Viser opslag med etiketten Tyrkiet. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Tyrkiet. Vis alle opslag

tirsdag den 27. november 2018

Tyrkiets regering opfordrer myndigheder til at bruge open source

Ifølge presserapporter sendte regeringen et brev til kommunerne i august, hvor de anmodede om at skifte til "indenlandsk og national" informations- og kommunikationsteknologi, herunder open source.

I september leverede Muhammet Kara på LibreOffice-konferencen i Tirana (Albanien) en opdatering om brugen af ​​open source i Tyrkiets offentlige sektor. Kara, der arbejder for Tyrkiets videnskabelige og teknologiske forskningsråd (Tübitak), er involveret i udviklingen af ​​LibreOffice.

Kara siger, at open source er almindeligt anvendt af tyrkiske ministerier og kommuner, på hospitaler og universiteter og af militæret. Han vurderer, at i Tyrkiet bruger 75.000 og 100.000 offentlige ansatte nu LibreOffice. I øjeblikket er mindst yderligere 26 statslige institutioner i færd med at implementere LibreOffice.

Kilde: https://joinup.ec.europa.eu/news/autonomous-it-sector