Viser opslag med etiketten Open Government Partnership. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Open Government Partnership. Vis alle opslag

torsdag den 23. juli 2015

Frankrig offentliggør handlingsplan for "åbenhed"

Den franske regering har netop offentliggjort sin første "Open Government National Action Plan", som synes meget ambitiøs.

Blandt andet planlægger Frankrig at øge åbenheden omkring f.eks. "offentlige indkøb", "evaluering af politikker", "bidrag til udviklingshjælp" samt "forhandlinger om internationale handelsaftaler". Men der er meget mere end det.

På teknologi-siden omhandler handlingsplanen konkrete tiltag omkring mange emner, f.eks. "Åbne data", "Åbne beregnings- og simuleringsmodeller", "Transformere statens teknologiske ressourcer til en åben platform" o.s.v.

I alt er der 26 konkrete tiltag, som hver især er tildelt til et ministerium og har en fastlagte målsætninger.

Læs mere om handlingsplanen her: https://joinup.ec.europa.eu/node/144717 og her: http://www.opengovpartnership.org/country/france

Den tilsvarende danske handlingsplan er udløbet, og nogen har åbenbart glemt at lave en ny. Den danske handlingsplan, som altså er udløbet, omhandler stort set kun to områder, nemlig offentliggørelse af data samt øget digitalisering (besparelser). Seneste fremdriftsrapport er mere end halvandet år gammel, og synes at henvise til den FORRIGE handlingsplan(?).

Læs mere om den danske handlingsplan her: http://www.opengovpartnership.org/country/denmark

tirsdag den 31. december 2013

Jeg har en drøm!

Her omkring jul og nytår sidder vi ofte og kigger tilbage på det år som er ved at være brugt op, og måske kigger vi også lidt fremad mod det nye år. Måske ønsker vi med et nytårsfortsæt at gøre det nye ubrugte år lidt bedre end det aflagte, slidte år vi går ud af.

Jeg har en drøm...
Jeg har et ønske til 2014:
Jeg ville ønske at den offentlige sektor i Danmark vil begynde at tage open source alvorligt.

Danmark har faktisk en helt officielt digitaliseringsstrategi. http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi . Hvor mange gang tror du open source software er nævnt i den? Deprimerende nul gange.

Danmark har desuden en "national handlingsplan for open government" http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/Ny-national-handlingsplan-for-open-government#! og Danmark er da også medlem af Open Government Partnership (OGP) http://www.opengovpartnership.org .

OGP er en international organisation, hvor mere end 50 lande samarbejder om
  • Citizen Participation
  • Corporate Accountability
  • E-Government
  • Open Data
En vital del af OGP er åbne data og open source.

Læser du den nationale danske strategi http://www.digst.dk/Servicemenu/Nyheder/Nyhedsarkiv/Digitaliseringsstyrelsen/2013/~/media/Files/Styring/Danmark_Open%20Government%20Handlingsplan%202013-2014_DA_1-sidet%20print.pdf møder du begrebet open source deprimerende nul gange, og det på trods af, at det på den internationale side fremgår at Danmark satser på netop open source http://www.opengovpartnership.org/blog/blog-editor/2012/09/17/national-open-government-camp-denmark . Men open source er måske ikke helt så stuerent her hjemme som i udlandet?

Jeg ville ønske at danske politikere og embedsmænd vil begynde at tage open source software alvorligt, lige som det med store fordele sker i Tyskland, Frankrig, Italien. Ja faktisk alle europæiske lande, bortset fra Danmark, er i gang med at indarbejde open source som en del af den nationale it-strategi.

Vi har da også nogle rigig gode eksempler fra den hjemlige andedam:
Men hvor er statsforvaltningen henne?
"Videncenter for open source og åbne standarder" er nedlagt http://digitaliser.dk/network/1284272? .
"Ekspertudvalget om åbne standarder" er nedlagt.  http://www.digst.dk/Arkitektur-og-standarder/Standardisering/Ekspertudvalget-om-aabne-standarder.aspx

Jeg har en drøm om at Danmark bliver open source.

Godt nytår