Viser opslag med etiketten politik. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten politik. Vis alle opslag

torsdag den 25. april 2019

Når 'det offentlige' køber ind

Undertitlen kunne være: "sker det med bind for øjnene".

Det har været fremme at Københavns Kommune antageligt skal have spildt en masse penge på at indkøbe Office-licenser, uden at tage dem i brug med det samme. Hele sagen afvises af Københavns Kommune med forskellige forklaringer.

Det er fair nok.

Citat fra Berlingske:
"Københavns Kommune har anvendt millioner af kroner på IT-software, der blev købt og betalt for så at samle digitalt støv i mange måneder. Millioner ud af vinduet, siger ekspert."
Svaret fra Københavns Kommune (i korte træk):
"Det  er Koncern  IT’s  vurdering,  at  Københavns  Kommune  har  foretaget  det økonomisk mest fordelagtige indkøb af Office 365."
Hele sagen afdækker dog en række forhold, som gør sig gældende når offentlige myndigheder køber software hos Microsoft. Da jeg læste artiklen i Berlinske og efterfølgende svaret (fra Koncern-IT til Økonomiudvalget), faldt det mig ind, at jeg har hørt historien før:

Når det offentlige køber kontorsoftware, sker det helt og aldeles på Microsofts vilkår. Vi talte rigtig meget om det omkring 2006-2009, hvor vi havde diskussionen om de famøse åbne standarder.

Citat fra "Orientering til Økonomiudvalget om Office 365":
"Den benyttede model for indkøb af licenser er således Microsofts markedsmodel, som Koncern IT ikke har kunne finde eksempler på, er blevet fraveget.

Derudover har Koncern IT før anskaffelsen af Office 365 undersøgt markedet for andre produkter som eventuel kunneanvendes som kontorpakke, men reelt fandtes der ikke alternativer til Microsoft. Der er altså tale om, at Microsoft har en monopollignende status på markedet for kontorpakker, hvorfor forhandlingsudgangspunktet som følge deraf er vanskeligt."
og ...
"Den valgte aftale på SKI 02.06-samlet forventet udgift over 6 år ca. 172 mio. Kr."
I 2009 afleverede Konkurrencestyrelsen sin rapport til Folketinget om markedet for kontorsoftware. Den gang var konklussionen, at Microsoft dominerer markedet, og at der reelt ikke findes alternativer.

Nu kommer det så frem, at der i de mellemliggende 10 år, ikke er sket noget som helst. Markedssituationen er fortsat til Microsofts fordel og til vores (skatteydere) ugunt.

Hvordan kan vi fortsætte med at lade stå til og bare lade som om at alt er godt? Hvorfor tager vi ikke fat om problemerne, og bruger de næste 10 år på at slippe af med de såkaldte bindinger? Jeg er sikker på at det godt kan betale sig. Der er simpelthen så mange penge på spil, at der vil være rigeligt til både at fjerne hindringerne og implementere en bedre og billigere løsning.

Citater fra Konkurrencestyrelsens rapport "Markedet for kontorsoftware" fra 2009:
"Microsoft har således en meget dominerende markedsposition. Denne meget do-minerende markedsposition har Microsoft haft i en årrække, hvor Microsofts kontorpakker har været baseret på proprietære formater. "
"Det fremgår fx af analyserne i denne rapport, at Microsoft – ud over at være den dominerende udbyder på markedet for kontorsoftware – også er den domineende udbyder på markederne for styresystemer og serversoftware, dvs. på de produkter, hvor der er tekniske bindinger ift. kontorsoftware,..."
"2006 var omsætningen på kontorsoftware på ca. 800 mio. kr., "
"Markedet er præget af en række markedsbarrierer (netværkseffekter, store udviklingsomkostninger, tekniske og praktiske barrierer), som gennem de seneste 10-15 år har gjort det svært for nye aktører at vinde markedsandele, selv om de anvender en række forskellige forretningsmodeller som fx lavprispakker, abonnementsordninger eller gratispakker. "
Artikel i Berlinske: https://www.berlingske.dk/samfund/koebenhavns-kommune-beskyldes-for-ekstremt-overforbrug-betalte-mere-end-ti

Office 365: Københavns Kommune har indgået den bedst mulige aftale: https://www.kk.dk/nyheder/office-365-koebenhavns-kommune-har-indgaaet-den-bedst-mulige-aftale

Konkurrencestyrelsens rapport "Markedet for kontorsoftware" fra 2009: https://www.kfst.dk/media/3010/markedet-for-kontorsoftware-12082009-analyse.pdf

søndag den 29. maj 2016

Rapport fra Rambøll anbefaler at Sverige fokuserer på open source

Den svenske regering har fået udarbejdet en rapport, som tydeligt anbefaler statsforvaltningen at øge brugen af open source.

Rapporten vurderer blandt andet Sverige if forhold til en række andre europæiske lande, herunder Danmark, på forskellige parametre. Blandt andet viser rapporten at både Danmark og Sverige er blandt de lande, hvor emnet har mindst politisk bevågenhed. Herudover er konklusionen at Sverige (og Danmark) ligger i bunden på stort set alle parametre.

Der er simpelthen for lidt bevågenhed og for lidt viden på området.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/node/151774
Hent hele rapporten: https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/ramboll_rapport_slutversion_-_internationell_utblick_oppen_programvara_31_mars_2016_pdf.pdf

torsdag den 10. marts 2016

USA har en open source politik i høring

Det Hvide Hus har foreslået at vedtage en Open Source Software politik gældende for hele regeringen, for at "støtte forbedret adgang til brugerudviklet kode udviklet til forbundsregeringen,". Formålet er at øge  brugen af og bidrag til open source software, som kan være brændstof for innovation, lavere omkostninger, og til gavn for offentligheden.

Kilde: https://sourcecode.cio.gov/
Og: https://www.whitehouse.gov/blog/2016/03/09/leveraging-american-ingenuity-through-reusable-and-open-source-software
Omtale: http://www.zdnet.com/article/the-us-government-buys-into-open-source-programming/ 

torsdag den 18. juni 2015

Politik

Så har vi stemt til Folketingsvalget. Husk at vi har de politikere, vi fortjener.
Jeg deltog i et valgmøde, arrangeret af blandt andre it-politisk forening, PROSA og IDA.

Hvis jeg skal  konkludere noget efter det møde, må det være at vores politikere (de tilstedeværende) var rørende enige om de fleste emner. Desværre har det senere vist sig at de ikke repræsenterede partiernes officielle politik men mere deres egen aktuelle stillingtagen til konkrete spørgsmål.

DF har f.eks. efterfølgende meldt ud, at de mener at der skal indføres MERE masseovervågning i det offentlige rum. Jeg bryder mig altså ikke om at Forsvarets Efterretningstjeneste skal have ansvaret for mere videoovervågning og nu også med ansigtsgenkendelse. Fy føj. Vi overhaler snart Nordkorea og Kina. Jeg håber så sandelig, at de øvrige partier har forstået at masseovervågning er en unødvendig krænkelse af din og min frihed.

En anden ting jeg lærte ved samme valgmøde er, at politikerne har viljen til at lytte og lære - og de har meget at lære. På et tidspunkt spurgte en af kandidaterne om ikke Danmark allerede har en open source strategi? Hint: jo Danmark har en strategi om IKKE at benytte for meget open source. Folketinget har nedlagte Komptencecenter for Software (også kaldet Softwarebørsen) og frataget Digitaliseringsstyrelsen deres mandat, hvilket må siges at være et tydeligt signal.

Hvis de positive toner fra valgmødet skal udmøntes i noget konkret,skal it sættes på den politiske dagsorden. Jeg vil foreslå Folketinget følgende konkrete tiltag:

  • Der nedsættes et udvalg under Folketinget, "IT udvalget". Udvalget kan f.eks.invitere forskellige interessenter til at fortælle medlemmerne om deres vinkler på emnet, og medlemmerne kan stille spørgsmål og dermed lære noget om forholdene. Udvalget skal også udveksle ideer og erfaringer med f.eks. Storbritannien, Frankrig og Tyskland for at høre om erfaringerne der.
  • Folketinget genetablerer det nedlagte "Kompetencecenter for (open source) software", sandsynligvis med en anderledes agenda i forhold til tidligere, for tiden har ændret sig.
  • Folketinget bestiller i Finansministeriet en "national businesscase" for øget brug af open source i det offentlige. Vi har behov for at kende de afledte samfundsmæssige effekter,hvor også erhvervslivets fordele og betalingsbalancen tages med i beregningerne. Hvor mange jobs kan derskabes i det private, hvis det offentlige begynder at tage open source alvorligt? En beregning tilsvarende den der blev lavet for åbne data i det offentlige. It-politil skal ses i sammenhæng med beskæftigelsespolitik, økonomisk politik og uddannelsespolitik. 
  • Open source skrives ind i Den Fællesoffentlige it-strategi som foretrukket frem for leverandørejet software.
  • Den fællesoffentlige indkøbspolitik (SKI og Standardkontrakterne) tilpasses, således at open source blive foretrukket.
  • Det skal være et krav ved offentlige it-indkøb, at indregne exit-omkostningerne i sammenligningsgrundlaget.
  • Kammeradvokaten får et kursus i open source licensforhold.

Andre prominente skribenter har foreslået en it-minister og en it-havarikommission.

Uanset hvad, så efterlyser jeg at vores politikere i Folketinget tager it alvorligt. At de tager stilling til tingene, i stedet for at overlade det til embedsmænd. Det ER svære og komplicerede emner, men som borger og vælger vil jeg tillade mig at kunne forlange at vores folkevalgte er i stand til at sætte sig ind i også komplicerede emner.

torsdag den 2. oktober 2014

Open source på den politiske dagsorden

I Hamborg har partiet "De Grønne" foreslået at bystyret i Hamborg skal gøre som München, nemlig skifte til open source.

Partiet fremhæver adskillige fordele ved et skifte:
"Skift til open source software aktiverer innovation og øger sikkerheden, og den kommunale administration skal udnytte dette, når de vælger IKT-løsninger. Vi ønsker at statuere et eksempel,"
siger Farid Müller, talsmand for partiet i Hamburg.
"Vi ønsker en exit-strategi for leverandørejet software, der bruges af Hamburgs administration."
De Grønne ønsker at påbegynde en exitstrategi for leverandørejet software:
"Digital suverænitet og  ​​fordelene ved open source skal drøftes."
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/hamburg-greens-call-switch-open-source

Hvordan får vi sat open source på den politiske dagsorden i Danmark? Måske er Aarhus Kommune i gang med at vise vejen med dette initiativ: http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/09/budgetforlig-i-med-open-source.html

tirsdag den 23. september 2014

Budgetforlig i med open source

Aarhus Kommune har i budgetforliget for 2015 et afsnit om open source. Det er spændende at open source nu begynder at interessere politikerne i andre sammenhænge end kortsigtede besparelser. Planen er at realisere gevinster over en længere årrække.
Open Source
Forligspartierne noterer sig, at Aarhus Kommune er godt på vej på Open Source-området, og at der er udarbejdet en handlingsplan for Open Source i Aarhus Kommune. Forligspartierne forventer, at der i de kommende år skabes målbare gevinster gennem satsningen på Open Source, og ser frem til at følge udviklingen som led i det samlede arbejde, der - som et element i den økonomiske politik - bliver igangsat for at synliggøre planlagte og realiserede effektiviseringsgevinster.
Det forudsættes derfor, at der i de kommende år via Open Source kan realiseres effektiviseringer på 1 mio. kr. i 2016, 2 mio. kr. i 2017 og 3 mio. kr. i 2018 og frem.

http://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Borgmesterens-Afdeling/Budget-og-Regnskab/Budgetforlig-2015/Budgetforlig-2015-2018-DOCX.PDF Afsnittet om open source finder du på side 28.
Læs kommunens notat om open source her: http://gambit.aakb.dk/opensource/Handlingsplan_for_OpenSource_i_Aarhus_Kommune.pdf.


Hvis du har kendskab til lignende forlig andre steder i landet, hører jeg gerne om det.

lørdag den 28. juni 2014

Schweizisk undersøge det økonomiske potentiale ved open source

Den schweiziske regering planlægger at kortlægge det økonomiske potentiale i de offentlige forvaltningers brug af open source software, når den føderale regering skal revidere sin strategi fra 2005.
Parlamentetsmedlem Edith Graf-Litscher, repræsentant for Sozialdemokratische Partei der Schweiz (SP) i Thurgau, ønsker at vide, om den føderale regering har betænkeligheder ved at vurdere open source mod proprietære alternativer. Hun sendte en liste med syv spørgsmål, bl.a. om regeringernes top-ti proprietære softwareleverandører, med angivelse af beløb, der bruges på licenser og vedligeholdelse. Hun ønsker også at vide, hvad den føderale regering gør for at øge samarbejdet med andre offentlige myndigheder, om brug af open source software. "Hvordan kunne en ledelsesstrategi udvikles, der involverer alle Schweiz 'offentlige forvaltninger?"

I en pressemeddelelse forklarer den schweiziske gruppe ”Digital Bæredygtighed”, at regeringens 2005-strategi har undladt at få offentlige myndigheder til at overveje open sourceløsninger mod leverandørejet software. Mange fortsætter med at bruge proprietære løsninger, og ifølge gruppen indkøbes uden om de offentlige indkøbregler oginteroperabilitet ignorere. Den føderale regerings standardkatalog nævner næsten udelukkende proprietær software, skriver gruppen ", selvom der i de fleste kategorier er brugbare open source alternativer".

Forsømte standard

Gruppen påpeger også, at de offentlige myndigheder forsømmer at understøtte Open Document Format (ODF), hvorved andre tvinges til at bruge proprietære produkter til at behandle regeringens elektroniske dokumenter.

Parlamentetsmedlem Christian Wasserfallen, der repræsenterer FDP, Die Liberalen i Bern, ønsker at den føderale regering undersøger de eksisterende og potentielle fremtidige makroøkonomiske konsekvenser af øget brug af open source software. Han ønsker også at vide, hvilke foranstaltninger den føderale regering kan tage for at øge potentialet for denne type af softwareløsninger.

Gruppeformændene peger på, at en undersøgelse fra 2006 anslår, at Europas offentlige forvaltninger kunne spare omkring 36 procent af deres it-omkostninger ved at øge deres brug af open source. En undersøgelse fra 2012 værdisætter de årlige besparelser ved open source i de europæiske lande til 114 milliarder euro, men at det samlede bidrag til den europæiske økonomi vil antage omkring 342 milliarder  Euro. "Disse undersøgelser viser det enorme økonomiske potentiale ved open source."

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/swiss-study-economic-potential-open-source

søndag den 22. september 2013

Kommunalvalg

Om ikke så længe skal vi til valgurnerne for at fortælle, hvem vi gerne vil have til at forvalte vores penge ude i de 98 kommuner. Kommunalvalg udemærker sig ved, at det ofte er lokale og vedrørende emner der er til debat.

Kan vi på nogen måde få sat IT og open source sat på den politiske dagsorden i valgkampen?

Måske, og vi kan da prøve. Det eneste der er at gøre, er at stille en masse fornuftige spørgsmål til byrådskandidaterne inden valget. Tag emnet op på valgmøder og i vælgerforeningerne. Hjælp med at klæde politikerne på til debatten.

Når I tager emnet op til debat, så pas endelig på at det ikke bliver et spareforslag. Open source er ikke gratis, og hvis kommunerne ønsker at øge brugen af open source software vil det kræve en højere grad af engagement. Formand for Prosa Niels Bertelsen beskriver det meget godt her: http://www.prosa.dk/aktuelt/nyhed/artikel/open-source-handler-om-at-nyde-og-yde-ogsaa-for-kommunerne/

Der findes en række rigtig gode eksempler på open source i kommunerne, og jeg vil her fremhæve en enkelt. En lang række kommuner har slået sig sammen i et samarbejde omkring open source løsninger. Det startede med at kommunerne samarbejdede om at lave hjemmesider med Drupal, men på det seneste er der blandt andet også kommet tale-til-tekst og CPR-data på programmet. Læs mere på OS2's hjemmeside http://www.os2web.dk/ .