Oversættelsen er afsluttet for denne gang, men der kan komme ekstra streng helt op til jul.
Hvis du gerne vil afprøve den nye version, kan de finde en beta-version her: https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/test/
De nye funktioner kan du læse om her: http://libreofficedk.blogspot.dk/search/label/6.0
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
torsdag den 30. november 2017
mandag den 27. november 2017
Godt nyt om tabeldesign
LibreOffice 6.0 kommer med gode nyheder til dig, som bruger tabeller i tekstdokumenter!
- For det første er emnet tabeltypografier blevet implementeret fuldstændigt. Blandt andet er det muligt at definere dine egne tabeltypografier, lige som du kan definere afsnitstypografier e.s.v.
- For det andet er de indbyggede typografier (tidligere hed de Autoformat) blevet erstattet af helt nye og mere moderne og friske eksempler.
Etiketter:
6.0,
LibreOffice,
LibreOffice 6.0,
Nye funktioner,
Tabeltypografi,
typografi,
Writer
Godt nyt om brevfletning
LibreOffice 6.0 kommer med gode nyheder til dig som vil brevflette!
- For det første kan du fremover anvende en tabel i et tekstdokument som datakilde. Hidtil har det været nødvendigt at klippe-klistre data til eksempelvis et regneark
- For det andet, er det ikke længere nødvendigt at oprette datakilden som en registreret datakilde (database) i LibreOffice. Hidtil har dette været nødvendigt. Fra version 6.0 er det muligt at anvende en ad-hoc brevfletning uden at ende med at have endnu en overflødig datakilde registreret.
Etiketter:
6.0,
Brevfletning,
database,
LibreOffice,
LibreOffice 6.0,
Nye funktioner
mandag den 20. november 2017
Flyt kolonner eller rækker med musen
Hvis du vil flytte kolonner med musen, skal du være opmærksom på et par små finurligheder.
Hvis du ikke vil overskrive kolonnen, men derimod indsætte imellem to kolonner, skal du holde Alt-tasten nede, når du slipper (ikke når du trækker).
Du kan læse vejledningen her: https://help.libreoffice.org/Calc/Moving_Cells_by_Drag-and-Drop/da
For det første:
For at flytte en kolonne, skal du gøre følgende:- Marker kolonnen du vil flytte, ved at klikke på kolonneoverskriften (bogstavet).
- Fang nu en af cellerne i kolonnen (ikke kolonnneoverskriften) med musen
- Træk og slip kolonnen hvor du ønsker den indsat
For det andet:
Når du slipper kolonnen, vil du slippe den på/i en eksisterende kolonne, og som udgangspunkt overskriver du den pågældende kolonne.Hvis du ikke vil overskrive kolonnen, men derimod indsætte imellem to kolonner, skal du holde Alt-tasten nede, når du slipper (ikke når du trækker).
For det tredje
Kolonnen du flytter/indsætter, bliver indsat til venstre for den kolonne du slipper den på, hvis du holder Alt-tasten nede.Øvrige tips...
- Vejledningen her kan desuden anvendes til at flytte rækker op og ned. Bare erstat Kolonne med Række.
- Hvis du markerer flere kolonner, bliver alle de markerede kolonner flyttet.
- Hvis du supplerer flytningen med at holde Ctrl-tasten nede når du slipper, vil du kopiere i stedet for at flytte kolonnen.
- Hvis du supplerer yderligere med at holde skift-tasten nede (altså holder Ctrl+Alt+Skift nede) når du slipper, opretter du en ny kolonne med referencer til den kolonne du kopierede fra.
Pas på her, for det kan være lidt af en finmotorisk udfordring.
Du kan læse vejledningen her: https://help.libreoffice.org/Calc/Moving_Cells_by_Drag-and-Drop/da
tirsdag den 14. november 2017
Til helvede med Linux, for vi vil ha' Mircorosft
Socialdemokraterne og de konservative har flertal i byrådet, og de er, trods flere eksperters advarsler, besluttet helt at droppe Linux og open source til fordel for Microsoft-produkter.

Endelig slutter denne politiske farce, som beviser, at vedholdenhed betaler sig. Hvert fald hvis man er politiker og absolut vil blande sig i administrationen. Jeg vil gætte på at IT-afdelingen i München om seks måneder er tømt for erfarne og dygtige medarbejdere. De dygtigste medarbejdere vil enten selv sige op, eller de vil "blive gået".
Tidligere artikler: http://libreofficedk.blogspot.dk/search/label/M%C3%BCnchen
München vil droppe Linux helt og køre Windows 10 over hele linjen i 2020: https://www.version2.dk/artikel/munchen-vil-droppe-linux-helt-koere-windows-10-hele-linjen-2020-1082746
Munich council: To hell with Linux, we're going full Windows in 2020: https://www.theregister.co.uk/2017/11/13/munich_committee_says_all_windows_2020/
søndag den 29. oktober 2017
Nodepapir
Nodepapir kan være ret dyrt, og i mange tilfælde, er det godt nok at have et print, som du kan bruge som kladde.
Jeg faldt over en skabelon, som består af simple nodelinjer, med henholdsvis en og to linjer. Så hvis du lige står og mangler et nodepapir, er hjælpen nær.

Skabelonen kan du hente her: https://extensions.libreoffice.org/templates/music-papers
Brugergrænsefladen
Hver enkelt dialog og hver enkelt værktøjslinje skal bearbejdes og forbedres. Det er ikke bare at sætte en udvikler til at arbejde, nej der skal gøres en del designmæssige overvejelser først. Dels for at designet bliver brugbart, men også for at de forskellige dialoger bliver designet nogenlunde efter de samme retningslinjer, således at der kommer mere konsistens i LibreOffice.
Et eksempel på dette arbejde er et "problem" med punktopstillinger i Impress præsentationsprogrammet. Der er dels et par tekniske problemer, som naturligvis skal repareres, men en del af problemet er den ulogiske opbygning af brugergrænsefladen.
LibreOffice Design Team har analyseret problemerne og er kommet frem til et første forslag til løsning, og nu beder de dig og mig og alle andre om at deltage. Hvad synes du og hvad synes jeg.
Udgangspunktet er en eller flere mock-up eller skitser, som vi kan tage stilling til.

Det sker i første omgang i et blog-indlæg her: https://design.blog.documentfoundation.org/2017/10/28/impress-lists/
Senere i processen inviterer LibreOffice Design Team alle interesserede til at bidrage i en spørgeskemaundersøgelse, hvor vi kan stemme på forskellige forslag.
Når designet ligger fast, bliver udviklerne så sat i gang med at implementere den nye brugergrænseflade. Et eksempel på det kan ses i den kommende version 6.0, hvor dialogen "Specialtegn", som har gennemgået processen:
Abonner på:
Opslag (Atom)


