makes-free-software-law-higher-education
Det er første gang i Frankrig, at open source bliver skrevet ind i loven som det foretrukne, men forventningen er, at der fremover vil komme flere områder til, hvor open source bliver et krav.
https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/french-parliament-makes-free-software-law-higher-education
Etiketter:
Frankrig,
Open source,
skole,
skole-IT,
Skoler,
uddannelse,
undervisning
fredag den 5. juli 2013
Linux i skolen - et år efter
Dette interview (på engelsk) fortæller hvordan en skole i England med succes har skiftet alle Windowsmaskiner ud med Linux.
Malcolm Moore er netværks- og systemadministrator på Westcliff High School for Girls Academy i det sydøstlige England.
Interview: http://dot.kde.org/2013/07/04/year-linux-desktop
Et par oversatte citater:
Malcolm Moore er netværks- og systemadministrator på Westcliff High School for Girls Academy i det sydøstlige England.
Interview: http://dot.kde.org/2013/07/04/year-linux-desktop
Et par oversatte citater:
Motivationen var oprindeligt både omkostninger og filosofi, forstået på den måde, at pengene altid er en begrænsning (politikere forstår åbenbart ikke udtrykket "Hvis du synes uddannelse er dyrt, så prøv uvidenhed i stedet").
Penge brug på at promovere Windows og Microsoft Office overfor elever kan bruges bedre på gammeldags ting, som f.eks. undervisning. Samtidig og helt tilfældigt smed Storbritanniens regering de gamle læringsmål, som langt hen ad vejen gik på at lære eleverne at bruge Microsoft Office, i skraldespanden, og erstattede dem med nye læringsmål, som går mere på at lære eleverne at bruge computeren aktivt i studierne. Det gjorde at vi fra starten var foran på point, om man så må sige.
Når du først en gang er kommet væk fra misforståelsen om at computer = Windows, og faktisk begynder at tænke over det, så opvejer fordelene så rigeligt ulemperne.
Den sædvanlige karrusel med at udskifte 400 elev-PC'ere hvert 3. eller 4. år er en uudholdelig omkostning. Med vores foreløbige resultater har jeg planer om at lade vores maskiner køre til de falder fra hinanden!
Det ville være løgn, hvis jeg sagde at alt var foregået uden problemer - det gjorde det ikke!
Har det givet mig søvnløse nætter, ja. Har det været ved at drive mig til vandvid? Absolut. Om jeg vil gøre det igen? Uden tøven!Westcliff High School for Girls : http://www.whsg.info/
Etiketter:
England,
Internationalt,
Linux,
Open source,
Skoler,
undervisning
tirsdag den 14. maj 2013
Om at bruge GNU/Linux på læreruddannelsen
Ole Holm Frandsen har skrevet en tankevækkende artikel om at bruge Linux på læreruddannelsen. Ole indleder således:
Er i skrivende stund midt i tyverne og igang med med mit sidste år på læreruddannelsen (linjefag i matematik, fysik/kemi og geografi), som ligesom andre studier og undervisningsformer bliver mere og mere baseret på IT og andre informations teknologier. Derudover stiller mit (forhåbentligt) kommende arbejde som lærer også større krav end nogensinde før til hvad vi skal bruge af nye teknologier i undervisningen, disse kaldes populært information- og kommunikations teknologier (IKT). Mere og mere undervisningsmateriale bliver digitaliseret eller er digitalt og det nye buzzword eller new-and-fancy er tablets og i mit tilfælde i forbindelse med undervisningen.Læs hele artiklen her: https://www.linux.dk/2012/12/18/om-at-bruge-gnulinux-pa-laereruddannelsen/
Abonner på:
Opslag (Atom)



