Frankrigs open source politik er med til at skabe et bedre marked for franske it-leverandører, siger Didier Tranchier, professor i Innovation ved forskningsinstitut Institut Mines-Telecom.
Professor Tranchier, som underviser og investerer i højteknologiske virksomheder, talte på konferencen Mindtrek OpenMind i Tampere, Finland i september. "Åbne data, åbent indhold og open source har dybe rødder i Frankrig", siger Tranchier. "
Ifølge Tranchier, der er en direkte sammenhæng mellem regeringens politik og den hurtige vækst i open source firmaer.
En rapport fra handelsorganisationen Conseil National du Logiciel Libre, der repræsenterer omkring 300 IT-virksomheder, ansætter den samlede omsætning hos medlemmerne til ca. 2,5 milliarder EUR - eller 6% af den samlede omsætning af Frankrigs samlede software- og IT-virksomheder. "I 2013 havde Frankrigs open source-sektor allerede omkring 30.000 ansatte, og så sine indtægter vokse omkring 68%", udtaler Tranchier.
Læs mere: https://joinup.ec.europa.eu/node/146373
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
Viser opslag med etiketten open government. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten open government. Vis alle opslag
fredag den 16. oktober 2015
mandag den 30. marts 2015
I Indien er open source det foretrukne valg
Indien har valgt at alle IT-indkøb i i det offentlige fremover som udgangspunkt skal være open source.
Tilsvarende lovgivning er tidligere set andre steder i verden, men det bemærkelsesværdige ved beslutningen i Indien er, at det gælder såvel indkøb af nye systemer, men også ved opgradering af eksisterende systemer.
Samtidig etablerer Indiens regering en supportorganisation, som skal sikre at overgangen til open source kan ske uden store problemer.
Læs mere: http://www.computerworlduk.com/blogs/open-enterprise/india-oss-3605745/
Tilsvarende lovgivning er tidligere set andre steder i verden, men det bemærkelsesværdige ved beslutningen i Indien er, at det gælder såvel indkøb af nye systemer, men også ved opgradering af eksisterende systemer.
Samtidig etablerer Indiens regering en supportorganisation, som skal sikre at overgangen til open source kan ske uden store problemer.
Læs mere: http://www.computerworlduk.com/blogs/open-enterprise/india-oss-3605745/
tirsdag den 4. februar 2014
Strategisk udnyttelse af open source
Storbritannien
Siden 2010 har den offentlige sektor i Storbritannien brugt over 200 millioner pund på Microsofts office-pakke alene. Det vil Francis Maude, som er Minister for Cabinet Office, nu gøre noget ved.
Blandt andet nævner han muligheden for at skifte Microsoft office ud med software, som kan lave open source dokumenter (ODF). Det kan eksempelvis være LibreOffice, som er gratis at bruge.
DR - Storbritannien vil smide store IT-firmaer på porten: http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/01/29/151308.htm
Tilsvarende danske beregninger foretaget i denne rapport fra 2011 (Zangenberg rapporten: http://digitaliser.dk/resource/1268103/ ) antyder en mulig besparelse på mellem 78 og 97 mio årligt. Beløbet dækker dog kun de rå licensbesparelser, og indregner altså ikke de øvrige fordele, men nævner at besparelsen blot er en af flere fordele ved open source:
Man kan vælge en open source-strategi inden for et område af flere grunde:
http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx
Rapporten omtaler ikke open source direkte, men anbefaler at der ved indkøb af offentlige IKT-løsninger, indregnes samfundsmæssige nytteværdier, og altså ikke alene den kontante indkøbspris. Anbefaling #8: Offentlige indkøb skal fremme salg af innovative IKT-løsninger med eksportpotentiale. Ja der tales ligefrem om at det offentlige skal investere i prækommercielle løsninger, altså løsninger som endnu ikke er produktionsmodne.
http://www.digi.no/926944/la-det-offentlige-prove-og-feile
Lidt lommefilosofi
I Danmark er der ca. 835.000 offentligt ansatte, (727.000 omregnet til fuldtidsstillinger). Lad os så antage at ca. halvdelen af de ansatte er funktionærer med en arbejds-PC.
Det giver sammenlagt 417.500 medarbejdere med en Windows-PC, hvor der efter al sandsynlighed er installeret Microsoft Office.
Prisen for en Microsoft Office kan end ikke Microsoft oplyse (jvnf. Konkurrencestyrelsens rapport fra 2009: http://www.kfst.dk/Indhold-KFST/Publikationer/Dansk/2009/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2009/Markedet%20for%20kontorsoftware%2012082009%20analyse.pdf )
Af konkurrencestyrelsens tal fremgår det, at prisen nok ligger i omegnen af 640 kroner årligt, og at det offentlige sammenlagt betaler ca. 80 mio. kroner årligt.
Samtidigt i Italien...
Den italienske regering har besluttet at open source skal have forrang frem for kommerciel software ved offentlige indkøb.
https://opensource.com/government/14/1/italy-open-source-software-procurements
På Europæisk plan er der lavet en beregning, som antyder at open source sammenlagt bidrager med 450 milliarder Euro om året
Kilde: http://www.openforumacademy.org/library/ofa-research/first-conference-proceedingsA4.pdf
Siden 2010 har den offentlige sektor i Storbritannien brugt over 200 millioner pund på Microsofts office-pakke alene. Det vil Francis Maude, som er Minister for Cabinet Office, nu gøre noget ved.
Blandt andet nævner han muligheden for at skifte Microsoft office ud med software, som kan lave open source dokumenter (ODF). Det kan eksempelvis være LibreOffice, som er gratis at bruge.
DR - Storbritannien vil smide store IT-firmaer på porten: http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/01/29/151308.htm
Tilsvarende danske beregninger foretaget i denne rapport fra 2011 (Zangenberg rapporten: http://digitaliser.dk/resource/1268103/ ) antyder en mulig besparelse på mellem 78 og 97 mio årligt. Beløbet dækker dog kun de rå licensbesparelser, og indregner altså ikke de øvrige fordele, men nævner at besparelsen blot er en af flere fordele ved open source:
Man kan vælge en open source-strategi inden for et område af flere grunde:
- For at spare penge
- For at få netop den funktionalitet man har behov for
- For at undgå uhensigtsmæssig afhængighed af en enkelt leverandør
- For at sikre konkurrence
- For at få fleksibilitet i forhold til fremtidige behov
- For at få en række fordele knyttet til genbrug af software – bl.a. standardisering af forretningslogik.
- For at opnå ejerskab af produktet, så udviklingen sker ud fra brugernes behov, frem for leverandørens økonomi
For at opnå hurtig og fleksibel udvikling (innovation), uafhængigt at leverandørers planer - For at opnå øget samfundsmæssig nytteeffekt, f.eks. i form af øget beskæftigelse.
http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx
Rapporten omtaler ikke open source direkte, men anbefaler at der ved indkøb af offentlige IKT-løsninger, indregnes samfundsmæssige nytteværdier, og altså ikke alene den kontante indkøbspris. Anbefaling #8: Offentlige indkøb skal fremme salg af innovative IKT-løsninger med eksportpotentiale. Ja der tales ligefrem om at det offentlige skal investere i prækommercielle løsninger, altså løsninger som endnu ikke er produktionsmodne.
Men i Danmark nationale IT-strategi nævnes open source ikke med et eneste ord?
http://www.digst.dk/Digital-velfaerd/~/media/Files/Velf%C3%A6rdsteknologi/Strategi%20for%20digital%20velf%C3%A6rd/digital_velfaerd.pdfEn norsk kommentar foreslår ligefrem, at frem for at tale om øget offentlig digitalisering, skal vi vende bøtten, og snakke om offentlig innovation.
http://www.digi.no/926944/la-det-offentlige-prove-og-feile
Lidt lommefilosofi
I Danmark er der ca. 835.000 offentligt ansatte, (727.000 omregnet til fuldtidsstillinger). Lad os så antage at ca. halvdelen af de ansatte er funktionærer med en arbejds-PC.
Det giver sammenlagt 417.500 medarbejdere med en Windows-PC, hvor der efter al sandsynlighed er installeret Microsoft Office.
Prisen for en Microsoft Office kan end ikke Microsoft oplyse (jvnf. Konkurrencestyrelsens rapport fra 2009: http://www.kfst.dk/Indhold-KFST/Publikationer/Dansk/2009/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2009/Markedet%20for%20kontorsoftware%2012082009%20analyse.pdf )
Af konkurrencestyrelsens tal fremgår det, at prisen nok ligger i omegnen af 640 kroner årligt, og at det offentlige sammenlagt betaler ca. 80 mio. kroner årligt.
Samtidigt i Italien...
Den italienske regering har besluttet at open source skal have forrang frem for kommerciel software ved offentlige indkøb.
https://opensource.com/government/14/1/italy-open-source-software-procurements
På Europæisk plan er der lavet en beregning, som antyder at open source sammenlagt bidrager med 450 milliarder Euro om året
Kilde: http://www.openforumacademy.org/library/ofa-research/first-conference-proceedingsA4.pdf
tirsdag den 31. december 2013
Jeg har en drøm!
Her omkring jul og nytår sidder vi ofte og kigger tilbage på det år som er ved at være brugt op, og måske kigger vi også lidt fremad mod det nye år. Måske ønsker vi med et nytårsfortsæt at gøre det nye ubrugte år lidt bedre end det aflagte, slidte år vi går ud af.
Jeg har en drøm...
Jeg har et ønske til 2014:
Jeg ville ønske at den offentlige sektor i Danmark vil begynde at tage open source alvorligt.
Danmark har faktisk en helt officielt digitaliseringsstrategi. http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi . Hvor mange gang tror du open source software er nævnt i den? Deprimerende nul gange.
Danmark har desuden en "national handlingsplan for open government" http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/Ny-national-handlingsplan-for-open-government#! og Danmark er da også medlem af Open Government Partnership (OGP) http://www.opengovpartnership.org .
OGP er en international organisation, hvor mere end 50 lande samarbejder om
Læser du den nationale danske strategi http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/~/media/Files/Styring/Danmark_Open%20Government%20Handlingsplan%202013-2014_DA_1-sidet%20print.pdf møder du begrebet open source deprimerende nul gange, og det på trods af, at det på den internationale side fremgår at Danmark satser på netop open source http://www.opengovpartnership.org/blog/blog-editor/2012/09/17/national-open-government-camp-denmark . Men open source er måske ikke helt så stuerent her hjemme som i udlandet?
Jeg ville ønske at danske politikere og embedsmænd vil begynde at tage open source software alvorligt, lige som det med store fordele sker i Tyskland, Frankrig, Italien. Ja faktisk alle europæiske lande, bortset fra Danmark, er i gang med at indarbejde open source som en del af den nationale it-strategi.
Vi har da også nogle rigig gode eksempler fra den hjemlige andedam:
"Videncenter for open source og åbne standarder" er nedlagt http://digitaliser.dk/network/1284272? .
"Ekspertudvalget om åbne standarder" er nedlagt. http://www.digst.dk/Arkitektur-og-standarder/Standardisering/Ekspertudvalget-om-aabne-standarder.aspx
Jeg har en drøm om at Danmark bliver open source.
Godt nytår
Jeg har en drøm...
Jeg har et ønske til 2014:
Jeg ville ønske at den offentlige sektor i Danmark vil begynde at tage open source alvorligt.
Danmark har faktisk en helt officielt digitaliseringsstrategi. http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi . Hvor mange gang tror du open source software er nævnt i den? Deprimerende nul gange.
Danmark har desuden en "national handlingsplan for open government" http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/Ny-national-handlingsplan-for-open-government#! og Danmark er da også medlem af Open Government Partnership (OGP) http://www.opengovpartnership.org .
OGP er en international organisation, hvor mere end 50 lande samarbejder om
- Citizen Participation
- Corporate Accountability
- E-Government
- Open Data
Læser du den nationale danske strategi http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/~/media/Files/Styring/Danmark_Open%20Government%20Handlingsplan%202013-2014_DA_1-sidet%20print.pdf møder du begrebet open source deprimerende nul gange, og det på trods af, at det på den internationale side fremgår at Danmark satser på netop open source http://www.opengovpartnership.org/blog/blog-editor/2012/09/17/national-open-government-camp-denmark . Men open source er måske ikke helt så stuerent her hjemme som i udlandet?
Jeg ville ønske at danske politikere og embedsmænd vil begynde at tage open source software alvorligt, lige som det med store fordele sker i Tyskland, Frankrig, Italien. Ja faktisk alle europæiske lande, bortset fra Danmark, er i gang med at indarbejde open source som en del af den nationale it-strategi.
Vi har da også nogle rigig gode eksempler fra den hjemlige andedam:
- T!NG er et formelt samarbejde mellem en lang række danske kommuner på biblioteksområdet http://ting.dk/.
- OS2 er et fælleskommunalt open source-samarbejde http://os2web.dk/ . Udgangspunktet var oprindeligt kun at samarbejde om kommunale hjemmesider bygget på Drupal, men der er efterhånden en række projekter, som ikke har direkte sammenhæng med hjemmesiderne.
- Valghalle er et open source projekt, oprindeligt udviklet af Aarhus Kommune http://www.kl.dk/Administration-og-digitalisering/Aarhus-Kommune-prasenterer-Valhalla---et-system-til-online-rekruttering-af-tilforordnede-id84514/ et Open Source system til at understøtte arbejdet med at rekruttere valgtilforordnede.
"Videncenter for open source og åbne standarder" er nedlagt http://digitaliser.dk/network/1284272? .
"Ekspertudvalget om åbne standarder" er nedlagt. http://www.digst.dk/Arkitektur-og-standarder/Standardisering/Ekspertudvalget-om-aabne-standarder.aspx
Jeg har en drøm om at Danmark bliver open source.
Godt nytår
Etiketter:
Danmark,
drøm,
OGP,
open government,
Open Government Partnership,
Open source,
åbne standarder
Abonner på:
Opslag (Atom)