I 1970erne oplevede Danmark sammen med mange andre vestlige lande en betragtelig stigning i energipriserne, hvilket var resultatet af Den Arabiske Liga, som med Saudi Arabien i spidsen fra den ene dag til den anden, hævede olieprisen gevaldigt. Baggrunden var naturligvis, at den vestlige verden havde sat sig selv i en afhængihedssituation, hvor vi ikke var i stand til at overleve(!) På kort sigt, uden at importere olie fra den mellemøsten.
Jeg husker tydeligt de bilfri søndage og Uffe Elleman Jensen komme ud af badet og fortælle hvor vigtigt det var at spare på det varme vand.
Det var klart at der skulle gøres noget. Mange Europæiske lande intensiverede investeringer i atomkraft, og i Danmark investerede vi i bedre og mere effektiv isolering, samt i biogas og vind-energi. Samtidig blev Mærsk bedt om at tage ansvaret for, at der blev hevet noget gas op af Nordsøen.
Disse investeringer kunne hver i sær og isoleret set ikke betale sig. Den billigste løsning på kort sigt havde været fortsat at importere olie fra mellemøsten og kul fra Syd Afrika. Men i det store perspektiv gav det god mening.
Oven i kom et årti senere bevidstheden om at fosile brændstoffer måske ikke er den mest skånsomme måde at levere energi på. Alt sammen var det med til at overbevise danske politikere om, at der måtte investeres ud over dette og næste budget-år.
I dag når vi ser tilbage kan der nok ikke være nogen tvivl om, at det endte med at blive en god forretning. Hvor mange arbejdspladser har vindmølleproduktionen ikke bidraget med i perioden?
I dag er vi måske i en tilsvarende situation. Vi er blevet så afhængige af kommersiel software, at leverandørerne ser at de kan hæve priserne og stille betingelser som de lyster. Det kan de kun gøre på kort sigt hvis vi reagerer. Og de kan gøre det på langt sigt hvis vi ikke opdager det. Vi har allerede set de første signaler, hvor leverandører pludseligt har ændret betingelserne for deres software, på en sådan måde, at den endelige pris ender med at blive mangedoblet. Vi har det masser af eksempler, blandt andet hvor informationssystemer i trafikken pludseligt udløser brugerlicenser for bilister som kigger på et vejskilt, og hvor en branddetektor i et klasseværelse pludselig er en 'qualified user'.
Vi skal, lige som vi gjorde det i 70erne, sætte alt ind på at frigøre os fra den afhængighed, som med et sætter udenlandske firmaer i stand til at dræne vores samfundsøkonomi.
Det gælder ikke kun standardsoftware som Windows, Office og databaser, men også specialsoftware som NemID, Digital post og Borger.dk. Eksempler på, at vi har valgt leverandørejet software til nationens grundlæggende infrastruktur. Andre eksempler er statens og kommunernes fagsystemer og sygehusenes kliniske systemer, hvor leverandørerne stort set selv kan bestemme prisen.
Vi må og skal fremover ikke bare insistere men decideret kræve, at sådanne løsninger leveres uden afhængigheder til leverandørejet software og med en garanteret exit-pris. Programmerne skal udvikles ved hjælp af og som fri software og benytte åbne standarder.
Kun derved kan vi sikre uafhængighed i fremtiden, hvor det ikke er leverandørerne der bestemmer hvornår en given løsning skal opdateres eller skiftes ud. Og så vil det med al sandsynlighed føre til masser af nye arbejdspladser i Danmark.
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
onsdag den 29. juli 2015
fredag den 24. juli 2015
25.000 fejlrettelser
Siden LibreOffice så dagens lys den 28. september 2010 har der været konstant fokus på at få rettet de mange fejl, der var i OpenOffice.org.
Opgaven er endnu ikke afsluttet, og bliver det nok aldrig. IT-programmer uden fejl er utopi. Men statistikken lyver ikke, og antallet af fejlrapporter der er løst, har rundet 25.000.
Det svarer til lidt mere end 14 fejl per dag.
Statistikken: https://bugs.documentfoundation.org/report.cgi?y_axis_field=bug_status&query_format=report-table&product=LibreOffice&format=table&action=w
Opgaven er endnu ikke afsluttet, og bliver det nok aldrig. IT-programmer uden fejl er utopi. Men statistikken lyver ikke, og antallet af fejlrapporter der er løst, har rundet 25.000.
Det svarer til lidt mere end 14 fejl per dag.
Statistikken: https://bugs.documentfoundation.org/report.cgi?y_axis_field=bug_status&query_format=report-table&product=LibreOffice&format=table&action=w
torsdag den 23. juli 2015
Frankrig offentliggør skabeloner til indkøb af open source software
Den franske regering har offentliggjort en række skabeloner, der kan bruges af indkøbere af software, når de ønsker at anvende open source baserede it-løsninger. Skabelonerne omfatter klausuler om intellektuelle rettigheder, og præciserer detaljerne i open source software licenser.
Et centralt punkt er, at når et udbud offentliggøres, skal den offentlige indkøber understrege, at softwaren vil blive gjort tilgængelig som open source software. Det andet vigtige punkt er, at virksomhederne der indsender bud, skal tillade at koden kan offentliggøres under en open source licens, der er kompatibel med enten Frankrigs CeCILL eller Den Europæiske Unions EUPL open source licens.
Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/france-publishes-free-software-procurement-templates
Et centralt punkt er, at når et udbud offentliggøres, skal den offentlige indkøber understrege, at softwaren vil blive gjort tilgængelig som open source software. Det andet vigtige punkt er, at virksomhederne der indsender bud, skal tillade at koden kan offentliggøres under en open source licens, der er kompatibel med enten Frankrigs CeCILL eller Den Europæiske Unions EUPL open source licens.
Læs mere her: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/france-publishes-free-software-procurement-templates
Frankrig offentliggør handlingsplan for "åbenhed"
Den franske regering har netop offentliggjort sin første "Open Government National Action Plan", som synes meget ambitiøs.
Blandt andet planlægger Frankrig at øge åbenheden omkring f.eks. "offentlige indkøb", "evaluering af politikker", "bidrag til udviklingshjælp" samt "forhandlinger om internationale handelsaftaler". Men der er meget mere end det.
På teknologi-siden omhandler handlingsplanen konkrete tiltag omkring mange emner, f.eks. "Åbne data", "Åbne beregnings- og simuleringsmodeller", "Transformere statens teknologiske ressourcer til en åben platform" o.s.v.
I alt er der 26 konkrete tiltag, som hver især er tildelt til et ministerium og har en fastlagte målsætninger.
Læs mere om handlingsplanen her: https://joinup.ec.europa.eu/node/144717 og her: http://www.opengovpartnership.org/country/france
Den tilsvarende danske handlingsplan er udløbet, og nogen har åbenbart glemt at lave en ny. Den danske handlingsplan, som altså er udløbet, omhandler stort set kun to områder, nemlig offentliggørelse af data samt øget digitalisering (besparelser). Seneste fremdriftsrapport er mere end halvandet år gammel, og synes at henvise til den FORRIGE handlingsplan(?).
Læs mere om den danske handlingsplan her: http://www.opengovpartnership.org/country/denmark
Blandt andet planlægger Frankrig at øge åbenheden omkring f.eks. "offentlige indkøb", "evaluering af politikker", "bidrag til udviklingshjælp" samt "forhandlinger om internationale handelsaftaler". Men der er meget mere end det.
På teknologi-siden omhandler handlingsplanen konkrete tiltag omkring mange emner, f.eks. "Åbne data", "Åbne beregnings- og simuleringsmodeller", "Transformere statens teknologiske ressourcer til en åben platform" o.s.v.
I alt er der 26 konkrete tiltag, som hver især er tildelt til et ministerium og har en fastlagte målsætninger.
Læs mere om handlingsplanen her: https://joinup.ec.europa.eu/node/144717 og her: http://www.opengovpartnership.org/country/france
Den tilsvarende danske handlingsplan er udløbet, og nogen har åbenbart glemt at lave en ny. Den danske handlingsplan, som altså er udløbet, omhandler stort set kun to områder, nemlig offentliggørelse af data samt øget digitalisering (besparelser). Seneste fremdriftsrapport er mere end halvandet år gammel, og synes at henvise til den FORRIGE handlingsplan(?).
Læs mere om den danske handlingsplan her: http://www.opengovpartnership.org/country/denmark
lørdag den 18. juli 2015
torsdag den 16. juli 2015
Tip: Læs hjælpen on-line
LibreOffice har som bekendt indbygget en stor mængde dokumentation. Tryk på F1 eller vælg Hjælp - LibreOffice hjælp.
Men du kan også finde den samme hjælp on-line her: https://help.libreoffice.org/Main_Page/da
Men du kan også finde den samme hjælp on-line her: https://help.libreoffice.org/Main_Page/da
Job-opslag
The Document Foundation - organisationen som står bag LibreOffice - søger en deltidsmedarbejder, som skal være professionel mentor for nye bidragsydere.
Stillingen er lønnet, og forventes at være ca. 20 timer om ugen. Tiltrædelse snarest.
Kvalifikationer:
C++ coding experience
basic LibreOffice development know-how
excellent communication skills
Læs mere om stillingen her: https://blog.documentfoundation.org/2015/07/15/tdf-freelance-job-opening-201507-01-development-mentoring-lead/
Stillingen er lønnet, og forventes at være ca. 20 timer om ugen. Tiltrædelse snarest.
Kvalifikationer:
C++ coding experience
basic LibreOffice development know-how
excellent communication skills
Læs mere om stillingen her: https://blog.documentfoundation.org/2015/07/15/tdf-freelance-job-opening-201507-01-development-mentoring-lead/
Abonner på:
Opslag (Atom)
