- LibreOffice er blevet bedre til at håndtere BÅDE de formater som er implementeret i MS Office OG standardformatet OOXML
- Både tekstfremhævning og skyggeeffekt består ved import og eksport.
- Indstilling for, om tegnbaggrund i LibreOffice skal eksporteres som tekstfremhævning eller skyggeeffekt
- Overlappende kommentar-områder i doc-filer består ved import.
- Forbedret understøttelse af arcto i OOXML skrevet som drawingML
- Formler i Worddokumenter med Equation består som Math-formler
- Indstillinger for automatisk orddeling består ved import og eksport
- Tekstafstand til billeder består ved import og eksport
- I regneark består strukturerede tabelreferencer ved import og eksport
- I regneark er der tilføjet en række nye funktioner, som sikrer ensartethed mellem Excel og Calc.
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
Viser opslag med etiketten OOXML. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten OOXML. Vis alle opslag
mandag den 13. juli 2015
Bedre import og eksport af OOXML
LibreOffice 5.0 har en lang række forbedringer til håndtering af Word- og Excelfiler. Her er nogle af de vigtigste:
Etiketter:
eksport,
Excel,
import,
interoperabilitet,
Microsoft Office,
OOXML,
Word
onsdag den 23. juli 2014
Den egentlige årsag til at Storbritannien har besluttet at benytte ODF?
Briterne har jo været igennem nøjagtig
samme diskussion om standardernes modenhed som vi har i Danmark.
Briterne har også modtaget høringssvar fra Microsoft og Microsofts
partnere, som naturligvis priser OOXML til skyerne. Ligeledes har
lobbyister fra diverse open source fællesskaber banket på dørene
for at overbevise politikere og embedsmænd om det modsatte. Og de
britiske politikere har sikkert været mindst lige så forvirrede som
de danske politikere var i 2008, da sagen senest var oppe at vende i
Folketinget.
En ting er dog til forskel:
Briterne har taget et bredere
perspektiver i overvejelserne, end tilfældet var i Danmark i 2008,
hvilket måske skyldes at vi i imellemtiden har været igennem en
krise, som er uden sidestykke i nyere tid, og lignende recession er
ikke set i Europa siden depressionen i 30'erne.
Første skridt for Storbritannien var,
ligesom i Danmark, at beslutte sig for at gennemføre en hel masse
digitalisering og indføre selvbetjening i den offentlige sektor. Det
er der ikke noget usædvanligt i, for det sker i stort set alle
europæiske lande disse år. Det briterne så var, at sådanne
massive investeringer lige så godt kunne komme den hjemlige private
sektor til nytte, og dermed øge beskæftigelsen og skabe økonomisk
vækst. Det svarer til, når vi i Danmark sætter massive
anlægsinvesteringer i gang i krisetider. I Storbritannien startede
det med en beslutning, som blev kaldt "digital-by-default
agenda" https://www.gov.uk/government/publications/government-digital-strategy/government-digital-strategy.
hvor hovedformålet var digitalisering og øget selvbetjening, men
hvor en af forudsætningerne i strategien er, at opgaverne skal
brydes ned i mindre kontrakter og gives til de mindre virksomheder,
som normalt er for små til at indgå i større udbud. Netop den type
virksomheder er nemlig bedst til at skabe vækst i samfundet.
Samtidigt kom regeringen med en vejledning til de offentlige
myndigheder i indkøb og anvendelse af open source software, som de
kaldte "Open Source Procurement Toolkit" https://www.gov.uk/government/publications/open-source-procurement-toolkit.
Det har jeg skrevet om her http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/briterne-skifter-indkbsstrategi.html.
Lige præcis open source er nemlig også kendetegnet ved høj vækst.
Samlet set giver det en situation, hvor
briterne tager open source og åbne standarder alvorligt, ikke af
IT-tekniske årsager, men fordi det giver samfundsmæssig nytteværdi
langt ud over de indledende omkostninger. Der er i strategien lagt
stor vægt på uafhængighed af eksterne (altså amerikanske)
IT-virksomheder og deres praksis med at låse kunderne fast i en
bestemt teknologi. Det emne har jeg skrevet om tidligere http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/02/strategisk-udnyttelse-af-open-source.html.
Hvordan hænger det sammen med Danmark?
Konkurrencestyrelsen konkluderede i sin
rapport i 2009 at
Markedet er i høj grad domineret af Microsoft, som skønnes at have en markedsandel på mindst 90 pct.
og
Markedet er præget af en række markedsbarrierer (netværkseffekter, store udviklingsomkostninger, tekniske og praktiske barrierer), som gennem de seneste 10-15 år har gjort det svært for nye aktører at vinde markedsandele,...
og ikke mindst
De få leverandørskift er med til at give klare indikationer om, at markedet ikke er præget af velfungerende konkurrence.
Regeringens produktivitetsudvalg
"Vækstteamet for IKT og digital vækst" anbefalede i
januar 2014, at offentlige IT-indkøb i højere grad skal understøtte
danske virksomheders vækstmuligheder, blandt andet ved i højere
grad at benytte mindre virksomheder http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx.
Så den burde jo ligge på den flade
hånd: Smid OOXML på porten, tag ODF ind i varmen, og lad os skabe
nogle arbejdspladser i Danmark frem for i Kina, USA og andre
spændende steder.
Siden debatten i Folketinget har ingen,
hverken politikere eller embedsmænd, ønsket igen at stikke fingrene
i den vipserede. Det er simpelthen for farligt.
Den bevilling fra Folketinget, som
tidligere lå til grund for IT- og Telestyrelsens og siden
Digitaliseringsstyrelsen "Kompetencecenter for software",
er bortfaldet og Softwarebørsen er nedlagt.
Problemet i Danmark har været, at
softwareindustriens lobbyister i sin fik overbevist den daværende
regering, Folketinget og det meste af det nedsatte ekspertudvalg om,
at Microsoft Office og OOXML var mere modent end Open Office og ODF.
Det har siden vist sig, et end ikke Microsoft har været i stand til
at implementere den standard, de selv var med til at få
standardiseret. Det er den dag i dag ikke muligt at gemme dokumenter
fra Microsoft Office i formatet OOXML Strict, som er det
dokumentformat, som Folketinget m.fl. lagde så megen vægt på.
Så hva' gør vi nu, lille du?
Tja, måske er løsningen at finde
nogle dygtigere politikere, men det tror jeg nu ikke er en brugbar
løsning. I stedet skal vi måske begynde at lede blandt de
politikere vi kender, for et eller andet sted må der da være en
enkelt eller to, som forstår sammenhængen mellem offentlige indkøb
og dansk erhvervs- og beskæftigelsespolitik. Der må da et eller
andet sted være - bare en enkelt eller to - der kan se det
fornuftige i, i det mindste, at regne på det. Lad os da for pokker
få lavet en national business case, der kan fortælle hvad
nettoeffekterne for dansk økonomi vil være, frem for som hidtil,
kun at kigge på den enkelte IT-chefs etårige budgetter.
Men måske er briterne bare lidt
klogere end os?
Etiketter:
Folketinget,
ODF,
OOXML,
Storbritannien,
åbne standarder
tirsdag den 24. juni 2014
Open source hæmmet af OOXML
OOXML er det format som Microsoft benytter til at gemme kontordokumenter i XML-format, også kendt som DOCX, PPTX og XLSX.
Sammenblandingen af forældede og inkompatible versioner af OOXML, hindrer implementering i alternative open source kontorpakker, viser en undersøgelse offentliggjort på Open Source Observatory og Repository (OSOR). De forskellige OOXML versioner udgør også problemer for de offentlige forvaltninger, der bruger forskellige versioner af Microsoft Office, og uoverensstemmelserne skaber problemer med ældre dokumenter. OOXML-dokumentformatet hindrer altså interoperabilitet mellem kontorpakker.
Dokumentformatet udsætter udviklere af gratis og open source-software for ulemper, da de påtvinges at bruge tid på at programmere funktioner, der sikrer samarbejde med Microsoft Office, og ikke standarden. Undersøgelsen rapporterer om fri software-udvikleres arbejde 'trin-for-trin med at kontrollere udviklingen af deres software med forskellige versioner af den allestedsnærværende Microsoft Office. "I sidste ende vil disse filtre stadig kun leve op til et begrænset antal versioner af Microsoft Office, ikke den fulde OOXML standard."
Undersøgelsen citerer flere førende udviklere fra blandt andet Libre Office. For eksempel Svante Schubert, en af veteranerne i arbejdet med interoperabilitet i kontorpakker, siger: "Du kan udvikle en OOXML-kompatibel implementering, som omfatter alle de obligatoriske OOXML funktioner, men denne implementering vil meget sandsynligt ikke være kompatibel med de fleste af de OOXML-dokumenter, der er derude. "
Offentlige forvaltninger bør ikke stole på dokumentformatet citerer Björn Lundell, professor i datalogi ved universitetet i Skövde i Sverige. Blandingen af OOXML-versioner betyder, at open source kontorpakker ikke kan opnå tilstrækkelig interoperabilitet, siger han. Lundell siger, at hans test viser, at selv Microsoft ikke selv kan håndtere variationerne. I OSOR studiet opfordrer Lundell til en fornyet diskussion om dokumentformat. "Bare en henvisning til proprietær funktionalitet som det vises i forskellige versioner af Microsofts kontorpakke kan ikke bestå prøven."
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/open-source-hindered-ooxml-incompatibilities
Undersøgelsen: https://joinup.ec.europa.eu/elibrary/case/complex-singularity-versus-openness
Sammenblandingen af forældede og inkompatible versioner af OOXML, hindrer implementering i alternative open source kontorpakker, viser en undersøgelse offentliggjort på Open Source Observatory og Repository (OSOR). De forskellige OOXML versioner udgør også problemer for de offentlige forvaltninger, der bruger forskellige versioner af Microsoft Office, og uoverensstemmelserne skaber problemer med ældre dokumenter. OOXML-dokumentformatet hindrer altså interoperabilitet mellem kontorpakker.
Dokumentformatet udsætter udviklere af gratis og open source-software for ulemper, da de påtvinges at bruge tid på at programmere funktioner, der sikrer samarbejde med Microsoft Office, og ikke standarden. Undersøgelsen rapporterer om fri software-udvikleres arbejde 'trin-for-trin med at kontrollere udviklingen af deres software med forskellige versioner af den allestedsnærværende Microsoft Office. "I sidste ende vil disse filtre stadig kun leve op til et begrænset antal versioner af Microsoft Office, ikke den fulde OOXML standard."
Undersøgelsen citerer flere førende udviklere fra blandt andet Libre Office. For eksempel Svante Schubert, en af veteranerne i arbejdet med interoperabilitet i kontorpakker, siger: "Du kan udvikle en OOXML-kompatibel implementering, som omfatter alle de obligatoriske OOXML funktioner, men denne implementering vil meget sandsynligt ikke være kompatibel med de fleste af de OOXML-dokumenter, der er derude. "
Offentlige forvaltninger bør ikke stole på dokumentformatet citerer Björn Lundell, professor i datalogi ved universitetet i Skövde i Sverige. Blandingen af OOXML-versioner betyder, at open source kontorpakker ikke kan opnå tilstrækkelig interoperabilitet, siger han. Lundell siger, at hans test viser, at selv Microsoft ikke selv kan håndtere variationerne. I OSOR studiet opfordrer Lundell til en fornyet diskussion om dokumentformat. "Bare en henvisning til proprietær funktionalitet som det vises i forskellige versioner af Microsofts kontorpakke kan ikke bestå prøven."
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/open-source-hindered-ooxml-incompatibilities
Undersøgelsen: https://joinup.ec.europa.eu/elibrary/case/complex-singularity-versus-openness
torsdag den 29. maj 2014
OOXML-forbedringer i version 4.3
Den kommende version 4.3 indeholder en lang række forbedringer til måden LibreOffice håndterer import og eksport af Microsoft-formaterne docx, xlsx og pptx:
- Understøttelse for import af OOXML Strict i docx, xlsx og pptx. For flere oplysninger, se dette blogindlæg: https://mmohrhard.wordpress.com/2014/03/18/ooxml-strict-support-in-libreoffice/.
- Understøttelse af Temaskrifttyper: registrere og benytte de rigtige skrifttyper og bevare temaskrifttype. Se dette blogindlæg: http://blogs.igalia.com/jaragunde/2014/04/14/tales-of-libreoffice-interoperability-theme-fonts/ .
- Bevar temafarver på skrifttyper, afsnit og tabelceller.
- Bevar typografiattribut på figurer og tabeller.
- Bevar temafarver for linje og udfyldning på fugurer, herunder farveovergange.
- Bevar farveovergange for udfyldning, selvom visningen ikke er korrekt farveovergang fra eksporten.
- Gem indlejrede regneark, præsentationer osv. i docx-dokumenter.
- Bevar effekter på figurer og billeder, herunder 3D-effekter og kunstneriske effekter.
- Forbedret understøttelse for "Standard Document Tags":
- Repareret eksport af dato og checkbox kontroller
- Repareret import af kombinationsbokskontroller, genbrug dropdown kontrol og bevare alle andre former for opmærkning.
Etiketter:
4.3,
DOCX,
interoperabilitet,
LibreOffice 4.3,
OOXML,
pptx,
xlsx
tirsdag den 25. marts 2014
Understøttelse af OOXML Strict?
Når du bruger nyere versioner af Word eller Excel kan du indstille Microsoft Office til at benytte det dokumentformat, som hedder OOXML Strict. Det er det format, som Microsoft i sin tid lovede skulle være et åbent dokumentformat.
På grund af en forglemmelse har LibreOffice hidtil understøttet dette format. Det vil være tilfældet fremover fra og med version 4.2.3.
Se også denne artikel: https://mmohrhard.wordpress.com/2014/03/18/ooxml-strict-support-in-libreoffice/
På grund af en forglemmelse har LibreOffice hidtil understøttet dette format. Det vil være tilfældet fremover fra og med version 4.2.3.
Se også denne artikel: https://mmohrhard.wordpress.com/2014/03/18/ooxml-strict-support-in-libreoffice/
Etiketter:
interoperabilitet,
OOXML,
OOXML Strict,
åbne standarder
mandag den 30. september 2013
Tysk/Schweizisk projekt forlænges
En række tyske og Schweiziske offentlige myndigheder (OSB Alliance) har tidligere finansieret et projekt, som skulle forbedre interoperabiliteten med OOXML.
Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.
Du kan læse mere om det projekt her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.
Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang, nemlig indlejrede skrifttyper (http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html), er også gennemført nu.
Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.
Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('track changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.
Læs mere om projektet her:
https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project.
Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.
Du kan læse mere om det projekt her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.
Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang, nemlig indlejrede skrifttyper (http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html), er også gennemført nu.
Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.
Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('track changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.
Læs mere om projektet her:
https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project.
Etiketter:
Internationalt,
interoperabilitet,
München,
OOXML,
Ændringshåndtering
fredag den 20. september 2013
Tysk/Schweizisk projekt forlænges
En række tyske og Schweiziske offentlige myndigheder (OSB Alliance) har tidligere finansieret et projekt, som skulle forbedre interoperabiliteten med OOXML.
Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.
Du kan læse mere om det projekt her http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.
Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang (indlejrede skrifttyper: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html ), er også gennemført nu.
Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.
Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('tracking changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.
Læs mere om projektet her: https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project
Første fase blev finansieret af blandt andre München, Schweitz' justitsministerium og Frankrigs Kulturministerium. Sammenlagt har disse myndigheder finansieret udvikling af OOXML-initeroperabilitet for ca. 160.000 euro.
Du kan læse mere om det projekt her http://libreofficedk.blogspot.dk/2012/11/ooxml.html.
Projektet er afsluttet med stor succes, og det sidste punkt som ikke kunne implementeres i første om gang (indlejrede skrifttyper: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/06/libreoffice-41-vigtigste-nyhed.html ), er også gennemført nu.
Den samme kreds af myndigheder har besluttet at fortsætte den vigtige proces med at forbedre OOXML, og de har derfor valgt at fortsætte støtten.
Næste fase vil fokusere på at forbedre understøttelsen af ændringshåndtering ('tracking changes') ved udveksling af dokumenter mellem LibreOffice og Microsoft Office.
Læs mere om projektet her: https://joinup.ec.europa.eu/news/renewed-german-swiss-support-office-interoperability-project
Abonner på:
Opslag (Atom)