Den årlige LibreOffice-konference afholdes i år i Bern i Schweiz fra 3 - 5 September 2014.
http://blog.documentfoundation.org/2014/02/13/libreoffice-conference-2014-in-bern-switzerland-from-september-2-to-september-5-2014/
Her kan du læse artikler fra LibreOffice i Danmarks månedlige nyhedsbrev. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet ved at sende en mail til nyhedsbrev+subscribe@da.libreoffice.org
søndag den 16. februar 2014
tirsdag den 4. februar 2014
Frankrig: Brug open source, men husk at give tilbage
Offentlige myndigheder som bruger fri og open source bør engagere sig i fællesskaberne. "At give tilbage er nøglen", det udtaler Laurent Godard, som er talsmand for IT-afdelingen i den franske by Voreppe, en kommune med 9700 indbyggere i den franske region Rhône-Alpes region.
Byen bruger i stor udstrækning open source løsninger og bidrager til gengæld til flere projekter. Blandt andet stiller byen en server til rådighed til automatiske test af LibreOffice.
Herudover donerer byen årligt en euro per arbejdsplads til organisationen LaMouette, som står bag LibreOffice i Frankrig.
https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/voreppecontributing-free-software-key
Byen bruger i stor udstrækning open source løsninger og bidrager til gengæld til flere projekter. Blandt andet stiller byen en server til rådighed til automatiske test af LibreOffice.
Herudover donerer byen årligt en euro per arbejdsplads til organisationen LaMouette, som står bag LibreOffice i Frankrig.
https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/voreppecontributing-free-software-key
Strategisk udnyttelse af open source
Storbritannien
Siden 2010 har den offentlige sektor i Storbritannien brugt over 200 millioner pund på Microsofts office-pakke alene. Det vil Francis Maude, som er Minister for Cabinet Office, nu gøre noget ved.
Blandt andet nævner han muligheden for at skifte Microsoft office ud med software, som kan lave open source dokumenter (ODF). Det kan eksempelvis være LibreOffice, som er gratis at bruge.
DR - Storbritannien vil smide store IT-firmaer på porten: http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/01/29/151308.htm
Tilsvarende danske beregninger foretaget i denne rapport fra 2011 (Zangenberg rapporten: http://digitaliser.dk/resource/1268103/ ) antyder en mulig besparelse på mellem 78 og 97 mio årligt. Beløbet dækker dog kun de rå licensbesparelser, og indregner altså ikke de øvrige fordele, men nævner at besparelsen blot er en af flere fordele ved open source:
Man kan vælge en open source-strategi inden for et område af flere grunde:
http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx
Rapporten omtaler ikke open source direkte, men anbefaler at der ved indkøb af offentlige IKT-løsninger, indregnes samfundsmæssige nytteværdier, og altså ikke alene den kontante indkøbspris. Anbefaling #8: Offentlige indkøb skal fremme salg af innovative IKT-løsninger med eksportpotentiale. Ja der tales ligefrem om at det offentlige skal investere i prækommercielle løsninger, altså løsninger som endnu ikke er produktionsmodne.
http://www.digi.no/926944/la-det-offentlige-prove-og-feile
Lidt lommefilosofi
I Danmark er der ca. 835.000 offentligt ansatte, (727.000 omregnet til fuldtidsstillinger). Lad os så antage at ca. halvdelen af de ansatte er funktionærer med en arbejds-PC.
Det giver sammenlagt 417.500 medarbejdere med en Windows-PC, hvor der efter al sandsynlighed er installeret Microsoft Office.
Prisen for en Microsoft Office kan end ikke Microsoft oplyse (jvnf. Konkurrencestyrelsens rapport fra 2009: http://www.kfst.dk/Indhold-KFST/Publikationer/Dansk/2009/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2009/Markedet%20for%20kontorsoftware%2012082009%20analyse.pdf )
Af konkurrencestyrelsens tal fremgår det, at prisen nok ligger i omegnen af 640 kroner årligt, og at det offentlige sammenlagt betaler ca. 80 mio. kroner årligt.
Samtidigt i Italien...
Den italienske regering har besluttet at open source skal have forrang frem for kommerciel software ved offentlige indkøb.
https://opensource.com/government/14/1/italy-open-source-software-procurements
På Europæisk plan er der lavet en beregning, som antyder at open source sammenlagt bidrager med 450 milliarder Euro om året
Kilde: http://www.openforumacademy.org/library/ofa-research/first-conference-proceedingsA4.pdf
Siden 2010 har den offentlige sektor i Storbritannien brugt over 200 millioner pund på Microsofts office-pakke alene. Det vil Francis Maude, som er Minister for Cabinet Office, nu gøre noget ved.
Blandt andet nævner han muligheden for at skifte Microsoft office ud med software, som kan lave open source dokumenter (ODF). Det kan eksempelvis være LibreOffice, som er gratis at bruge.
DR - Storbritannien vil smide store IT-firmaer på porten: http://www.dr.dk/Nyheder/Viden/Tech/2014/01/29/151308.htm
Tilsvarende danske beregninger foretaget i denne rapport fra 2011 (Zangenberg rapporten: http://digitaliser.dk/resource/1268103/ ) antyder en mulig besparelse på mellem 78 og 97 mio årligt. Beløbet dækker dog kun de rå licensbesparelser, og indregner altså ikke de øvrige fordele, men nævner at besparelsen blot er en af flere fordele ved open source:
Man kan vælge en open source-strategi inden for et område af flere grunde:
- For at spare penge
- For at få netop den funktionalitet man har behov for
- For at undgå uhensigtsmæssig afhængighed af en enkelt leverandør
- For at sikre konkurrence
- For at få fleksibilitet i forhold til fremtidige behov
- For at få en række fordele knyttet til genbrug af software – bl.a. standardisering af forretningslogik.
- For at opnå ejerskab af produktet, så udviklingen sker ud fra brugernes behov, frem for leverandørens økonomi
For at opnå hurtig og fleksibel udvikling (innovation), uafhængigt at leverandørers planer - For at opnå øget samfundsmæssig nytteeffekt, f.eks. i form af øget beskæftigelse.
http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx
Rapporten omtaler ikke open source direkte, men anbefaler at der ved indkøb af offentlige IKT-løsninger, indregnes samfundsmæssige nytteværdier, og altså ikke alene den kontante indkøbspris. Anbefaling #8: Offentlige indkøb skal fremme salg af innovative IKT-løsninger med eksportpotentiale. Ja der tales ligefrem om at det offentlige skal investere i prækommercielle løsninger, altså løsninger som endnu ikke er produktionsmodne.
Men i Danmark nationale IT-strategi nævnes open source ikke med et eneste ord?
http://www.digst.dk/Digital-velfaerd/~/media/Files/Velf%C3%A6rdsteknologi/Strategi%20for%20digital%20velf%C3%A6rd/digital_velfaerd.pdfEn norsk kommentar foreslår ligefrem, at frem for at tale om øget offentlig digitalisering, skal vi vende bøtten, og snakke om offentlig innovation.
http://www.digi.no/926944/la-det-offentlige-prove-og-feile
Lidt lommefilosofi
I Danmark er der ca. 835.000 offentligt ansatte, (727.000 omregnet til fuldtidsstillinger). Lad os så antage at ca. halvdelen af de ansatte er funktionærer med en arbejds-PC.
Det giver sammenlagt 417.500 medarbejdere med en Windows-PC, hvor der efter al sandsynlighed er installeret Microsoft Office.
Prisen for en Microsoft Office kan end ikke Microsoft oplyse (jvnf. Konkurrencestyrelsens rapport fra 2009: http://www.kfst.dk/Indhold-KFST/Publikationer/Dansk/2009/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2009/Markedet%20for%20kontorsoftware%2012082009%20analyse.pdf )
Af konkurrencestyrelsens tal fremgår det, at prisen nok ligger i omegnen af 640 kroner årligt, og at det offentlige sammenlagt betaler ca. 80 mio. kroner årligt.
Samtidigt i Italien...
Den italienske regering har besluttet at open source skal have forrang frem for kommerciel software ved offentlige indkøb.
https://opensource.com/government/14/1/italy-open-source-software-procurements
På Europæisk plan er der lavet en beregning, som antyder at open source sammenlagt bidrager med 450 milliarder Euro om året
Kilde: http://www.openforumacademy.org/library/ofa-research/first-conference-proceedingsA4.pdf
søndag den 2. februar 2014
LibreOffice 4.2 er frigivet
LibreOffice 4.2 er frigivet. Hent den her: http://da.libreoffice.org/ hent-libreoffice/
Du kan læse en oversigt over de nye funktioner her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/12/oversigt-over-nyhederne-i-libreoffice-42.html
Her kan ud se en lille video: http://youtu.be/oqo2MIA5eQk
onsdag den 22. januar 2014
Bag scenen
Download RC2 her: https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/test/
Du kan se en oversigt over ændringerne fra 4.1 til 4.2 her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/12/oversigt-over-nyhederne-i-libreoffice-42.html
Samtidig kan du se en lille film om de vigtigste visuelle ændringer i denne version. Se filmen her: http://www.youtube.com/watch?v=oqo2MIA5eQk
På dette tidspunkt er det interessant at kigge lidt bag om scenen, for der er sket meget andet end nye features.
230 af disse fejl er også rettet i 4.1-seriens bug fix releases.
I perioden fra frigivelsen af 4.1.0 til nu, har kvalitetsteamet
bekræftet 3114 bugs
lukket 3393 bugs
Tallene er inklusiv de rettede bugs.
Tallene kan ikke sammenlignes, idet den samme bug godt kan være lukket flere gang (dubletter) eller den kan være bekræftet for senere at blive lukket (uden at der bliver programmeret noget).
I samme periode er der indrapporteret 4092 bugs fra brugerne.
Så der sker meget andet end udvikling af nye smarte funktioner.
Du kan se en oversigt over ændringerne fra 4.1 til 4.2 her: http://libreofficedk.blogspot.dk/2013/12/oversigt-over-nyhederne-i-libreoffice-42.html
Samtidig kan du se en lille film om de vigtigste visuelle ændringer i denne version. Se filmen her: http://www.youtube.com/watch?v=oqo2MIA5eQk
På dette tidspunkt er det interessant at kigge lidt bag om scenen, for der er sket meget andet end nye features.
- 1131 bugs blev rettet i 4.2.0 beta 1
- 48 bugs blev rettet i 4.2.0 beta 2
- 67 bugs blev rettet i 4.2.0 RC1
- 53 bugs blev rettet i 4.2.0 RC2
230 af disse fejl er også rettet i 4.1-seriens bug fix releases.
I perioden fra frigivelsen af 4.1.0 til nu, har kvalitetsteamet
bekræftet 3114 bugs
lukket 3393 bugs
Tallene er inklusiv de rettede bugs.
Tallene kan ikke sammenlignes, idet den samme bug godt kan være lukket flere gang (dubletter) eller den kan være bekræftet for senere at blive lukket (uden at der bliver programmeret noget).
I samme periode er der indrapporteret 4092 bugs fra brugerne.
Så der sker meget andet end udvikling af nye smarte funktioner.
onsdag den 15. januar 2014
Bedre sent end aldrig
Den 21. Juli 2003 blev der indrapporteret en fejl i OpenOffice 1.0.3. Et enkelt afsnit i Writer er begrænset til 64.000 tegn. Det er normalt ikke noget problem (64.000 tegn er ret meget), men trods alt en irriterende begrænsning.
Mange år (næsten et helt årti) skulle der gå, før denne 'bug' blev rettet. Løsningen har været særdeles omfattende at udvikle, idet der er tale om et problem, der ligger dybt nede i motoren. Men vi kan altså se frem til at version 4.3 ikke længere har denne begrænsning.
Den oprindelige fejlmelding: https://issues.apache.org/ooo/show_bug.cgi?id=17171
Rettelsens annoncering: http://caolanm.blogspot.fr/2014/01/long-writer-paragraphs.html
Mange år (næsten et helt årti) skulle der gå, før denne 'bug' blev rettet. Løsningen har været særdeles omfattende at udvikle, idet der er tale om et problem, der ligger dybt nede i motoren. Men vi kan altså se frem til at version 4.3 ikke længere har denne begrænsning.
Den oprindelige fejlmelding: https://issues.apache.org/ooo/show_bug.cgi?id=17171
Rettelsens annoncering: http://caolanm.blogspot.fr/2014/01/long-writer-paragraphs.html
tirsdag den 14. januar 2014
Pas på: Det rykker tættere og tættere på
Den tyske delstat Schleswig-Holstein er gradvis i gang med at øge sin brug af fri og open source.
"Brugen af denne type software-løsning er steget i de seneste år, hovedsagelig på området for web- og applikationsservere", forklarer en talsmand. "Vi har stadig afhængigheder til lukkede produkter, da de er nødvendige for bestemte statslige opgaver."
Delstatens pc'ere kører for det meste proprietær software, udtaler talsmanden. Men i sidste kvartal i år, eller i de første tre måneder af 2015, vil delstatens IT-ledelse overveje brugen af open source på pc-arbejdspladser. "Det er en del af en opdatering af vores it-strategi og på grund af det faktum, at vores kontrakter med de nuværende leverandører udløber."
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/more-and-more-open-source-schleswig-holstein
"Brugen af denne type software-løsning er steget i de seneste år, hovedsagelig på området for web- og applikationsservere", forklarer en talsmand. "Vi har stadig afhængigheder til lukkede produkter, da de er nødvendige for bestemte statslige opgaver."
Delstatens pc'ere kører for det meste proprietær software, udtaler talsmanden. Men i sidste kvartal i år, eller i de første tre måneder af 2015, vil delstatens IT-ledelse overveje brugen af open source på pc-arbejdspladser. "Det er en del af en opdatering af vores it-strategi og på grund af det faktum, at vores kontrakter med de nuværende leverandører udløber."
Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/more-and-more-open-source-schleswig-holstein
Abonner på:
Opslag (Atom)