Briterne har jo været igennem nøjagtig
samme diskussion om standardernes modenhed som vi har i Danmark.
Briterne har også modtaget høringssvar fra Microsoft og Microsofts
partnere, som naturligvis priser OOXML til skyerne. Ligeledes har
lobbyister fra diverse open source fællesskaber banket på dørene
for at overbevise politikere og embedsmænd om det modsatte. Og de
britiske politikere har sikkert været mindst lige så forvirrede som
de danske politikere var i 2008, da sagen senest var oppe at vende i
Folketinget.
En ting er dog til forskel:
Briterne har taget et bredere
perspektiver i overvejelserne, end tilfældet var i Danmark i 2008,
hvilket måske skyldes at vi i imellemtiden har været igennem en
krise, som er uden sidestykke i nyere tid, og lignende recession er
ikke set i Europa siden depressionen i 30'erne.
Første skridt for Storbritannien var,
ligesom i Danmark, at beslutte sig for at gennemføre en hel masse
digitalisering og indføre selvbetjening i den offentlige sektor. Det
er der ikke noget usædvanligt i, for det sker i stort set alle
europæiske lande disse år. Det briterne så var, at sådanne
massive investeringer lige så godt kunne komme den hjemlige private
sektor til nytte, og dermed øge beskæftigelsen og skabe økonomisk
vækst. Det svarer til, når vi i Danmark sætter massive
anlægsinvesteringer i gang i krisetider. I Storbritannien startede
det med en beslutning, som blev kaldt "digital-by-default
agenda" https://www.gov.uk/government/publications/government-digital-strategy/government-digital-strategy.
hvor hovedformålet var digitalisering og øget selvbetjening, men
hvor en af forudsætningerne i strategien er, at opgaverne skal
brydes ned i mindre kontrakter og gives til de mindre virksomheder,
som normalt er for små til at indgå i større udbud. Netop den type
virksomheder er nemlig bedst til at skabe vækst i samfundet.
Samtidigt kom regeringen med en vejledning til de offentlige
myndigheder i indkøb og anvendelse af open source software, som de
kaldte "Open Source Procurement Toolkit" https://www.gov.uk/government/publications/open-source-procurement-toolkit.
Det har jeg skrevet om her http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/07/briterne-skifter-indkbsstrategi.html.
Lige præcis open source er nemlig også kendetegnet ved høj vækst.
Samlet set giver det en situation, hvor
briterne tager open source og åbne standarder alvorligt, ikke af
IT-tekniske årsager, men fordi det giver samfundsmæssig nytteværdi
langt ud over de indledende omkostninger. Der er i strategien lagt
stor vægt på uafhængighed af eksterne (altså amerikanske)
IT-virksomheder og deres praksis med at låse kunderne fast i en
bestemt teknologi. Det emne har jeg skrevet om tidligere http://libreofficedk.blogspot.dk/2014/02/strategisk-udnyttelse-af-open-source.html.
Hvordan hænger det sammen med Danmark?
Konkurrencestyrelsen konkluderede i sin
rapport i 2009 at
Markedet er i høj grad domineret af Microsoft, som skønnes at have en markedsandel på mindst 90 pct.
og
Markedet er præget af en række markedsbarrierer (netværkseffekter, store udviklingsomkostninger, tekniske og praktiske barrierer), som gennem de seneste 10-15 år har gjort det svært for nye aktører at vinde markedsandele,...
og ikke mindst
De få leverandørskift er med til at give klare indikationer om, at markedet ikke er præget af velfungerende konkurrence.
Regeringens produktivitetsudvalg
"Vækstteamet for IKT og digital vækst" anbefalede i
januar 2014, at offentlige IT-indkøb i højere grad skal understøtte
danske virksomheders vækstmuligheder, blandt andet ved i højere
grad at benytte mindre virksomheder http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2014/2014-publikationer/anbefalinger-vaekstteamet-for-ikt-og-digital-vaekst-24-01-14.ashx.
Så den burde jo ligge på den flade
hånd: Smid OOXML på porten, tag ODF ind i varmen, og lad os skabe
nogle arbejdspladser i Danmark frem for i Kina, USA og andre
spændende steder.
Siden debatten i Folketinget har ingen,
hverken politikere eller embedsmænd, ønsket igen at stikke fingrene
i den vipserede. Det er simpelthen for farligt.
Den bevilling fra Folketinget, som
tidligere lå til grund for IT- og Telestyrelsens og siden
Digitaliseringsstyrelsen "Kompetencecenter for software",
er bortfaldet og Softwarebørsen er nedlagt.
Problemet i Danmark har været, at
softwareindustriens lobbyister i sin fik overbevist den daværende
regering, Folketinget og det meste af det nedsatte ekspertudvalg om,
at Microsoft Office og OOXML var mere modent end Open Office og ODF.
Det har siden vist sig, et end ikke Microsoft har været i stand til
at implementere den standard, de selv var med til at få
standardiseret. Det er den dag i dag ikke muligt at gemme dokumenter
fra Microsoft Office i formatet OOXML Strict, som er det
dokumentformat, som Folketinget m.fl. lagde så megen vægt på.
Så hva' gør vi nu, lille du?
Tja, måske er løsningen at finde
nogle dygtigere politikere, men det tror jeg nu ikke er en brugbar
løsning. I stedet skal vi måske begynde at lede blandt de
politikere vi kender, for et eller andet sted må der da være en
enkelt eller to, som forstår sammenhængen mellem offentlige indkøb
og dansk erhvervs- og beskæftigelsespolitik. Der må da et eller
andet sted være - bare en enkelt eller to - der kan se det
fornuftige i, i det mindste, at regne på det. Lad os da for pokker
få lavet en national business case, der kan fortælle hvad
nettoeffekterne for dansk økonomi vil være, frem for som hidtil,
kun at kigge på den enkelte IT-chefs etårige budgetter.
Men måske er briterne bare lidt
klogere end os?